Riksdagsvalet 2014

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Riksdagsvalet 2014

Inläggav JohJoh » tis 16 sep 2014, 11:11

Anders skrev:
JohJoh skrev:Du missförstår mig. Jag har inget problem med invandring på dagens nivåer. Jag förstår bara inte varför just denna fråga är helig för de andra politikerna. Det framstår som den enskilt i särklass viktigaste frågan för alla partier. Hellre en regeringskris och nyval än att diskutera nivåerna på invandringen. För mig är det obegripligt. Du kan ju lika gärna säga att bara 7% inte vill ha miljöpartiets politik. Varför ska 93% böja sig för deras vilja? Så funkar ju demokratin, man får kompromissa. Men tydligen om allt utom just invandring. Varför är den frågan viktigare än allt annat?

SD har mer än någon annan dragit upp invandringen på dagordningen. Statsministern förklarade i ett välkänt tal att invandringspolitiken står fast och att det kommer kosta några miljarder kronor extra (tack ISIS för det). Så om du inte sett invandringsdebatten så måste du ha levt under en sten under valrörelsen.

Jag vet inte om jag är så otydlig eller om du missförstår mig med flit. Jag har inte sagt att invandringsfrågan inte synts i debatten.
Jag har sagt att det, för de politiska partierna, är en fråga som man inte ens kan diskutera att kompromissa om. Hellre ser man regeringskris och nyval än att ta den diskussionen. Varför är det så? Är den frågan viktigare än att ha en stabil regering?

Håller du med analysen från (S) om att invandringsfrågan inte är viktig för SD:s framgång?
De fångar ensamma upp missnöje från en relativt stor minoritet i en (för många) relativt viktig fråga. Så klart att de växer. Om man inte fattar det sambandet tycker jag det är anmärkningsvärt.
“Truly, life is the misery we endure between disappointments.” - Sand dan Glokta
JohJoh

Inläggav JohJoh » tis 16 sep 2014, 11:15

MatsB skrev:JÅ klargjorde ju redan på valkvällen att för att få hans stöd i ett samarbete måste SD få något tillbaka. Det han nämnde att de måste få tillbaka är deras krav i invandringsfrågorna. Det kanske inte blir så lätt att samarbeta med SD kring sakfrågor om man exkluderar deras invandringsfrågor.

Ja absolut. Det är det jag inte förstår. Varför är det omöjligt att diskutera en kompromiss här om man i utbyte får en stabil regering? Tyvärr känns JÅ mer sansad och ansvarstagande än de övriga 7 partierna vilket är himla tragiskt.
“Truly, life is the misery we endure between disappointments.” - Sand dan Glokta
JohJoh

Inläggav Anders » tis 16 sep 2014, 11:45

Softrock skrev:Begick M (o)medvetet självmord?
Inte alls. Valresultatet i Söndags var det 3:e bästa någonsin för M så dåligt var det inte, men dock fallande. Det blir dock säkerligen någon korrigering av politiken, tex pensions och försvars politiken. För försvarspolitiken har det redan inletts, dock kom det inte fram så mycket i valrörelsen.

Invandringspolitiken ligger fast av flera skäl: Vi behöver alla människor som vill flytta till Sverige för att klara produktion och service, inte ens om M går mot Compasionate Conservatism, som Republikanerna så kommer det ändras. Dessutom är den parlamentariska läget så att invandringspolitiken ligger stenhårt fast, och det tycker iallafall jag är bra.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav JohJoh » tis 16 sep 2014, 17:43

Anders G
Du skrev nyss: "Invandringen är inte för hög, tycker 97,1%."
SOM säger att 40-45% vill minska invandringen.
Hur är ditt förhållande till fakta egentligen?

Tänker du fortsätta att stoppa huvudet i sanden tills SD lockar över 20%? För dit lär vi komma om media och alla andra partier fortsätter att idiotförklara en åsikt som över 40% av befolkningen hyser.Tyvärr.
JohJoh

Inläggav MatsB » tis 16 sep 2014, 20:05

JohJoh skrev:
MatsB skrev:JÅ klargjorde ju redan på valkvällen att för att få hans stöd i ett samarbete måste SD få något tillbaka. Det han nämnde att de måste få tillbaka är deras krav i invandringsfrågorna. Det kanske inte blir så lätt att samarbeta med SD kring sakfrågor om man exkluderar deras invandringsfrågor.

Ja absolut. Det är det jag inte förstår. Varför är det omöjligt att diskutera en kompromiss här om man i utbyte får en stabil regering? Tyvärr känns JÅ mer sansad och ansvarstagande än de övriga 7 partierna vilket är himla tragiskt.

