SDs exponentiella tillväxt

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: SDs exponentiella tillväxt

Inläggav JohJoh » fre 26 sep 2014, 21:44

Spiring Wrote:
JohJoh Wrote:samtidigt tror jag det är ett stort misstag att helt förneka den enkla förklaringen att många röstar på SD för att de verkligen vill ha mindre invandring. Det låter på dig och väldigt många andra som att det är helt otänkbart... :o

Det låter på dig som att du tror att den som pekar på vissa förklaringar automatiskt "förnekar" alla andra.

Naturligtvis röstar man inte på ett parti som SD om man tycker det är helt uppåt väggarna fel att minska invandringen. Så. The bloody obvious, svart på vitt.

Ok jag förstår vad du menar och jag kanske är fel ute. Men efter att ha sett ett gäng analyser från politiker, journalister, bloggare och andra där inte en enda nämner invandringsfrågan som en orsak till SD:s framgångar (men däremot massor med andra anledningar) tvivlar jag, Känns som att man verkligen inte VILL att det ska vara så eftersom man har en annan syn på detta. Men det kanske är som du säger, det är så självklart att ingen bryr sig om att nämna det.
“Truly, life is the misery we endure between disappointments.” - Sand dan Glokta
JohJoh

Inläggav Anders G » lör 27 sep 2014, 07:37

De som analyserar SDs framgångar har fastnat i en tankefälla. Naturligtvis kan inte tretton procent av svenska folket vara smånazzar, men de har röstat på smånazzar. "Hur har de blivit lurade att rösta fel?" är frågan för dagen.
Min analys är att tretton procent ÄR rasister, och har röstat på smånazzar utan att nödvändigtvis vara nazzar själva. Hälften av svenska folket ÄR dummare än medianen, och nu har de organiserat sig. (Dummare än medianen oavsett hur man definierar intelligens; IQ, empatisk IQ, social IQ, inhämtad samhällskunskap eller vad man vill.)
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav J.K Nilsson » lör 27 sep 2014, 11:52

JohJoh Wrote:Detta spetsas sedan med ett förakt för etablissemanget och dess reaktioner ("alla som vill minska invandringen är rasister").

Förresten, var får man höra sådana reaktioner?

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav JohJoh » lör 27 sep 2014, 12:52

J.K Nilsson Wrote:
JohJoh Wrote:Detta spetsas sedan med ett förakt för etablissemanget och dess reaktioner ("alla som vill minska invandringen är rasister").

Förresten, var får man höra sådana reaktioner?

J.K Nilsson

T.ex. i inlägget innan ditt från Anders G: "Min analys är att tretton procent ÄR rasister" ;)
Nu är väl inte han en del av "etablissemanget" kanske...
“Truly, life is the misery we endure between disappointments.” - Sand dan Glokta
JohJoh

Inläggav kipphebel3 » lör 27 sep 2014, 12:54

Jag finner det inte otroligt att 13% är rasister. Speciellt så som argumenten mot invandring presenteras.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Spiring » lör 27 sep 2014, 14:50

Anders G Wrote:Min analys är att tretton procent ÄR rasister, och har röstat på smånazzar utan att nödvändigtvis vara nazzar själva.

En följd av den analysen blir dock att nya frågor väcks. Varför har över 460000 röstberättigade blivit rasister på 4 år? Är alla dessa förstagångsväljare, eller har det skett en nyrekrytering av rasister sedan förra valet? Vad har i så fall gjort dessa till rasister? Och hur förhindrar vi att ytterligare hundratusentals, ja miljoner, av den dummare hälften av befolkningen blir rasister under kommande år?

Det är med andra ord även efter en sådan Alexandersk analys relevant att fundera vidare.
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav kaxiga Z » lör 27 sep 2014, 14:57

SvD Wrote:Arbetslöshet, ekonomiska klyftor och luddiga alternativ. Bedömare har gjort stora ansträngningar till att förklara SD:s valframgångar. Men statsvetenskapen visar att SD-väljare precis som de flesta röstar av övertygelse – de gillar partiets invandringspolitik.

