Hur gör du om du blir bjuden på dop?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Hur gör du om du blir bjuden på dop?

Självklart går jag dit!
52
73%
Jag går dit, fastän jag inte alls vill.
6
8%
Jag vet inte.
4
6%
Jag går inte på dop, tackar nej.
8
11%
Jag går inte på dop, fastän jag vill det.
0
Inga röster
Annat svar.
1
1%
Jag förstår inte frågan.
0
Inga röster

Antal röster : 71

Re: Hur gör du om du blir bjuden på dop?

Inläggav millgard » sön 01 sep 2013, 21:05

Man kan ju själv välja hur mycket religiositet man lägger in för egen del, i mitt fall är det noll. Däremot är jag inte rädd för kyrkan på något sätt, det är bra akustik för musik, det finns ofta bra orglar, många människor mår bra av kyrkobesök, högtider kan vara stämningsfulla, människor gör saker tillsammans osv. Gud eller inte är en fråga för den enskilde. Jag har inte döpt mina barn, har gått ur kyrkan för många år sedan. Men jag kan både respektera och förstå att andra gör sina val och jag tar inte avstånd från dem för dem. Och dop, bröllop och begravning har helt andra syften än att inympa religiösa vanföreställningar i intet ont anande människor. Det handlar om att gemensamt samlas kring de stora tillfällena i livet - när man föds, när man bildar familj och när man dör. Om de berörda personerna väljer att göra detta i kyrkan eller inte har sällan med religion att göra. Vi mår nog bra av lite högtider, även om vi inte är religiösa.
millgard

Inläggav trilobite » sön 01 sep 2013, 21:14

Jag läser inte trosbekännelsen, man sjunger med när det är sång.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer
Användarvisningsbild
trilobite

Inläggav Vitnir » sön 01 sep 2013, 21:45

Jag skulle tacka ja, det är inget problem för mig att andra tror och jag är inte rädd för att blixten skall slå ned.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav micke.d » sön 01 sep 2013, 23:18

kipphebel3 skrev:
Fadder tror jag det kallades, men det är tydligen samma sak. Jag är inte konfirmerad, men jag är döpt.

Ja. Det är du som får ta ansvar för att barnet uppfostras i den sanna kristna tron. :)
Jepp, och detta ska man då alltså lova att göra i samband med kulthandlingen vid dopfunten. Inför församlingen.

Pass.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav harald » sön 01 sep 2013, 23:27

Etnavs skrev:Harald 1/9 kl 12.53;
Att ställa till med en fest för ett nyblivet barn kan man göra utan att blanda in kristendom eller andra religioner, man kan låta barnet vara i centrum (istället för föräldrarnas religion). De som döps som vuxna kanske i alla fall har valt det själva, vilket spädbarnen inte har, så på ett sätt är det inte lika illa, men jag skulle inte gå dit då heller. Du Harald menar alltså att om vuxna (föräldrarna) bestämmer åt spädbarnet att det ska döpas så är det bättre än om en vuxen själv bestämmer det för egen del, jag förstår inte varför det blir mer värt att fira för att några andra bestämmer det åt en?

Om du läst noga vad jag skrev, så skrev jag faktiskt inte ett ord om barndop.

När en vuxen bestämmer sig för att låta döpa sitt barn, så gör man det oftast utifrån tradition, och inget annat. Det är ofta inget medvetet val, utan det enda sättet man känner till att göra en traditionsenlig välkomstfest.
För många är det också själva namngivningen som är den viktiga biten.
Ett barndop anses vad jag känner till inte vara ett fullt giltigt dop förens det konfirmeras, vilket i viss mån kan betraktas som en förmildrande omständighet.
När jag går på ett barndop så är det inte själva dopet som jag firar, utan bara allt det andra.

När en vuxen bestämmer sig för att själv bli döpt så är det ett tydligt medvetet ställningstagande, som jag tycker är värt att kritisera.

Sedan har vi det där med konfirmationen, som jag nog tycker är det värsta av alltihop. Att utsätta så unga människor för det gör mig heligt förbannad.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Victor_Von_Doom » sön 01 sep 2013, 23:53

Etnavs skrev:utan att behöva få en religiös stämpel på sig bör alla barn ha rätt till.

Blir den ateistiske guden arg om spädbarn (som knappt förstår någonting) får religiösa stämplar på sig?