Vad är det du inte förstår? Om SD kräver att få igenom de invandringsfrågor inget annat parti kan acceptera, för att samarbeta i en helt annan fråga, är ju läget lika låst från Jimmie Åkessons sida.
"Diskutera aldrig med en idiot. Han drar ner dig på sin egen nivå och slår dig på erfarenhet."
Varför kan jag aldrig lära mig det?
Användarvisningsbild
MatsB

Inläggav Tryggve » tis 16 sep 2014, 20:57

MatsB skrev:Vad är det du inte förstår? Om SD kräver att få igenom de invandringsfrågor inget annat parti kan acceptera, för att samarbeta i en helt annan fråga, är ju läget lika låst från Jimmie Åkessons sida.

Exakt. Och sedan är väl frågan hur många röster SD skulle behålla om de viker sig i den fråga som (enligt i princip alla bedömare) har gjort att de kunnat locka så många väljare till att börja med. Åkesson är nog rätt nöjd som det är nu, får massor med nya väljare utan att behöva ta något ansvar.

Sedan måste man ju säga att man undrar rätt mycket vad som skulle hända om SD fick bestämma själva. "I sinom tid".... Det ger rätt obehagliga vibbar.

http://www.dn.se/kultur-noje/sd-utestan ... kilt-fall/
Senast redigerad av Tryggve tis 16 sep 2014, 20:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav KA67 » tis 16 sep 2014, 20:58

Kan det verkligen stämma att Enhet är det 11:e största partiet?
Användarvisningsbild
KA67

Inläggav Anders G » tis 16 sep 2014, 21:02

www.val.se kan man följa sammanräkningen. Enhet försvinner än så länge i klumpen ÖVR, dessa får vi vänta på i fjorton dagar sisådär.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav pwm » tis 16 sep 2014, 21:17

Enhet har just nu 2439 inräknade röster.
http://www.val.se/val/val2014/slutresul ... index.html
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav JackBlack » ons 17 sep 2014, 20:51

Moridin skrev:Sveriges kommuner och Landsting klargör att ett svenskt barn 0-18 kostar 3.5 miljoner kronor för samhället:

Barnen är vår framtid. Att de har möjlighet att växa, lära, utvecklas och må bra är samhällets viktigaste uppgift. I Sverige kostar varje barn samhället ca 3,5 miljoner kronor från att de föds till att de går ut gymnasiet. Frågan är om dessa pengar används på bästa sätt och om barn med särskilda behov får rätt insatser så att den investering som görs förvaltas. Temat Sociala investeringar syftar till att arbeta med den här frågeställningen.

Om vi lägger till kostnaden för en eftergymnasial utbildning som kan gå på 130k-1.1 miljon så närmar vi oss 4 miljoner per barn eller mer. Detta är approximativt samma som kostnad per individ som främlingsfientliga motståndare till invandring lägger fram.

Det är äpplen och päron som jämförs. Den kostnad du tar upp som främlingsfientliga och invandringskritiker lyfter handlar om en nettokostnad. Den kommer från en större rapport gjord av SSB - Norges statistiska centralbyrå och siffran är nettokostnaden under en livstid för en genomsnittlig utomeuropeisk invandrare. Rapporten är ju därför inte heller applicerbar på den svenska invandringen men kan ändå vara lite intressant då denna typ av långsiktiga beräkningar saknas här.
Här är en artikel som tar upp den norska rapporten.

Sedan kan jag konstatera att Softrocks argumentation inte är bra.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).
JackBlack

Inläggav Moridin » ons 17 sep 2014, 21:50

JackBlack skrev:Det är äpplen och päron som jämförs. Den kostnad du tar upp som främlingsfientliga och invandringskritiker lyfter handlar om en nettokostnad.

I praktiken är det äpplen och äpplen, då kostnaden för en unge inte återhämtas till samhället förrän efter flera årtionden.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav micke.d » tor 18 sep 2014, 09:23

Ett antal inlägg som gjorts av en tidigare avstängd person som kringgått sin avstängning har raderats. I samband med det strök en del mer eller mindre välformulerade repliker till vederbörande också med, för att tråden skulle behållas någorlunda läsbar.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav JackBlack » tor 18 sep 2014, 13:16

Moridin skrev:
JackBlack skrev:Det är äpplen och päron som jämförs. Den kostnad du tar upp som främlingsfientliga och invandringskritiker lyfter handlar om en nettokostnad.

I praktiken är det äpplen och äpplen, då kostnaden för en unge inte återhämtas till samhället förrän efter flera årtionden.

Det är fortfarande inte samma sak som en beräkning som utgår från ett helt människoliv. Därför blir det äpplen och päron.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).
JackBlack

Inläggav garozzo » fre 19 sep 2014, 11:33

Nu är det klart att sd får posten som 2:e vice talman.
Undrar vem de nominerar?
Och jag undrar också vad som händer om de skulle nominera Kent Ekeroth.
garozzo

Inläggav nide_j » fre 19 sep 2014, 11:49

2010 nominerade de Mikael Jansson, partiledare för SD mellan 1995-2005, d v s när partiet var öppet nazistiskt.
Show me the science!
nide_j

FöregåendeNästa

Återgå till Politik