Skeptiker för Jesus

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Skeptiker för Jesus

Inläggav Anne » lör 13 apr 2013, 20:16

Den som vandrar med Jesus behöver inte frukta något alls. Det finns inget med kristendomen som står i konflikt med vetenskapen, Jesus liv är ett historiskt faktum. Jag vet att det finns karismatiska ateister som ifrågasätter Jesus, men nyateisterna förstår inte vetenskap. Guds existens kan inte testas! Därför är det viktigt att skeptiker står upp för att kristendom är en religion, inte en fråga för vetenskapen.
Anne
Avstängd

Re: Skeptiker för Jesus

Inläggav Anders » lör 13 apr 2013, 20:29

Anne skrev:Den som vandrar med Jesus behöver inte frukta något alls. Det finns inget med kristendomen som står i konflikt med vetenskapen, Jesus liv är ett historiskt faktum. Jag vet att det finns karismatiska ateister som ifrågasätter Jesus, men nyateisterna förstår inte vetenskap. Guds existens kan inte testas! Därför är det viktigt att skeptiker står upp för att kristendom är en religion, inte en fråga för vetenskapen.
Välkommen till Forumet!

Men redan nu så går ju du in på en vetenskaplig fråga, Jesus historicitet. Du är säkert medveten om att det finns många forskare som tex hävdar att Bibeln är skriven under långt andra årtal är den gengse kyrkliga uppfattningen. Gamla testamentet skrevs tex i stora delar under 700-talet FK, inte för 3000 år sedan då Moses påstås ha levat. Detta bara för att ta upp ett par exempel där vetenskapen skiljer sig markant från kyrkan.

Men du har helt rätt i att en tro på en gud inte har med vetenskap att göra. Men det gäller alla gudar. Den Kristna guden, de många grekiska/romerska gudarna, de egyptiska, indiska, nordiska, etc. Det är sannerligen en stor samling gudar som kämpar om människornas gunst. Trångt på det gudomliga planet, så att säga.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Moridin » lör 13 apr 2013, 20:30

Om guds existens inte kan testas, då kan man inte vara rationellt berättigad i övertygelsen att denna entitet existerar. Alltså är gudstron irrationell. Jag är glad att vi fastslog detta tillsammans en gång för alla.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Sv: Skeptiker för Jesus

Inläggav amandaduregard » lör 13 apr 2013, 20:43

Ännu ett troll? Eller samma? Delfinen är ju tydligen duktig på multipla konton.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.
Användarvisningsbild
amandaduregard

Inläggav manifesto » lör 13 apr 2013, 20:43

Jag lovar att inte diskutera i den här tråden. Ska bli intressant att läsa :smile2:
Senast redigerad av manifesto lör 13 apr 2013, 21:16, redigerad totalt 1 gång.
War is peace.
manifesto

Re: Sv: Skeptiker för Jesus

Inläggav delfinenflipper » lör 13 apr 2013, 20:57

amandaduregard skrev:Ännu ett troll? Eller samma? Delfinen är ju tydligen duktig på multipla konton.

Nehedu, jag är inte religiös, tror inte på Gud. Jag har aldrig använt flera konton samtidigt. Det här är mitt första och enda konto på VoF.
Användarvisningsbild
delfinenflipper

Inläggav ttias » lör 13 apr 2013, 20:58

Jag anser det fastslaget bortom alla tvivel att om Gud finns så bör Gud bekämpas.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav Anne » lör 13 apr 2013, 21:03

Ttias är den sortens nyateist som gör att VoF har så dåligt rykte. Kan ttias visa på en enda studie som ger den minsta anledning att vara skeptiskt till Gud? Knappast! Jag och många skeptiker med mig tror inte på att jorden skapades för 6000 år sedan, men går med Jesus oavsett. Vi tror på vetenskapen och på Gud!
Anne
Avstängd

Inläggav Thomas P » lör 13 apr 2013, 21:07

Anne skrev:Kan ttias visa på en enda studie som ger den minsta anledning att vara skeptiskt till Gud? Knappast! Jag och många skeptiker med mig tror inte på att jorden skapades för 6000 år sedan, men går med Jesus oavsett. Vi tror på vetenskapen och på Gud!

Varför inte lika gärna Tor som Jesus?
Thomas P

Inläggav pwm » lör 13 apr 2013, 21:11

Anne skrev:Det finns inget med kristendomen som står i konflikt med vetenskapen, ...
Det finns en hel del yttringar från religiöst håll som står i bjärt kontrast till vetenskapliga utsagor. Tänk t.ex 'kreationism'.
Anne skrev:Jesus liv är ett historiskt faktum.
Ja, det är ytterligare ett exempel på något som inte kunnat beläggas.
Anne skrev:Guds existens kan inte testas!
Nej inte med mindre än att man definierar vad man menar med begreppet.
Anne skrev:Därför är det viktigt att skeptiker står upp för att kristendom är en religion, inte en fråga för vetenskapen.
Vem har påstått något annat?
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav ttias » lör 13 apr 2013, 21:13

ttias citerar sin gamla lektor i religionsvetenskap. ttias hörde detta långt innan nyateism var ett vedertaget begrepp. ttias brukar uppfattas som allt för snäll mot troende av sina medskeptiker. Samt viktigast av allt. ttias stavas med liten bokstav även i början av meningar. Det är dock ett faktum att Gud har mycket att stå till svars för om det existerar, och Jesus är inte oproblematiskt något som de bästa av kristna tänkare gärna erkänner.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav Anne » lör 13 apr 2013, 21:17

Ingen filosof har någonsin hävdat Tors existens. Läs gärna boken Gud och hans kritiker så kanske du lär dig lite om religion.
Anne
Avstängd

Inläggav pwm » lör 13 apr 2013, 21:29

Anne skrev:Ingen filosof har någonsin hävdat Tors existens.
Möjligt, men det finns å andra sidan rejält gott om filosofer som argumentera mot existensen av goda gudar. Från Voltaire till Onfray.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav ttias » lör 13 apr 2013, 21:30

Det bör dock sägas att VoF bör hävda Jesus (men absolut inte Kristus) historicitet, då det verkar vara konsensus inom religionsvetarfältet.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav micke.d » lör 13 apr 2013, 21:32

Anne skrev:Ingen filosof har någonsin hävdat Tors existens. Läs gärna boken Gud och hans kritiker så kanske du lär dig lite om religion.

Är det något i den boken du särskilt vill lyfta fram?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Nästa

Återgå till Religion