Det lilla jag kan hålla med om är att dopet KANSKE kan vara ett symtom på att barnet kommer att bli religiöst hjärntvättat i framtiden, men som det ser ut idag är det ofta inte så. Dopet i sig, upplever jag därför inte som problematiskt. Senare barnuppfostran, möjligtvis.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"
Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inläggav kipphebel3 » mån 02 sep 2013, 06:39

Sedan har vi det där med konfirmationen, som jag nog tycker är det värsta av alltihop. Att utsätta så unga människor för det gör mig heligt förbannad.

Till skillnad från exempelvis omskärelse så lämnar oftast inte konfirmationen synliga spår och de flesta knoddar som konfirmerar sig så gör den nog av tradition mera än tro.

Jag har en bekant i USA som är Jude. Han tror inte ett skvatt på Gud, men väljer att högtidlighålla Judiska högtider och observera en del av deras mindre knäppa matregler av tradition. Borde jag försöka omvända honom? :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav L. Mäkinen » mån 02 sep 2013, 07:56

De senaste gångerna jag blivit bjuden på dop har jag gått på dem och funderat över vad sjutton vi haft i kyrkan att göra. Samma sak var det i lördags när jag bevistade ett bröllop mellan två individer som mig veterligen helst tillbringar söndagarna med att kurera baksmälla efter ett fyllekalas tillsammans med andra individer som far runt i 50 år gamla bilar. För egen del har jag gift mig både i ett kapell och ett kommunalhus med några års mellanrum. För något år sedan var jag även på "namnfika" vilket väl är "dopfesten" utan välkomnandet till församlingen.
Om ett par veckor ska jag återigen till en kyrka. Den gången för att säga adjö till en släkting. Känner mig lite som en hycklare eftersom hon redan är borta, men man får en anledning att träffa människor som man av olika anledningar väljer att inte träffa i vanliga fall.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Urquhart » mån 02 sep 2013, 09:22

Jag har bara blivit bjuden på dop då det gäller släktingar eller sambons släktingar. Det är sjukt långtråkigt att sitta i kyrkan, men efteråt brukar det vankas fika samt umgänge med släktingar man kanske inte alltid hinner se så ofta i vanliga fall. Av den anledningen så tar jag på mig reglementsenlig klädsel och ställer upp. Jag sjunger dock oftast inte med i sångerna, men det beror mest på att jag har en förfärlig sångröst. Jag har än så länge klarat mig från att bli bjuden på kompisars barns dop och det är nog rätt sannolikt att jag skulle strunta i att gå på sådana. Det är ju, som sagt, rätt tråkigt i kyrkan och när inga samtal med släktingar väntar så avstår jag helst.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav harald » mån 02 sep 2013, 09:37

kipphebel3 skrev:Till skillnad från exempelvis omskärelse så lämnar oftast inte konfirmationen synliga spår och de flesta knoddar som konfirmerar sig så gör den nog av tradition mera än tro.
Just precis. Konfirmationen sker vid den ålder där den sker, på grund av att kyrkan då anser att man är vuxen nog att ta ställning till sitt dop.
När jag var 15 (eller när det nu var) så var jag i alla fall inte vuxen nog för det beslutet, insåg jag bara något år senare.
Jag tror det gäller många 15-åringar. Jag tror ytterst få hade konfirmerat sig om det skett vid 18-årsåldern.

kipphebel3 skrev:Jag har en bekant i USA som är Jude. Han tror inte ett skvatt på Gud, men väljer att högtidlighålla Judiska högtider och observera en del av deras mindre knäppa matregler av tradition. Borde jag försöka omvända honom? :)
Nej. Jag tror du gör klokt i att låta honom behålla sin ateism.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Dûrion Annûndil » mån 02 sep 2013, 10:00

amandaduregard skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Senaste dopet jag var på stod vi i en ring runt prästen med barnet och symboliskt sände vår välsignelse mot dem med utsträckt arm. Det såg ut som vi alla gjorde Hilter-hälsning, vilket jag tyckte var ofantligt humoristiskt. :smile2:
Wow! I Svenska kyrkan?!
Jajamänsan.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Pär C » mån 02 sep 2013, 10:20

