Skottlands självständighetsomröstning

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Skottlands självständighetsomröstning

Inläggav Nemesis » ons 10 sep 2014, 22:03

Skottland ska nästa vecka ha självständighetsomröstning. Nejsidan (unionisterna) har länge haft en klar ledning, men jasidan (nationalisterna) har på senare tid knappat in i opinionsmätningarna. Hur tror ni det går? Hur hoppas ni att det går?

Jag tror att nejsidan trots allt vinner, och jag tycker att det vore det mest önskvärda utfallet. Världens ekonomier skulle, iaf kortsiktigt, påverkas mycket negativt om Skottland lämnade Storbritannien. Sen så gillar jag Storbritannien som land, både kulturellt och politiskt, tycker att de i det stora hela har en positiv inverkan på världen. Om Skottland lämnade så skulle Storbritannien bli svagare.

The Economist hade en bra artikel om ämnet (mot självständighet). Citatet nedan är lite högtravande, men såvitt jag kan se korrekt:

The United Kingdom embodies the belief that people with distinct histories and identities can live together, and that their diversity makes their culture, their economy and their polity stronger. Tellingly, most members of ethnic minorities describe themselves as British rather than English or Scottish; they instinctively recognise the capacious, liberal identity—one which rests not on narrow nationalism, but on an enlightened concept of nationhood—that the union offers. In a world plagued by ethnic hatred, cultural prejudice and religious violence, that venerable idea should count for more than the real but fleeting disappointments and sense of alienation that the Scots have experienced in recent decades.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Re: Skottlands självständighetsomröstning

Inläggav kaxiga Z » ons 10 sep 2014, 22:09

Jag har inte hängt med i detta. VARFÖR vill de bli självständiga?
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Anders G » ons 10 sep 2014, 22:32

Det har varit så fredligt på senare år. Skall vi åter få se engelska (ja just det) armén härja i Skottland inför varje tronskifte? Nej tack.

Seriöst... nationalstater känns sååå 1800.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav kipphebel3 » tor 11 sep 2014, 06:15

Jag har fått uppfattningen att man känner sig styvmoderligt behandlade av London, speciellt av den konservativa regeringen. Skottarna verkar snegla mera på Norden och den Nordiska välfärdsstaten och vara mera vänsterut än Engelsmän i gemen, dvs resonera mera som de flesta av oss.

Skillnaden är väl att det inte finns någon granne som pumpar in vapen, trupp och bråkmakare i allmänhet som i vissa andra fall.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Nemesis » tor 11 sep 2014, 17:28

kipphebel3 skrev:Jag har fått uppfattningen att man känner sig styvmoderligt behandlade av London, speciellt av den konservativa regeringen. Skottarna verkar snegla mera på Norden och den Nordiska välfärdsstaten och vara mera vänsterut än Engelsmän i gemen, dvs resonera mera som de flesta av oss.

Skillnaden är väl att det inte finns någon granne som pumpar in vapen, trupp och bråkmakare i allmänhet som i vissa andra fall.

Skottarna är politiskt mer till vänster än England, det stämmer. Men och? Norrland är mer till vänster än vad Stockholm är. Ska Norrland bli självständigt?

Har också sett att vissa skottar vill att ett självständigt Skottland ska räknas som ett nordiskt land. Rent historiskt har England ett minst lika starkt, om inte starkare, fall för detta.

Paul Krugman kommenterar det hela:

Next week Scotland will hold a referendum on whether to leave the United Kingdom. And polling suggests that support for independence has surged over the past few months, largely because pro-independence campaigners have managed to reduce the “fear factor” — that is, concern about the economic risks of going it alone. At this point the outcome looks like a tossup.

Well, I have a message for the Scots: Be afraid, be very afraid. The risks of going it alone are huge. You may think that Scotland can become another Canada, but it’s all too likely that it would end up becoming Spain without the sunshine.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Thomas P » tor 11 sep 2014, 18:03

Jag tippar på ett nej. Det är en sak att säga sig vara för självständighet i en opinionsundersökning för att räcka lång näsa åt engelsmännen, en annan att verkligen rösta för det i ett val där jasidan kan vinna. Dessutom börjar oljan så sakteliga att ta slut, och det är väl den som är tänkt att finansiera ett självständigt Skottland? När t o m Bank of Skottland säger att de skulle flytta till England vid en ja-vinst är det illa.
Thomas P

Inläggav kaxiga Z » tor 11 sep 2014, 18:50

Det coola krysset i brittiska flaggan bort alltså? Vad blir det i så fall kvar? Islands flagga?
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » tor 11 sep 2014, 19:12

Ska Norrland bli självständigt?

