DN debatt: ”Kyrkan måste sluta fred med religionskritikerna”

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

DN debatt: ”Kyrkan måste sluta fred med religionskritikerna”

Inläggav B Hellqvist » lör 10 sep 2011, 10:47

Annika Borg och Christer Sturemark: Kyrkan och den sekulära humanismen måste gräva ned stridsyxorna och börja samverka – inte skapa schismer där det inte finns några. De senaste åren har bland andra Svenska kyrkan riktat stark kritik mot Humanisterna och den sekulära humanismens religionskritik. Misstänksamheten har inte sällan tagit sig uttryck i osakliga attacker och rena personangrepp. Varför dra en gräns mellan dem som tror på en gudomlig existens och dem som inte gör det? Humanisternas och Svenska kyrkans värdegrunder överlappar i hög grad varandra. I en tid av ökande religiös fundamentalism behöver Svenska kyrkan och Humanisterna samarbeta kring värden vi är överens om, skriver prästen Annika Borg och Humanisternas ordförande Christer Sturmark.

Debattartikeln fortsätter här.

Jag skulle visserligen vilja se alla religioner förpassade till historiens sophög, men man måste vara realistisk och inse att fenomenet inte försvinner i första taget. Därför är en vapenvila mellan liberal religiositet och humanism nog den enda framkomliga vägen, om man ska hålla religionens avarter på plats. Det sekulära Sverige har fungerat i stort sett bra, och måste därför försvaras mot fundamentalister av olika ursprung.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Re: DN debatt: ”Kyrkan måste sluta fred med religionskritike

Inläggav tonyf » lör 10 sep 2011, 12:53

B Hellqvist skrev:Jag skulle visserligen vilja se alla religioner förpassade till historiens sophög, men man måste vara realistisk och inse att fenomenet inte försvinner i första taget. Därför är en vapenvila mellan liberal religiositet och humanism nog den enda framkomliga vägen, om man ska hålla religionens avarter på plats. Det sekulära Sverige har fungerat i stort sett bra, och måste därför försvaras mot fundamentalister av olika ursprung.

Tyvärr tror jag det är en helt felaktig analys. Vad vi istället måste göra tror jag är att våga stå för sökande av sanningen också när det blåser hårt. Och i Sverige gäller dessutom att det knappast är de fundamantalistiska religiösa som är det största problemet utan just liberalteologiska (tänk Helle Klein). Tyvärr har ju Humanisterna och Christer Sturmark inte orkat stå upp i stormen utan vikit ned sig för de kristna. På ett personligt plan kan jag ha förståelse för detta med tanke på vilken smutskastningskampanj som de kristna och deras "fellow travellers" utsatt Humanisterna och Sturmark för, men sim rörelse (jag tänker inte bara på Humanisterna som förening utan på hela s.k. skeptikerrörelsen i stort) skulle vi förlora för mycket av vår trovärdighet på "vapenvila". "Vapenvila" ja -- i den mer klassiska meningen av sekulär stat, religionsfrihet, etc, självklart. Men vapenvila i form av att vika ned vår öppna och offentliga kritik mot flummigt tänkande -- nej! I korthet: tolerans ja, acceptans nej. Alla meddelanden om att motståndet skall upphöra är falska. Se också den tidigare accommodationismdiskussionstråden: "Vetenskaplig analfebitism hot mot demokratin?".
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav Hexmaster » lör 10 sep 2011, 13:01

Är det verkligen Sturmark (inte "Sturemark") som skrivit under detta?
Humanismens normativa och moraliska innehåll sammanfaller i stort med Svenska kyrkans.

Jag spår split.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav manifesto » lör 10 sep 2011, 13:38

Jag förstår Sturmark. Jag hade tittat mig både en och två gånger över axeln ... :nervous:
Användarvisningsbild
manifesto

Inläggav tonyf » lör 10 sep 2011, 13:42

Hexmaster skrev:Är det verkligen Sturmark (inte "Sturemark") som skrivit under detta?
Humanismens normativa och moraliska innehåll sammanfaller i stort med Svenska kyrkans.

Jag spår split.

Ja, det är med mycket stor sannolikhet Christer Sturmark som skrivit detta. Och det är tyvärr inte något helt nytt för honom. För det första har han tyvärr alltid varit mer intresserad av "mänskliga rättighetsfrågan" än verklighetsfrågan (även om han också varit mycket intresserad av och aktiv i verklighetsfrågan, och vad gäller denna fråga (likväl som en del andra) har varit ett "upplyft" i förhållande till föregångare som Humanistordförande) (och observera att jag är helt enig med honom om att "mänskliga rättighetsfrågan" skall vara en mycket viktig fråga för Humanisterna, frågan är bara om prioriteringarna). Han har också tidigare haft en något olycklig tendens att "alltid stryka de kristna medhårs". Men på senare år har han utsatts för en enorm press av de smutskastningskampanjer som drivits och (från en personlig psykologisk synpunkt fullt förståeligt, även om det på inga sätt ursäktar det) inte riktigt orkat stå upp i stormen för den principiella kritiken i "verklighetesfrågan" som jag uppfattat att han något starkare och oftare drev tidigare, utan vikit ned sig för de religiösa.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav B Hellqvist » lör 10 sep 2011, 13:43

tonyf skrev:Och i Sverige gäller dessutom att det knappast är de fundamantalistiska religiösa som är det största problemet utan just liberalteologiska (tänk Helle Klein).