Saker och ting behöver inte vara så komplicerat. En bekant till mig gick inte på sina egna barns dop utan lagade maten till festen efter istället - han tyckte det var bättre användning av sin tid. Enda problemet var första gången då man missat informera prästen, som blev förvirrad. Den som mår dåligt av tanken på att nöta kyrkbänkar kan väl göra likadant.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Ingentinget » mån 02 sep 2013, 23:18

Beror helt på faktiskt. Jag kan gå på ett dop eller kyrkligt bröllop om det är den vanliga rollspelsinfluerade traditionsbundna tillställningen. Samtidigt har jag bangat på att gå på superkristna sekulariserade namngivningscermonier utan dop för att det inte känns politiskt korrekt.
Ingentinget
Avstängd

Inläggav Etnavs » tis 03 sep 2013, 19:54

Sensemaker 1/9 kl 21.04;

Det där med ”Vissa agnostiker och ateister beter sig som om de hade en snarstucken agnostiker- eller ateistgud som kunde bli kränkt” låter fullständigt bakvänt, om man är agnostiker eller ateist så har man ju ingen gud. Jag vet inte vilka du syftar på. Du kanske kan förklara?

Är det bara agnostiker och ateister som kan bli kränkta? Måste man ha en gud som talar om för en när man ska bli kränkt eller på annat sätt reagera eller ta ställning till någonting? Är gudstroende sådana som inte tycker eller reagerar utan att fråga sin gud först? Så tror inte jag om de gudstroende, inte om alla i alla fall, långtifrån.

Millgard 1/9 kl 21.05;

Jag har inte tagit avstånd från de i min bekantskapskrets som döper sina barn, däremot så tackar jag nej till deras dopinbjudningar (de få gånger de inträffar). Självklart kan kyrkan ha stor positiv betydelse för enskilda människor, och det är ju bra för de individerna. Dop och andra kyrkliga ceremonier har faktiskt för många just syftet att sprida religiösa vanföreställningar. Vid barndop så är spädbarnet en berörd person, som knappast själv har valt att döpas i kyrkan. Jag gillar också högtider, men inte alla slags högtider.

Vitnir 1/9 kl 21.45;

Jag håller fullständigt med dig om att blixten inte slår ner om jag skulle gå på dop :smile2: . Blixten slår inte heller ner om man går på ett möte eller en ceremoni präglat av t.ex.; kreationism, homeopati, homofobi, astrologi eller rasism. Allvarligt talat så väljer vi nog vad vi deltar eller inte deltar i utifrån andra kriterier än om blixten ska slå ner eller inte. :wink:

Harald 1/9 kl 23.27;

I Sverige är folk nog medvetna om dopets betydelse, att det i alla fall bl.a. har en stark kristen betydelse. Många döper nog medvetet, men mer pga slentrian och grupptryck. Dop har nog för många också en viss betydelse av barnvälkomnande och fest. Men för mig så väger vågskålen över till att inte stödja dop med mitt deltagande.

Man kan fira ett nyfött barn utan att blanda in religion. Eller också så behöver man inte ha någon ceremoni alls.

Victor_Von_Doom 1/9 kl 23.53;

Jag tror inte att det finns några gudar som bryr sig om någonting. ”Ateistisk gud” skulle man kanske kunna tolka som en existerande gud som förhåller sig ateistisk i förhållande till andra gudar? Vi behöver inga gudar för att motivera vad vi människor tycker om det ena eller det andra.
Etnavs

Inläggav Victor_Von_Doom » tor 05 sep 2013, 16:27

Etnavs skrev:Victor_Von_Doom 1/9 kl 23.53;

Jag tror inte att det finns några gudar som bryr sig om någonting. ”Ateistisk gud” skulle man kanske kunna tolka som en existerande gud som förhåller sig ateistisk i förhållande till andra gudar? Vi behöver inga gudar för att motivera vad vi människor tycker om det ena eller det andra.

Du förstod tydligen inte ironin. Det är en vanlig ovana bland gudar och deras självutnämnda företrädare på jorden att bry sig alldeles för mycket om symboliska handlingar som saknar reella konsekvenser, t.ex. om mycket kognitivt outvecklade småbarn fått vatten stänkt i huvudet med lite ord sagda.

Du verkar bry dig lika mycket om detta som gudarna och deras anhang.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"
Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

FöregåendeNästa

Återgå till Religion