Arbetslöshet, ekonomiska klyftor och luddiga alternativ. Bedömare har gjort stora ansträngningar till att förklara SD:s valframgångar. Men statsvetenskapen visar att SD-väljare precis som de flesta röstar av övertygelse – de gillar partiets invandringspolitik.

– Man ser flera resonemang där detta faktum hoppas över och man går direkt på andra faktorer. Ingen ifrågasätter att exempelvis FI:s väljare tycker att jämställdhet och feminism är viktiga frågor, säger Anders Sundell, doktorand i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Hans kollega, doktor Andrej Kokkonen, påpekar i ett inlägg på bloggen Politologerna att många kommentatorer och bedömare har förklarat SD:s succéval med saker som ”hög arbetslöshet, ökade ekonomiska klyftor och brist på tydliga politiska vänster-högeralternativ”. SD-väljare sympatiserar egentligen inte med partiets politik utan röstar snarare i protest, lyder resonemanget.

Att partier med invandringskritiska profiler skulle locka protest- och missnöjesröster i större utsträckning än andra har ifrågasatts förr. Kokkonen hänvisar till en nederländsk studie som visar att inget sådant samband existerar – invandringskritiska väljare är lika ideologiska som alla andra.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Anders G » lör 27 sep 2014, 16:23

Spiring, de har inte hux flux "blivit" rasister. De har länge haft den tankevärlden, och SD har blivit mer och mer normaliserat. Det är naturligtvis märkligt att SD växt för varje avslöjad nazze, för varje avslöjad näthatare, för varje fä som önskar att diverse kvinnor skall våldtas "så de får känna på hur det egentligen är med muslimer i trakten". Men det finns dumt folk som resonerar så. Vi får sluta låtsas att folk i gemen är riktigt slundriga i huvvet.

Det är bara att tänka sig tillbaka till sin skoltid. Inte sjutton blir de mobbare man sett, de som inte klarade av längre meningar än fyra ord helt plötsligt samhälleliga stöttepelare för att de fått rösträtt. Det finns dumt folk, och nu har de organiserat sig. De skall naturligtvis tryckas tillbaka, och de skall inte ha något inflytande över hur samhället styrs.

Exempel på ett riktigt snille:
http://www.interasistmen.se/dumheter/en ... ogra-hand/
Det finns folk som inte stöts bort av sådan vokabulär. De skall naturligtvis inte vara nämndemän...
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav FudoMyoo » mån 29 sep 2014, 08:21

Expos sammanställning och analys av var SD hämtar sin kraft.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav Picea » mån 29 sep 2014, 08:25

FudoMyoo Wrote:Här kommer f ö en analys från Segerfeldt: LO drev M-väljarna i armarna på SD.

Personligen köper jag inte hans övergripande slutsats, även det är väl belagt att kollektivavtalen bidrar till invandrares utanförskap. Däremot problematiserar hans empiri vänsterns gamla käpphäst om att det är "klyftorna" som förklarar SDs framgångar.

"Klyftan" kan ju ligga på olika ställen. De "klyftor" man talar mest om för tillfället är väl mellan högavlönade och lågavlönade och mellan arbetande och arbetslösa. Artikelförfattaren verkar tro att "klyftan" mellan högavlönade och lågavlönade är den enda som någonsin diskuteras, men så är ju inte fallet. Samtidigt nämner han arbetslösheten och utanförskapet som direkt orsakade av de små "klyftorna" i lön, och snuddar alltså vid tanken att det är "klyftan" mellan arbetslösa och arbetande som är orsaken till SD:s framgångar.

