Skeptiker för Jesus

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Skeptiker för Jesus

Inläggav Victor_Von_Doom » tis 21 maj 2013, 15:32

@Anne

Jag skrev:Har du inte läst att det bara finns bara en gud och Muhammed är guds sändebud?
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"
Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inläggav micke.d » tis 21 maj 2013, 15:37

Slask.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Anne » tis 21 maj 2013, 15:37

Jag tror att alla tror på samma Gud. Vi har bara olika namn och olika religioner och olika seder.
Anne
Avstängd

Inläggav Victor_Von_Doom » ons 22 maj 2013, 01:37

Anne skrev:Jag tror att alla tror på samma Gud. Vi har bara olika namn och olika religioner och olika seder.

Du tror ju att Jesus är gud? Det säger ju inte koranen. Jesus var en profet som blev uppenbarad för guds budskap, men ej gudomlig. Alltså kan du inte tro på samma gud. Dvs. den enda sanna guden.
Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inläggav matsw » ons 22 maj 2013, 04:53

Anne skrev:Jag tror att alla tror på samma Gud. Vi har bara olika namn och olika religioner och olika seder.

Vad du tror på är helt ointressant. Det är dina argument som är intressanta (kanske).
Jag tror inte på samma gud som du: och det av följnde skäl:
1) begreppet "gud" är i sig självt för brett för att betyda något över huvud taget.
2) den "abrahamitiske guden" är tillräckligt väldefinierad för att man med säkerhet kan slå fast att den inte beskriver något verkligt fenomen.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav Flabbergasted » ons 22 maj 2013, 06:18

Låt oss anta hypotetiskt att detta vore sant. Vore inte det en väldigt grym och otrevlig gud som då medvetet låter människor döda varandra för att de käbblar om vilket namn de ska ge en och samma gud? Jag skulle inte vilja tillbe en sådan gud.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inläggav malen » ons 22 maj 2013, 06:55

Människors skapande av gudar genom historien speglar ju tydligt behovet av att stärka de gemensamma grupperingarna mot de yttre hoten (de andra falska gudadyrkarna). "Du skall inga andra gudar hava jämte mig".
malen
Avstängd

Inläggav Jonas_R » tor 23 maj 2013, 15:59

Hela det är schabraket med kristendomen verkar ändå inte spela så stor roll i slutet. Påven verkar i alla fall vara av den uppfattningen eftersom vi ALLA kommer till paradiset oavsett om vi tror eller vill. :

http://humanistbloggen.blogspot.se/2013 ... domen.html

Från högsta instans :D
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Victor_Von_Doom » tor 23 maj 2013, 20:16

Jonas_R skrev:Hela det är schabraket med kristendomen verkar ändå inte spela så stor roll i slutet. Påven verkar i alla fall vara av den uppfattningen eftersom vi ALLA kommer till paradiset oavsett om vi tror eller vill. :

Man måste kanske fortfarande hata bögar, abort och kondomer så jag tror helvetet fortfarande väntar?
Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inläggav Jonas_R » tor 23 maj 2013, 20:54

Victor_Von_Doom skrev:
Jonas_R skrev:Hela det är schabraket med kristendomen verkar ändå inte spela så stor roll i slutet. Påven verkar i alla fall vara av den uppfattningen eftersom vi ALLA kommer till paradiset oavsett om vi tror eller vill. :

Man måste kanske fortfarande hata bögar, abort och kondomer så jag tror helvetet fortfarande väntar?

Attans också. Alltid är det något :lol:
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav mattias73 » fre 29 apr 2016, 07:10

Anne skrev:Den som vandrar med Jesus behöver inte frukta något alls. Det finns inget med kristendomen som står i konflikt med vetenskapen, Jesus liv är ett historiskt faktum. Jag vet att det finns karismatiska ateister som ifrågasätter Jesus, men nyateisterna förstår inte vetenskap. Guds existens kan inte testas! Därför är det viktigt att skeptiker står upp för att kristendom är en religion, inte en fråga för vetenskapen.

Problemet med din post är att du säger att ateister ifrågasätter Jesus (existens) men att Guds existens inte kan testas. Självklart kan Jesus förmodade existens testas, även om nu Guds existens inte går att bevisa eller motbevisa.
"Alla andra har fel - det är bara vi som har rätt" - Annika Dahlqvist i SVT
Driver podcasten och bloggen "Ja é skeptisk": http://jageskeptisk.wordpress.com
Mail: jageskeptisk@gmail.com
Användarvisningsbild
mattias73

Inläggav Zartax » fre 29 apr 2016, 09:48

Jonas_R skrev:Mitt nästa argument handlar om logisk följd eller hur. Hur kan motivation komma ur perfektion? En varelse som är perfekt allgod skulle helt enkelt inte försämra tillvaron och göra att den blir mer full med ondska och lidande. Då är varelsen inte allgod.

Hen kan ju vara allgod men inkompetent. ;)
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Nemesis » sön 01 maj 2016, 12:55

mattias73 skrev:
Anne skrev:Den som vandrar med Jesus behöver inte frukta något alls. Det finns inget med kristendomen som står i konflikt med vetenskapen, Jesus liv är ett historiskt faktum. Jag vet att det finns karismatiska ateister som ifrågasätter Jesus, men nyateisterna förstår inte vetenskap. Guds existens kan inte testas! Därför är det viktigt att skeptiker står upp för att kristendom är en religion, inte en fråga för vetenskapen.

Problemet med din post är att du säger att ateister ifrågasätter Jesus (existens) men att Guds existens inte kan testas. Självklart kan Jesus förmodade existens testas, även om nu Guds existens inte går att bevisa eller motbevisa.

Ateister behöver inte nödvändigtvis ifrågasätta Jesus existens. Jag hör till de ateister som anser det troligast att Jesus var en historisk person. Däremot ifrågasätter ateister per definition att Jesus var avkomma till en gud.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Anders G » sön 01 maj 2016, 13:36

Inte nog med att jag tvivlar på att Jesus var avkomma till en gud, jag tvivlar på att han är en odelbar, oskiljbar tredjedel av denna gud. Men predikanten Jesus Josefsson från Nasaret har jag inga problem att acceptera som historisk person.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav pwm » sön 01 maj 2016, 14:22

Alla är inte lika imponerade över bevisföringen om en 'historisk Jesus': Jesusforskning under falsk flagg
Användarvisningsbild
pwm

FöregåendeNästa

Återgå till Religion