Riksdagsvalet 2014

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Riksdagsvalet 2014

Inläggav garozzo » lör 09 aug 2014, 12:56

Det kunde vara intressant med en diskussionstråd om riksdagsvalet 2014.
Idag kom den första sifomätningen efter semestrarna.
Den tyder på att det är hugget som stucket ifall de rödgröna får egen majoritet eller om SD blir
vågmästare.
en annan fråga är om FI:s 2,6% räcker för att dra till sig taktikröster.
Hursomhelst blir det säkert en hetsig valrörelse.
http://www.svd.se/nyheter/valet2014/trenden-talar-for-regering-i-minoritet_3810164.svd
garozzo

Re: Riksdagsvalet 2014

Inläggav Moridin » lör 09 aug 2014, 21:34

SD kan aldrig bli vågmästare då ingen av blocken kommer fälla den andres budget.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav FudoMyoo » sön 10 aug 2014, 08:59

garozzo skrev:Den tyder på att det är hugget som stucket ifall de rödgröna får egen majoritet eller om SD blir
vågmästare.
Enligt Ada är det bara 20 procents risk att SD får en vågmästarroll.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav garozzo » ons 13 aug 2014, 22:13

En opinionsmätning i Stockholm som visar en kraftig rödgrön övervikt.
Uppenbarligen är alliansen väldigt impopulär just nu i huvudstaden,
Vad säger stockholmarna på forumet:
Vad beror det på?
http://www.dn.se/sthlm/ny-matning-sd-och-fi-tar-plats-i-stadshuset/
garozzo

Inläggav L. Mäkinen » tor 14 aug 2014, 07:05

Nu har jag lämnat Stockholm sen förra valet, men för en gångs skull tror jag Margit Silbersteins analys från Aktuellt igår är korrekt:
2006 var folk trötta på Göran Persson, nu är de trötta på Alliansen.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Dûrion Annûndil » tor 14 aug 2014, 08:40

Ja, folk är väl ganska politiskt rörliga nu för tiden, och en sittande regering som tappar i förtroende kommer tappa väljare till andra blocket oavsett höger/vänster.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav FudoMyoo » tor 14 aug 2014, 11:32

L. Mäkinen skrev:Nu har jag lämnat Stockholm sen förra valet, men för en gångs skull tror jag Margit Silbersteins analys från Aktuellt igår är korrekt:
2006 var folk trötta på Göran Persson, nu är de trötta på Alliansen.
Det tror jag med. Även jag som ofta brukar få något av Allianspartierna högst när jag gör tidningarnas valkompasser* är trött på dem och tycker de gott förtjänar minst en mandatperiod i opposition.

*dock röstade jag inte på dem sist och kommer inte göra det i år heller.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav Anders » tor 14 aug 2014, 17:56

Jag får nog se fram mot 1000-2000 högre skatt per månad vid ett regeringsskiftet. Min far får tydligen 50 kr mer i pension efter skattesänkningar. Dock kommer jag inte har råd att ge min far de 1000 kr per månad jag gör nu. Så då undrar jag, på vilket sätt vinner just denna pensionär?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Nemesis » tor 14 aug 2014, 18:32

garozzo skrev:En opinionsmätning i Stockholm som visar en kraftig rödgrön övervikt.
Uppenbarligen är alliansen väldigt impopulär just nu i huvudstaden,
Vad säger stockholmarna på forumet:
Vad beror det på?
http://www.dn.se/sthlm/ny-matning-sd-och-fi-tar-plats-i-stadshuset/

Lite förvånande. Stockholm är annars mer borgerligt än landet i genomsnitt, och även ett område där sd haft problem att växa.
"We keep being told: 'respect faith'. Well, I actually don't. Because I don't think that lying to children is a respectable occupation." - Christopher Hitchens
Nemesis

Inläggav Anders » fre 15 aug 2014, 10:56

Och nu vill SAP avskaffa undantagsreglerna för LAS för småföretagen, som idag kan undanta två(2) personer från turordningen.

Det kommer leda till att ungdomar får ännu svårare att får jobb, då äldre alltid kommer försvinna sist, även dom det är sopor på det de gör och borde ha ett annat jobb. Även arbetslösa i alla åldrar kommer få det svårare att komma in på arbetsmarknaden. Det kommer också leda till att bemanningsföretagen får mer att göra, om det inte motas med att reglera det också.

Mig personligen bryr jag mig mycket lite då jag alltid jobbar för stora företag som konsult. Men jag tycker synd som drabbas av en SAP regering.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Spiring » fre 15 aug 2014, 13:22

Anders skrev:Och nu vill SAP avskaffa undantagsreglerna för LAS för småföretagen, som idag kan undanta två(2) personer från turordningen.

Det kommer leda till att ungdomar får ännu svårare att får jobb, då äldre alltid kommer försvinna sist, även dom det är sopor på det de gör och borde ha ett annat jobb. Även arbetslösa i alla åldrar kommer få det svårare att komma in på arbetsmarknaden. Det kommer också leda till att bemanningsföretagen får mer att göra, om det inte motas med att reglera det också.

Äh, det är sällan nåt problem att säga upp vem man vill ändå. Om det saknas påtagliga personliga skäl, som håller alltså, så är det bara att göra upp arbetsbeskrivningar som överensställer med alla utom just den/de man vill bli av med. Man skär alltså inte ner antalet anställda, utan antalet tjänster, vilket "råkar" drabba ett par personer som saknar någon särskilt önskvärd kompetens.
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav garozzo » fre 15 aug 2014, 15:08

Äh, det är sällan nåt problem att säga upp vem man vill ändå. Om det saknas påtagliga personliga skäl, som håller alltså, så är det bara att göra upp arbetsbeskrivningar som överensstämmer med alla utom just den/de man vill bli av med. Man skär alltså inte ner antalet anställda, utan antalet tjänster, vilket "råkar" drabba ett par personer som saknar någon särskilt önskvärd kompetens.

Det kan också ske under ordnade former genom att man tecknar avtal om undantag från las.
Det gäller för övrigt för hela arbetsmarknadslagstiftningen förutom arbetsmiljölagen.
Lagstiftningen är dispositiv dvs den sätter de yttersta ramarna, sedan förhandlar parterna hur de skall tillämpas.
Det är ju så som den svenska arbetsmarknaden har fungerat sedan Saltsjöbadsavtalet 1938.
garozzo

Inläggav Spiring » fre 15 aug 2014, 15:38

Det är för övrigt ännu lättare om det är någon särskild man vill behålla, snarare än nån särskild man vill bli av med. Man skräddarsyr bara en tjänstebeskrivning så att den personen är den enda som passar.
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav garozzo » fre 15 aug 2014, 21:02

Folkpartisterna måste lära sig att använda stavningskontrollen. :D

http://www.dn.se/valet-2014/nytt-stavningsfiasko-av-fp/
garozzo

Inläggav kipphebel3 » lör 16 aug 2014, 08:13

Det blir sänkt betyg....
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Nästa

Återgå till Politik