Läste du debattartikeln?

Den i huvudsak svenskkyrkligt finansierade tankesmedjan Seglora smedja under ledning av prästen Helle Klein har under lång tid försökt sjukdomsstämpla Humanisterna som islamofoba och menar att dess företrädare lider av en ”grandios självbild”. Man ger Humanisterna en stämpel som främlingsfientliga för att organisationen kritiserar det religiöst sanktionerade kvinnoförtryck som förekommer inom judendom, kristendom och islam. I synnerhet aktiveras stämpeln om man lyfter fram frågor om islam.

Jag menar inte att Humanisterna ska lägga sig platt för SvK, men visst kan det finnas en risk för en split inom Humanisterna. Sturmarks utspel överraskade mig, mne det finns tecken på att även kyrkan slits mellan liberala och konservativa krafter, och kan man underlätta en vridning åt det liberala hållet finns det en hel del att vinna på det. SvK är så angelägna om att vara fortsatt relevanta, att den kommer att sekularisera sig till döds, men det kommer att ta tid. Vi får se hur SvK reagerar på debattartikeln.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav Meanderdahl » lör 10 sep 2011, 14:03

Vad avses med att "sluta fred" med kyrkan? Jag kan bara se två betydelser:

1) Man undviker att kritisera sådant som kan och bör kritiseras inom just denna specifika religion

2) Man avhåller sig från rena personangrepp i debatten

Den första tolkningen kan väl knappast vara humanisternas hållning, och nummer två borde vara självklart i vilket fall som helst. Så jag förstår inte riktigt vart man vill komma med debattartikeln. Bara för att man har en gemensam fiende behöver man väl inte sluta fred?
Användarvisningsbild
Meanderdahl

Inläggav devadatta » sön 11 sep 2011, 02:53

Med reservation för att jag inte läst artikeln än: det här har jag väntat på länge! Har bägge sidor äntligen nyktrat till?
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav gubblukt » sön 11 sep 2011, 04:09

devadatta skrev:I övrigt är det patetiskt från bägge sidorna av SvK & Humanisterna att hålla på att träta istf att samarbeta för att kämpa mot fundamentalister.

Devadatta, foreseer of stuff.
He who fights with idiots might take care lest he thereby become an idiot.
Användarvisningsbild
gubblukt

Inläggav tonyf » ons 14 sep 2011, 00:32

Svenska kyrkans direktor för sekretariatet för teologi och ekumenik Cristina Grenholm svarar: "Svenska kyrkan befinner sig inte i konflikt med förbundet Humanisterna". Som jag ser det behöver man dock inte bekymra sig alltför mycket över Svenska kyrkans syn på saken, det är den eftergivenhetstendensen hos Humanisterna jag är djupt bekymmrad över. Intressant dock att Grenholm ger sig på ett whitewashingsförsök av Elisabet Gerle, så länge Sv.K.'s ledande företrädare fortsätter med det kan vi nog ha hyffsat hopp om att någon vapenvila inte kommer till stånd.
tonyf

Inläggav tonyf » ons 14 sep 2011, 00:40

gubblukt skrev:
devadatta skrev:I övrigt är det patetiskt från bägge sidorna av SvK & Humanisterna att hålla på att träta istf att samarbeta för att kämpa mot fundamentalister.

Jag tror en naiv och farlig inställning. Vi har inte tid att ta hela diskussionen igen, men jag hänvisar till ackommaditionisttråden jag länkade till i min första postning ovan. Där gås ordentligt igenom (åtminstone många av) argumenten varför Mooney och company's argument i slutändan inte håller.
tonyf

Inläggav pax » ons 14 sep 2011, 01:32

Skönt att någon lyfte fram det här. Jag lyckas inte reda ut vad jag tycker. Kanske för att alternativen är så usla?

Tror ni på allvar att det kan bli en splittring i Humanisterna? Det vore ju hemskt tråkigt. Jag är så trött på osämja som slutar i nya föreningar/organisationer. Det tycks bara leda till att folk gör om varandras misstag hela tiden (erfarenheter från en annan "värld").
Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inläggav devadatta » ons 14 sep 2011, 01:34

tonyf skrev:
gubblukt skrev:

Jag tror en naiv och farlig inställning. Vi har inte tid att ta hela diskussionen igen, men jag hänvisar till ackommaditionisttråden jag länkade till i min första postning ovan. Där gås ordentligt igenom (åtminstone många av) argumenten varför Mooney och company's argument i slutändan inte håller.
Påminn mig: handlade det om kunskapsmässig eller filosofisk ackomodation i tråden eller om moralisk/politisk? Det är ju helt olika saker och skillnaden är relevant här.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav devadatta » ons 14 sep 2011, 01:37

pax skrev:Tror ni på allvar att det kan bli en splittring i Humanisterna?

En till?
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav micke.d » ons 14 sep 2011, 02:15

devadatta skrev:En till?
Jag lyckas inte förstå vad den ideologiska/etiska/whatever skillnaden mellan Human-Etiska Förbundet och Humanisterna är. Kan någon förklara?
TRAMS tram ⁴s , n.; best. -et.
dumt l. ovederhäftigt l. löjligt prat; äv. om innehållet i utsaga l. skrift: nonsens l. smörja o. d.; äv. ss. interj. liktydigt med: struntprat!, dumheter!
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Nästa

Återgå till Religion