Könskvotering i bolagsstyrelser

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Könskvotering i bolagsstyrelser

Inläggav Nemesis » lör 23 aug 2014, 14:07

Starka krafter inom de rödgröna vill ha könskvotering till bolagsstyrelserna i de börsnoterade företagen. Även vissa borgerliga röster verkar vilja ha det. Företagen själva är emot det.

Hur stor är sannolikheten att detta kommer att införas? Är det isf bra eller dåligt?

Jag personligen har en i stort sett liberal syn på äganderätt och anser att det är bolagets ägare som ska välja styrelse, utan statlig inblandning. Därför är jag motståndare till kvotering i bolagsstyrelser.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Re: Könskvotering i bolagsstyrelser

Inläggav kipphebel3 » lör 23 aug 2014, 14:36

Personligen anser jag att det är bra med både män och kvinnor i styrelser, eftersom man tenderar att se på saker och ting på olika sätt, däremot är jag emot tvång.

Därmed inte sagt att alla kvinnor eller män som sitter i styrelser borde göra det. I många fall är det inte frågan om kompetens, utan om belöning.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Moridin » lör 23 aug 2014, 15:41

kipphebel3 skrev:Personligen anser jag att det är bra med både män och kvinnor i styrelser, eftersom man tenderar att se på saker och ting på olika sätt, däremot är jag emot tvång.

Jag finner det ofta problematiskt att resonera utifrån kvinnor och mäns likheter eller skillnader. Om män och kvinnor är lika finns det inget egenvärde i att ha kvinnor i bolagsstyrelser. Om män och kvinnor är olika bör dessa skillnader komma in i bedömningen av vilka man anställer.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav kipphebel3 » lör 23 aug 2014, 16:00

Jag finner det ofta problematiskt att resonera utifrån kvinnor och mäns likheter eller skillnader. Om män och kvinnor är lika finns det inget egenvärde i att ha kvinnor i bolagsstyrelser. Om män och kvinnor är olika bör dessa skillnader komma in i bedömningen av vilka man anställer.

Du har naturligtvis rätt. Skillnaderna mellan individer är ofta större.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Moridin » lör 23 aug 2014, 17:51

kipphebel3 skrev:Du har naturligtvis rätt. Skillnaderna mellan individer är ofta större.

Precis, jag har funnit det mer effektivt att fokusera just på att alla individer borde ha samma möjlighet istället för att fästa mig vid föreställningar om könsskillnader där evidensläget kan förändras.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav kipphebel3 » lör 23 aug 2014, 17:56

Det är som du säger onekligen en intressant tanke om man tillämpar ett strikt logiskt resonemang. Om män och kvinnor är lika så finns det inget argument för kvotering. Om de är det finns det inget argument för lika lön :)
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Moridin » lör 23 aug 2014, 18:53

kipphebel3 skrev:Det är som du säger onekligen en intressant tanke om man tillämpar ett strikt logiskt resonemang. Om män och kvinnor är lika så finns det inget argument för kvotering. Om de är det finns det inget argument för lika lön :)

Man kommer så klart ur problemet genom t.ex. anonymiserande procedurer.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav kipphebel3 » lör 23 aug 2014, 19:59

Vid anställning, ja. Då slipper man även mycket av etnisk diskriminering. När det gäller styrelsetillsättningar dock så får jag en känsla av att mycket sker som en klapp på ryggen.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Sv: Könskvotering i bolagsstyrelser

Inläggav jak » sön 24 aug 2014, 09:25

kipphebel3 skrev:Om män och kvinnor är lika så finns det inget argument för kvotering. Om de är det finns det inget argument för lika lön :)
Men blir inte en fortsättning på det resonemanget en fråga varför kvinnors "olikheter" värderas lägre?
Användarvisningsbild
jak

Re: Sv: Könskvotering i bolagsstyrelser

Inläggav Moridin » sön 24 aug 2014, 22:23

jak skrev:
kipphebel3 skrev:Om män och kvinnor är lika så finns det inget argument för kvotering. Om de är det finns det inget argument för lika lön :)
Men blir inte en fortsättning på det resonemanget en fråga varför kvinnors "olikheter" värderas lägre?

Det är trivialt uppenbart att de som är emot lika löner anser att kvinnor inte bara är annorlunda än män, utan betydligt sämre?
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav kipphebel3 » mån 25 aug 2014, 06:51

Det är trivialt uppenbart att de som är emot lika löner anser att kvinnor inte bara är annorlunda än män, utan betydligt sämre?

Nu vet jag inte om ditt inlägg var ironiskt menat. Själv anser jag att det är uppenbart att män och kvinnor är olika, men kan inte se att det skulle vara relevant för lönesättning. Untantagsvis då om det uttryckligen efterfrågas en utpräglat manlig eller kvinnlig egenskap för en viss uppgift.

Personligen har jag aldrig, i de få fall då jag faktiskt kunnat sätta löner eller besluta om rekryteringar, medvetet brytt mig om den sökandes kön.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav nide_j » mån 25 aug 2014, 07:47

Problemet är väl snarare att det sitter för många inkompetenta män i styrelser.
Show me the science!
nide_j

Inläggav Zartax » mån 25 aug 2014, 15:07

Moridin skrev:Jag finner det ofta problematiskt att resonera utifrån kvinnor och mäns likheter eller skillnader. Om män och kvinnor är lika finns det inget egenvärde i att ha kvinnor i bolagsstyrelser. Om män och kvinnor är olika bör dessa skillnader komma in i bedömningen av vilka man anställer.

Om inte denna olikhet beror på vilka som sitter i styrelsen då, t.ex. Din resonemang ovan funkar bara om likhet/olikhet är något statiskt.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Anders G » mån 25 aug 2014, 15:14

Detta är ett övergående problem. Högskolorna är fulla av unga skärpta kvinnor. Om tjugo år kommer vi att kräva representation för männen, och få samma svar tillbaka: " vi går på kompetens".
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Tryggve » mån 25 aug 2014, 15:36

Anders G skrev:Detta är ett övergående problem. Högskolorna är fulla av unga skärpta kvinnor. Om tjugo år kommer vi att kräva representation för männen, och få samma svar tillbaka: " vi går på kompetens".

Fast det var väl även rätt gott om skärpta kvinnor på högskolorna även för tjugo år sedan...

Som det står här: kvinnor utbildar sig, män får jobben.
http://allastudier.se/artiklar/605-kvin ... 5r-jobben/

Men trots att kvinnorna som grupp sedan länge har högre utbildningsnivå än männen kvarstår faktum: löneskillnaderna mellan könen består och de flesta toppjobb besätts av män.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Nästa

Återgå till Politik