Dessutom kan väl politikerna inte göra mer än de gör för att förändra lönebildningen, eftersom det är ett kontrakt mellan köpare och säljare av arbetskraft? Genom att sänka bidrag och skatter kan politikerna hålla tillbaka löneutvecklingen, eftersom folk accepterar lägre löner då, vilket gör det billigare att anställa. Frågan är hur långt det är värt att gå på den vägen, för ingen vill väl tillbaka till det samhälle socialdemokraterna tog sig an att förändra och som de fortfarande tror att de förändrar, där det var lätt att få jobb men svårt att leva på lönen. Hur menar han att politikerna skall påverka LO?
Senast redigerad av Picea mån 29 sep 2014, 09:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav Picea » mån 29 sep 2014, 08:39

Dûrion Annûndil Wrote:
Spiring Wrote:En byggjobbare som ser sig utkonkurrerad av byggjobbare från andra EU-länder kan säkert i högre grad tänka sig att begränsa invandringen av utländska byggjobbare, till exempel. (Att SD:s möjligheter att påverka den fria rörligheten inom EU är ytterst begränsade verkar kanske inte alla deras väljare ha insett, dock.)
Ja, det är ju lite lustigt att de utländska byggjobbarna varken är flyktingar, invandrare, eller ens arbetskraftsinvandrare. De är väl snarare säsongsarbetare precis som svenskar som åker till Norge. Lågavlönade utlänningar som jobbar på byggen har man inte ens begrepp för i sin programförklaring, utan man kallar dessa för invandrare, och skyller förekomsten på regeringens invandringspolitik (under fliken "Arbetsmarknadspolitik"). Inte heller står det något gripbart under fliken "EU", annat än att man vill gå ur pga hotet mot nationalstaten. Hur svenska byggarbetare då fått för sig att SD har någon "räddning" att leverera kan man ju undra...

Är det verkligen så vanligt att tycka att invandrarna har snott ens jobb nuförtiden? De flesta diskussioner verkar handla om att invandrarna inte arbetar och därför kostar pengar, att de har kommit till Sverige bara för att vi skänker bidrag till folk som inte jobbar och bla bla bla...
FudoMyoo Wrote:Expos sammanställning och analys av var SD hämtar sin kraft.

Deprimerande. Utbildningsnivån verkar ha den i särklass starkaste korrelationen med sd-röstande, arbetslösheten är inte i närheten. Vi borde lägga mer energi på skolfrågorna om vi vill minska sd:s inflytande. Den frågan kan vi ju till och med få med sd själva på, väldigt okontroversiellt.
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav FudoMyoo » mån 29 sep 2014, 08:47

Picea Wrote: Hur menar han att politikerna skall påverka LO?
Bra fråga, han är mycket vag på den punkten ("ta dem vid hornen" säger ju inte så mycket).
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav Picea » mån 29 sep 2014, 09:02

kipphebel3 Wrote:Jag finner det inte otroligt att 13% är rasister. Speciellt så som argumenten mot invandring presenteras.

Inte ideologiskt genomtänkta rasister. Deras misstänksamhet mot människor som avviker från deras bild av vad en svensk är förutsätter självklart det att de har en bild, en idé om vad en svensk är, och på vilket sätt svenskheten bör uttryckas i fortsättningen. Däremot tror jag tror inte att deras ideologi rymmer några föreställningar om varför folken skall hållas separata generellt. De fokuserar på hur Sverige skall se ut, men vilken folkgrupp som styr i andra delar av världen bryr de sig mindre om.
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav Picea » mån 29 sep 2014, 09:43

FudoMyoo Wrote:
Picea Wrote: Hur menar han att politikerna skall påverka LO?
Bra fråga, han är mycket vag på den punkten ("ta dem vid hornen" säger ju inte så mycket).

En av de frågor jag tog med mig till valstugorna i år handlade just om lönebildningen, kollektivavtalen och lagstadgad minimilön. Alla valstugearbetare verkade överens om att kollektivavtal var en bra lösning. Centerpartiet vill ju sänka ingångslönen för ungdomar och andra grupper som har svårt att få jobb, men de verkar inte vilja lagstadga om minimilöner. En minimilön kunde ju ge en agenda för lönesättningen för svåranställda respektive andra, men om facken bestämmer, menar de att politikerna skall förhandla med facken då?
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav garozzo » mån 29 sep 2014, 10:10

Här är en artikel i GP om det dalsländska samhället dals rostock där sd fick 24% och var största parti.
Det verkar som många känner sig övergivna.

http://www.gp.se/nyheter/val2014/val/1.2499739-har-rostade-var-fjarde-pa-sd
garozzo

FöregåendeNästa

Återgå till Politik