Riksdagsvalet 2014

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Riksdagsvalet 2014

Inläggav Anders G » fre 19 sep 2014, 12:59

Omröstningen till talman brukar vara sluten. Misstänker att om vandelsprövningen inte motsvarar ämbetet blir det anonyma hatröster (SD-vokabulär) i den hemliga lådan.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Re: Sv: Riksdagsvalet 2014

Inläggav devadatta » lör 20 sep 2014, 08:29

Om jag har förstått rätt om röstningen om statsbudgeten så vinner det förslag som får flest röster, så det krävs ingen majoritet. Så frågan blir då om SD kommer rösta på ett eget förslag eller på alliansens. Hur har de gjort förra perioden?

Om de röstar på alliansens budgetförslag kommer de ju rösta på stora utgifter på integrationsområdet (antar jag). Bryr sig inte deras väljare om det?
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Re: Riksdagsvalet 2014

Inläggav garozzo » lör 20 sep 2014, 10:16

Om jag har förstått rätt om röstningen om statsbudgeten så vinner det förslag som får flest röster, så det krävs ingen majoritet. Så frågan blir då om SD kommer rösta på ett eget förslag eller på alliansens. Hur har de gjort förra perioden?

Om de röstar på alliansens budgetförslag kommer de ju rösta på stora utgifter på integrationsområdet (antar jag). Bryr sig inte deras väljare om det

Det fungerar ju så att förslagen ställs mot varandra efter storleksordning på de grupper eller partier som står bakom förslagen.
Så att om vi antar att det finns 3 förslag, ett från alliansen ett från de rödgröna och ett från sd så ställs först sd:s förslag mot alliansen.
Enligt de uppföranderegler som man har kommer då de rödgröna att lägga ner sina röster, så att alliansens förslag går vidare.
Sedan blir det en slutomröstning mellan alliansen och de rödgröna.
Det är då sd skulle kunna rösta för alliansens förslag och skapa en regeringskris.
Sd har varit lite vaga om hur de skall göra. Vid något tillfälle har de sagt att de skulle rösta på det minst dåliga, vid andra tillfällen att de inte kommer att stödja något förslag som innebär oförändrade kostnader för invandringen.
garozzo

Föregående

Återgå till Politik