Judisk elev får hemundervisning

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Judisk elev får hemundervisning

Inläggav Poe » fre 12 jul 2013, 20:13

Dûrion Annûndil skrev:Förfarandet är ju utbrett i övriga Europa och USA, så det blir nog svårt att vinna i Europadomstolen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hemundervisning

Då har övriga Europa och Amerika FEL, och ägnar sig åt kvalificerat BARBARI, och vi borde lära dem att veta bättre!
Applejack: ...the map is also upside down.
Pinkie Pie: I got a news flash for you cookie; the earth is round, there is no up or down!

My little Pony, Friendship is Magic S02E11
Användarvisningsbild
Poe
Avstängd

Inläggav kipphebel3 » fre 12 jul 2013, 20:28

I Finland är det tillåtet eftersom lagen föreskriver läroplikt och inte skolplikt. Erfarenhetsmässigt skulle jag säga att det främst är sådana med mera extrema religiösa eller politiska idéer som utnyttjar detta.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav pwm » fre 12 jul 2013, 20:33

kipphebel3 skrev:I Finland är det tillåtet eftersom lagen föreskriver läroplikt och inte skolplikt. Erfarenhetsmässigt skulle jag säga att det främst är sådana med mera extrema religiösa eller politiska idéer som utnyttjar detta.
Det tål att upprepas: svenska skolan har mycket att lära från Finland. Och nej, det är inte invandrarnas fel.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav kipphebel3 » lör 13 jul 2013, 07:29

Det tål att upprepas: svenska skolan har mycket att lära från Finland. Och nej, det är inte invandrarnas fel.

Inte enbart i alla fall, men då det gäller skolplikt/läroplikt har det inget med skolan att göra per se eftersom det är en lagstiftnignsfråga. Däremot stämmer det att en bra skola minskar intresset för fri och hemskolor. Jag är inte i sig mot hemundervisning, men är nog medveten om riskerna.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Migi » tis 01 nov 2016, 21:47

Blenda skrev:

Underligt att religionsfrihet är synonymt med föräldrars rätt att indoktrinera sina barn. Varför inte tillåta SD-skolor, feministskolor etc också? Enligt principen: Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli....
Det korta svaret: Varför inte? Let them kill each other so Darwin can sort'em out.

Det långa svaret: När jag gick i mellanstadiet så hade vi två arianer i klassen. Oj, det lät visst mer spännande än vad det faktiskt var. Nej, det var inte två arier. Nej, det var inte två från någon spännande religion med tredje ögat. Det var två Jehovas vittnen. Och ett sätt att slå ihjäl tiden med målarfärg, sax o klister... Hoppsan! En del av undervisningen var att tillverka våra egna böcker om Sverige.

Det var obligatoriskt att framsidan skulle föreställa Sveriges flagga plus en karta. Men de kom undan med att bara ha en blå framsida. För det är ju ett kors i svenska flaggan. Och de tror ju inte att Jesus korsfästes. Hade jag å andra sidan haft en gul kuk eller gult hakkors mot blå bakgrund så hade det inte varit godkänt. Men de fick komma undan med sin icke-flagga. Sedan har vi biologiundervisningen, och det är här det roliga börjar.

De hade sina egna böcker med illustrationer som såg ut ungefär så här:

Bild

Sedan stod det roliga saker i dem typ: "En gång lyckades man inavla bananflugor så hårt att de pissade genom antennerna, men det blev ju ingen ny art av det. AHAHAHAHAHAHAAA!!"

Verkligen """biologi""""""undervisning""".

Sedan så har jag hört rykten om att elever från, eller vars föräldrar är från MENA har tillåtits att gå helt ballistiska när Förintelsen nämns, för de bryr sig ju så mycket om Palestina och så vidare...

Vad vill jag ha sagt med detta då? Jo, att idén om den svenska enhetliga skolan som förstördes förra Torsdagen av borgare/sossar/invandrare/judar bara är ett sunkigt meme. Ok, att skolan idag har problem att hantera elever som visar äckelvänstern hur man är israelkritisk på rätt sätt är ett nytt problem. Just för att lärarnas pondus har undergrävts rejält o undergrävs ännu mer varje gång fåntratten Björklund öppnar käften. Men vittnena som tilläts göra kattskit av kunskapens enhet och renhet skedde på 80-talet. Har dock svårt att tro att det i just det fallet skedde med utbildningsministerns goda minne. Däremot så var de inte Sveriges enda två vittnen, så det lär ju ha funnits någon slags plan för hur man hanterar dem med finkänsligt hyckleri.

kipphebel3 skrev:I Finland är det tillåtet eftersom lagen föreskriver läroplikt och inte skolplikt. Erfarenhetsmässigt skulle jag säga att det främst är sådana med mera extrema religiösa eller politiska idéer som utnyttjar detta.
Varför skulle det vara fel? Lika bra att jag kommer ut som extremist vis-à-vis svenska skolan.

Det är samma veva år ut och år in. Alla vet att skolan har problem. Alla föreslår samma saker: Mer pengar och ännu högre formella krav på lärarna. Samtidigt som lärarna skall kastreras, vingklippas och det skall upprättas femårsplaner för deras toalettbesök. Sedan lallar alla runt som lobotomerade fån som nätt o jämt inte halkar på sitt eget dregel o undrar varför unga män undviker läraryrket.

Jag har inga barn, men jag kan räkna ut med sockluddet under ena lilltånageln hur mina eventuella framtida döttrar och söner skulle behandlas. Döttrarna skulle få itutat i sig hur mycket offer de är för massa saker, men bara man talar känslor så blir allt bra. Sönerna skulle konstant motarbetas genom att faktakunskaper inte ses som bra.

Det kanske kommer en dag då svenskar sluta vara som järnfilsspån som gör samma sak när det råkar komma en magnet. Men det tänker jag inte vänta på. Eller snarare, det skulle vara oerhört märkligt om det skulle inträffa innan jag har bildat familj. Och så länge svenskar i gemen är så äckligt kollektivistiska att de inte kan tolerera olika tankar ens som koncept, då kommer ingen förändring av skolan att ske. Så varför skulle jag låta mitt livs viktigaste investering spolas ned i svenska skolan? Hellre tar jag SMS-lån och köper Trisslotter.

Så allting som kan få svenska skolan att kollapsa, så länge det inte är vandalism eller brott med offer, välkomnar jag.
Användarvisningsbild
Migi

Föregående

Återgå till Religion