Ingen politiker har väl drivit frågan. Sibirien vill ju bli självständiga...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Nemesis » tor 11 sep 2014, 19:13

Thomas P skrev:Jag tippar på ett nej. Det är en sak att säga sig vara för självständighet i en opinionsundersökning för att räcka lång näsa åt engelsmännen, en annan att verkligen rösta för det i ett val där jasidan kan vinna. Dessutom börjar oljan så sakteliga att ta slut, och det är väl den som är tänkt att finansiera ett självständigt Skottland? När t o m Bank of Skottland säger att de skulle flytta till England vid en ja-vinst är det illa.

Visst är det så. Sen så verkar stora delar av det skotska näringslivet överväga en flytt till England ifall jasidan vinner. Engelsmännen verkar heller inte vara beredda att släppa oljan bara sådär eftersom att de till stora delar finansierat uppbyggnaden av den industrin.
Nemesis

Inläggav Nemesis » tor 11 sep 2014, 19:14

kipphebel3 skrev:
Ska Norrland bli självständigt?

Ingen politiker har väl drivit frågan. Sibirien vill ju bli självständiga...

Vilka har drivit den frågan? Såvitt jag vet så har ryssar sedan Sovjet föll till stor del flyttat västerut, och många i Sibirien är kinesiska gästarbetare. Sibirien är heller ingen kulturell eller nationell enhet, utan mer av en region (jämför t ex "Mellanöstern").
Nemesis

Inläggav kipphebel3 » tor 11 sep 2014, 19:57

Vilka har drivit den frågan?

Det är offtopic, men se Independent.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav HJ » fre 12 sep 2014, 05:56

Jag återger ett återgett citat som förklaring till varför Ja-(till självständighet) sidan går framåt.

"The Yes campaign seems to be selling democracy; the top-down no campaign seems to be selling threats. I would choose democracy any day."

/Håkan
HJ

Inläggav Vidugavia » fre 12 sep 2014, 10:12

HJ skrev:Jag återger ett återgett citat som förklaring till varför Ja-(till självständighet) sidan går framåt.

"The Yes campaign seems to be selling democracy; the top-down no campaign seems to be selling threats. I would choose democracy any day."

/Håkan

Definitivt något som skulle få mig att rösta ja. Om hot om försämring är det enda unionsförespråkarna kan erbjuda så skulle jag blir snabbt fundersam.

Kommer ihåg Euro-omröstningen 2003. Bland de lättaste att övertyga om ett nej var de som av någon idiot blivit påprackade det hotfulla Ja-argumentet att vi skulle bli mer eller mindre utmobbade i EU om vi inte anslöt oss till EMU. Det var rätt lätt att diskreditera en gemenskap som mobbar folk som inte vill gå med på allt de säger.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern
Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav JohJoh » fre 12 sep 2014, 22:59

Tycker också att det ger vibbar från vår egen Euro-omröstning. Eller Irlands omröstning om EU-fördraget... det är sann demokrati det, man får rösta om tills man röstar rätt... ;o
Vår Margot gav oss en klassiker "vi vet ju inte varför de har röstat nej"... men om de hade röstat "ja" hade det inte varit otydligt antar jag.
http://www.youtube.com/watch?v=Cvcdsj3ZWkg
“Truly, life is the misery we endure between disappointments.” - Sand dan Glokta
JohJoh

Inläggav AndersY » tis 16 sep 2014, 23:14

Skottarna är väl positiva till EU, om jag fattat rätt?
Kan ju vara bra om de är kvar och får rösta när UK i sinom tid skall rösta om medlemskapet.
Det pratas även om att Skottland kan tänkas rösta igen, vid ett Nej, om UK t.ex. går ur EU. Vid Ja är det förstås slutröstat.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Nästa

Återgå till Politik