Skottlands självständighetsomröstning

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Skottlands självständighetsomröstning

Inläggav Nemesis » ons 17 sep 2014, 20:13

Vidugavia skrev:
HJ skrev:Jag återger ett återgett citat som förklaring till varför Ja-(till självständighet) sidan går framåt.

"The Yes campaign seems to be selling democracy; the top-down no campaign seems to be selling threats. I would choose democracy any day."

/Håkan

Definitivt något som skulle få mig att rösta ja. Om hot om försämring är det enda unionsförespråkarna kan erbjuda så skulle jag blir snabbt fundersam.

Kommer ihåg Euro-omröstningen 2003. Bland de lättaste att övertyga om ett nej var de som av någon idiot blivit påprackade det hotfulla Ja-argumentet att vi skulle bli mer eller mindre utmobbade i EU om vi inte anslöt oss till EMU. Det var rätt lätt att diskreditera en gemenskap som mobbar folk som inte vill gå med på allt de säger.

Skillnaden är att i Sverige var det euroanhängarna som ville ändra på rådande situation, ingen liten förändring heller. I fallet Skottland är det nationalisterna som vill genomföra en radikal förändring.
"We keep being told: 'respect faith'. Well, I actually don't. Because I don't think that lying to children is a respectable occupation." - Christopher Hitchens
Nemesis

Föregående

Återgå till Politik