Riksdagsvalet 2014

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Riksdagsvalet 2014

Inläggav Thomas P » mån 15 sep 2014, 15:02

garozzo skrev:Alliansen skall tydligen gå fram med ett gemensamt budgetförslag.
Om vi antar att en S Mp regering lyckas förhandla fram ett budgetförslag med V, så uppstår en knepig situation.
Om alla följer praxis i riksdagen blir det en slutvotering mellan alliansförslaget och regeringens.
Vad händer då om sd röstar med alliansen istället för att avstå?

I det läget tycker jag man skall erbjuda SD att gå med i en regering så de får vara med och ta ansvar, och poängtera att de redan röstat för ett budgetförslag som innehåller stora satsningar på invandrarfrågor (vilket jag förutsätter att alliansens gör, i alla fall med SD:s mått mätt) så i den frågan finns inte mycket att förhandla om. De tycker det är kul att vara populister i opposition så då får vi pröva att gräva ned dem i utredningar och beslut i frågor de varken har kunskap eller intresse av.
Thomas P

Inläggav kipphebel3 » mån 15 sep 2014, 16:05

Det bar en rätt rolig kommentar i BBC förresten:

One of Jimmie Akesson's skills is that he sends one message to the racists in his party and another to the general public.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav JohJoh » mån 15 sep 2014, 16:49

kipphebel3 skrev:Det bar en rätt rolig kommentar i BBC förresten:

One of Jimmie Akesson's skills is that he sends one message to the racists in his party and another to the general public.

Finns det konkreta exempel på detta?

Höga personer i partiet gör det definitivt. Jag tror att det är därför de vinner på alla skandaler, det gör att de som vill/tror att SD egentligen är mer extrema/rasistiska än de visar utåt stödjer dem. På det sättet kan de locka både (smyg)rasister och mer "vanligt" folk.

Men att JÅ själv har gett dubbla budskap - finns det belagt?
“Truly, life is the misery we endure between disappointments.” - Sand dan Glokta
JohJoh

Inläggav AndersY » tis 16 sep 2014, 00:17

Det där med att SD plötsligt skulle börja bry sig om behövande i världen är så ihåligt och hycklande så att det är ofattbart. De har under alla år velat minska det svenska biståndet, även nu: http://www.omvarlden.se/Branschnytt/SDs ... felaktiga/
JÅ har varit medlem i partiet i 20 år och tyckte uppenbarligen att det var ett strålande parti även under 90-talets första hälft.
Bara en taktisk fint där man är beredd att offra lite pengar för att framstå i bättre dager och lindra anhängarnas dåliga samvete.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Inläggav JohJoh » tis 16 sep 2014, 07:03

Måste säga att jag tycker vissa saker är helt obegripliga.
Nu har jag sett ett antal S-företrädare kommentera SD:s framgång. Alla säger samma sak. Deras framgångar beror på att landet "slits sönder", på arbetslöshet och otrygghet. Inte en enda har ens antydd att det även kan bero på att man helt enkelt vill ha minskad invandring. Det verkar vara tabu att överhuvudtaget tänka den tanken.

För mig som kraftigt ogillar SD:s politik känns det djupt tragiskt att JÅ gång på gång framstår som den sansade och vettiga personen när han konfronteras med media och andra politiker. Han vill samarbeta medan de andra beter sig som barnungar. Förstår de inte att detta göder SD!? Jag förstår inte varför det inte ska vara möjligt att samarbeta med SD kring sakfrågor för att få till en stabil regering. Varför är det omöjligt att just diskutera nivån på invandring till Sverige? Alla andra frågor verkar det gå att kompromissa kring men inte just detta.
“Truly, life is the misery we endure between disappointments.” - Sand dan Glokta
JohJoh

Inläggav Anders » tis 16 sep 2014, 08:39

JohJoh skrev:Varför är det omöjligt att just diskutera nivån på invandring till Sverige? Alla andra frågor verkar det gå att kompromissa kring men inte just detta.
Vi diskuterar den just nu, hur det blir en omöjlighet förstår inte jag. Nu är det ju så att SD är det enda parti som står för en, låt oss säga lite mer udda invandringspolitik. Så 12,9% av rösterna gör inte att 87,1% av rösterna måste böja sig.

Vad anser du är en bra, bättre, vettig nivå på invandringen? Vilka grupper ska har företräde? Jag tex har en handfull gånger hamnat i invandringsstatistiken, min ex-fru en gång. Skulle vi ha stoppats om denna kvot uppnåtts, eller är det min Indiske kollega på jobbet som skulle ha stoppats, eller är det besökare från våra EU vänner som ska stoppas då?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders G » tis 16 sep 2014, 08:56

Ni som hävdar att det är för mycket invandring: kan ni vara vänliga och ta någon invandrare ur er bekantskapskrets och berätta hur just denne är en för mycket? (Typ Ahmed på lagret eller fru Iznogoud i huset bredvid.) Varför just hen? Kom inte dragande med någon allmän "de verkar dra benen efter sig i Rinkeby" utan kom med folk ni verkligen känner till.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav JohJoh » tis 16 sep 2014, 08:57

Anders skrev:
JohJoh skrev:Varför är det omöjligt att just diskutera nivån på invandring till Sverige? Alla andra frågor verkar det gå att kompromissa kring men inte just detta.
Vi diskuterar den just nu, hur det blir en omöjlighet förstår inte jag. Nu är det ju så att SD är det enda parti som står för en, låt oss säga lite mer udda invandringspolitik. Så 12,9% av rösterna gör inte att 87,1% av rösterna måste böja sig.

