Judisk elev får hemundervisning

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Judisk elev får hemundervisning

Inläggav Blenda » lör 20 okt 2012, 07:11

Jag förstår inte den här domen. Enligt den nya skollagen är det enbart mycket synnerliga skäl som kan ge rätt till hemundervisning och här tar man då upp maten och klädseln som sådana skäl, samt risken att eleven blir mobbad. Kosher för det första handlar väl bara om köttberedning och då borde det väl funka med vegetariskt i skolan? Och klädseln? Vi har ju vant oss vid slöjor, så vad är det med judisk klädsel som skulle vara så märkligt?
Och hur ska man nu kunna motivera avslag för alla andra med någon liten religiös specialitet när det kommer till hemundervisning? Hela grejen med ändringen i skollagen handlade vad jag har förstått om barns rätt att träffa andra med annan bakgrund, att inte bli isolerade i hemmet eller tvingade att totalanpassa sig till föräldrarnas religion, ideologi etc.

http://ekuriren.se/nyheter/sverige/1.15 ... isas-hemma
Blenda
Avstängd

Re: Judisk elev får hemundervisning

Inläggav Vitnir » lör 20 okt 2012, 07:48

De har kanske kunnat visa på att det finns nazist eller islamistproblem på skolan.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Blenda » lör 20 okt 2012, 07:50

Vitnir skrev:De har kanske kunnat visa på att det finns nazist eller islamistproblem på skolan.

Med en sådan motivering skulle man då kunna motivera att såväl muslimer som muslimmotståndare har rätt till hemundervisning. De blir ju också störda av varandra.
Blenda
Avstängd

Inläggav Vitnir » lör 20 okt 2012, 21:53

Det var en rent spekulativ förklaring från min sida och påstår inte att den är sann. Jag försökte komma på en förklaring som utelämnats i artikeln, som bekant får man ofta gissa sig till vilken information som utelämnas när man tar del av nyheter. Det är oklart hur din analogi är tänkt att skjuta den förklaringen i sank. Var jag muslim och mina barn blev misshandlade i skolan skulle jag också göra något. Det logiska vore förstås att byta skola vilket många säkert gör men religiösa fanatiker är inte alltid så logiska.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Blenda » lör 20 okt 2012, 21:59

Vitnir skrev:Det var en rent spekulativ förklaring från min sida och påstår inte att den är sann. Jag försökte komma på en förklaring som utelämnats i artikeln, som bekant får man ofta gissa sig till vilken information som utelämnas när man tar del av nyheter. Det är oklart hur din analogi är tänkt att skjuta den förklaringen i sank. Var jag muslim och mina barn blev misshandlade i skolan skulle jag också göra något. Det logiska vore förstås att byta skola vilket många säkert gör men religiösa fanatiker är inte alltid så logiska.

Vad jag tror så handlar det om positiv särbehandling. Ortodoxa judar hör man inte så ofta om som man hör om muslimer, men beslutet kommer att aktualisera kraven på hemundervisning hos samtliga som av en eller annan anledning vill hålla sina barn hemma och jag tycker helt enkelt det är fel.
Blenda
Avstängd

Inläggav C-J » sön 21 okt 2012, 01:45

http://www.lararnasnyheter.se/lararnas- ... emskolning

En judisk familj i Göteborg får rätt att hemskola sina fyra barn. Anledningen är att de med sina mycket strikta regler vad gäller böner, beteende, kläder och kosthållning inte kan undervisas på annat sätt än i hemmet. Familjen hävdar att reglerna avseende kläder och hår omöjliggör deltagande i idrottsundervisningen och försvårar för barnen att fungera i en vanlig skola. Dessutom ”utsätts de för en påtaglig fara för mobbning”, skriver de i sitt yrkande.

Sedan kan det nog tilläggas att det förmodligen rör sig om ultraortodoxa judar.
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav Vitnir » sön 21 okt 2012, 06:11

Jag hörde en intervju med en avhoppad kvinna som levt som Hasidisk jude i New York. Komplett isolering av kvinnor som nätt och jämt fick lära sig läsa och skriva, massiv social kontroll enligt 1984 av Orwell, antiintellektuell kultur där duktiga elever får lära sig Talmud utantill. Det lät rätt hemskt helt enkelt.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Blenda » sön 21 okt 2012, 12:07

Jag irriterar mig mest på hur man samtidigt som man har en skollag som på sitt vis ska vara samhällets förlängda arm att uppfostra i demokrati, allas likavärde etc och där man genom att dra in möjligheterna för hemundervisning poängterat behovet för unga människor att komma i kontakt med andra kulturer, tankar etc - samtidigt så lätt böjer sig för föräldrars önskningar även då dessa står på tvärs med alla de här principerna. Vi vet att de här barnen kan få stora svårigheter senare, att de blir indoktrinerade i hemmet, fråntas sin valfrihet m.m och man säger genom att vika ner sig att alla de här principerna inte är så viktiga egentligen. Jag ser det som ett svek från samhällets sida gentemot barnen.
Blenda
Avstängd

Inläggav Vitnir » sön 21 okt 2012, 19:52

Sveket mot barnen började när vi fick friskolor, nu kan man låta barn gå i Scientologernas skola, Livets ords skola, Plymouthbröderna har en egen skola. Det finns säkert fler. Och då räknar jag inte flumskolor som Montessori där barn kan komma rätt långt upp i åren innan nån märker att de inte lärt sig läsa ens. Och sen kommer Waldorfskolorna men de har ju haft frikort länge.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Mr Shark » mån 22 okt 2012, 09:09

Lite sidospår:

Blenda skrev:Kosher för det första handlar väl bara om köttberedning och då borde det väl funka med vegetariskt i skolan?

Strikt kosher ställer stora krav på tillredningen av all mat och hur saker och ting diskas och rengöres, så jag betvivlar att "standard vegetariskt" skulle fungera för.

En spännande film om hur Vita husets kök renades för hanukafirandet förra året.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity.
-- Hanlon's razor
Användarvisningsbild
Mr Shark

Inläggav Zartax » mån 22 okt 2012, 12:52

Blenda skrev:Vad jag tror så handlar det om negativ särbehandling. Ortodoxa judar hör man inte så ofta om som man hör om muslimer, men beslutet kommer att aktualisera kraven på hemundervisning hos samtliga som av en eller annan anledning vill hålla sina barn hemma och jag tycker helt enkelt det är fel.

Så, jag fixade den åt dig.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav garozzo » tor 01 nov 2012, 13:43

garozzo

Inläggav Anders » tor 01 nov 2012, 14:28

Vitnir skrev:Jag hörde en intervju med en avhoppad kvinna som levt som Hasidisk jude i New York. Komplett isolering av kvinnor som nätt och jämt fick lära sig läsa och skriva, massiv social kontroll enligt 1984 av Orwell, antiintellektuell kultur där duktiga elever får lära sig Talmud utantill. Det lät rätt hemskt helt enkelt.
Äsch, det är ju vardagsmat för en muslimsk kvinna i en ultraortodox muslimsk familj. Med det sagt, det är lika illa både ock!
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders » tor 01 nov 2012, 14:32

Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav garozzo » tor 01 nov 2012, 14:44

Var står det att föräldrarna beslutat att bedriva hemundervisning?
Jag fattar som att skolan förbjudit eleverna att komma till skolan, och att undervisningen därför skall ske i hemmet.
garozzo

Nästa

Återgå till Religion