Vad anser du är en bra, bättre, vettig nivå på invandringen? Vilka grupper ska har företräde? Jag tex har en handfull gånger hamnat i invandringsstatistiken, min ex-fru en gång. Skulle vi ha stoppats om denna kvot uppnåtts, eller är det min Indiske kollega på jobbet som skulle ha stoppats, eller är det besökare från våra EU vänner som ska stoppas då?

Jag menar att det verkar omöjligt för politikerna att diskutera detta. Se t.ex. analysen från (S) om SD:s framgångar.
S menar tydligen att väljarnas inställning till invandring inte har något alls att göra med SD:s framgångar?!

Du missförstår mig. Jag har inget problem med invandring på dagens nivåer. Jag förstår bara inte varför just denna fråga är helig för de andra politikerna. Det framstår som den enskilt i särklass viktigaste frågan för alla partier. Hellre en regeringskris och nyval än att diskutera nivåerna på invandringen. För mig är det obegripligt. Du kan ju lika gärna säga att bara 7% inte vill ha miljöpartiets politik. Varför ska 93% böja sig för deras vilja? Så funkar ju demokratin, man får kompromissa. Men tydligen om allt utom just invandring. Varför är den frågan viktigare än allt annat?
JohJoh

Inläggav Anders G » tis 16 sep 2014, 08:58

Vi diskuterar invandring. Invandringen är inte för hög, tycker 97,1%.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav JohJoh » tis 16 sep 2014, 09:00

Anders G skrev:Ni som hävdar att det är för mycket invandring: kan ni vara vänliga och ta någon invandrare ur er bekantskapskrets och berätta hur just denne är en för mycket? (Typ Ahmed på lagret eller fru Iznogoud i huset bredvid.) Varför just hen? Kom inte dragande med någon allmän "de verkar dra benen efter sig i Rinkeby" utan kom med folk ni verkligen känner till.

Märklig argumentation.
Frågan gäller ju nivån på hur många nya som kommer hit, dvs människor som inte är här nu.
Inte ens SD vill väl skicka iväg de som är här nu?!
JohJoh

Inläggav JohJoh » tis 16 sep 2014, 09:01

Anders G skrev:Vi diskuterar invandring. Invandringen är inte för hög, tycker 97,1%.

Vad grundar du det på?

*edit
Enligt SOM vill 40-45 minska invandringen
http://fof.se/tidning/2013/8/artikel/fl ... invandring
JohJoh

Inläggav Anders » tis 16 sep 2014, 09:43

JohJoh skrev:Du missförstår mig. Jag har inget problem med invandring på dagens nivåer. Jag förstår bara inte varför just denna fråga är helig för de andra politikerna. Det framstår som den enskilt i särklass viktigaste frågan för alla partier. Hellre en regeringskris och nyval än att diskutera nivåerna på invandringen. För mig är det obegripligt. Du kan ju lika gärna säga att bara 7% inte vill ha miljöpartiets politik. Varför ska 93% böja sig för deras vilja? Så funkar ju demokratin, man får kompromissa. Men tydligen om allt utom just invandring. Varför är den frågan viktigare än allt annat?

SD har mer än någon annan dragit upp invandringen på dagordningen. Statsministern förklarade i ett välkänt tal att invandringspolitiken står fast och att det kommer kosta några miljarder kronor extra (tack ISIS för det). Så om du inte sett invandringsdebatten så måste du ha levt under en sten under valrörelsen.

Ang miljöpartiets politik så får den heller inget större genomslag i politiken. Jag kan inte påminna mig något de fått igenom. Nu får vi väl se när de (troligen) sitter i regeringen.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Spiring » tis 16 sep 2014, 09:46

JohJoh skrev:Inte ens SD vill väl skicka iväg de som är här nu?!

Det beror nog på i vilket sammanhang man frågar dem...
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav Spiring » tis 16 sep 2014, 09:50

JohJoh skrev:
Anders G skrev:Vi diskuterar invandring. Invandringen är inte för hög, tycker 97,1%.

Vad grundar du det på?

Misstänker att det är ett räknefel som möjligen orsakades av önsketänkande (100%-12,9%=87,1%).
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav MatsB » tis 16 sep 2014, 10:49

JohJoh skrev:Måste säga att jag tycker vissa saker är helt obegripliga.
Nu har jag sett ett antal S-företrädare kommentera SD:s framgång. Alla säger samma sak. Deras framgångar beror på att landet "slits sönder", på arbetslöshet och otrygghet. Inte en enda har ens antydd att det även kan bero på att man helt enkelt vill ha minskad invandring. Det verkar vara tabu att överhuvudtaget tänka den tanken.

För mig som kraftigt ogillar SD:s politik känns det djupt tragiskt att JÅ gång på gång framstår som den sansade och vettiga personen när han konfronteras med media och andra politiker. Han vill samarbeta medan de andra beter sig som barnungar. Förstår de inte att detta göder SD!? Jag förstår inte varför det inte ska vara möjligt att samarbeta med SD kring sakfrågor för att få till en stabil regering. Varför är det omöjligt att just diskutera nivån på invandring till Sverige? Alla andra frågor verkar det gå att kompromissa kring men inte just detta.

JÅ klargjorde ju redan på valkvällen att för att få hans stöd i ett samarbete måste SD få något tillbaka. Det han nämnde att de måste få tillbaka är deras krav i invandringsfrågorna. Det kanske inte blir så lätt att samarbeta med SD kring sakfrågor om man exkluderar deras invandringsfrågor.
"Diskutera aldrig med en idiot. Han drar ner dig på sin egen nivå och slår dig på erfarenhet."
Varför kan jag aldrig lära mig det?
Användarvisningsbild
MatsB

FöregåendeNästa

Återgå till Politik