Ulf Ekman blir katolik

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Ulf Ekman blir katolik

Inläggav Nemesis » sön 09 mar 2014, 15:23

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18508752.ab

Skulle nästan kunna tro att det var ett aprilskämt om datumet varit rätt.

Denna utveckling har gått steg för steg och är inte något som kommit plötsligt. På denna resa har vi många gånger känt igen oss och sagt; ”Ja, men så tror ju vi.” Det jag under dessa år har blivit övertygad om, det har jag också talat och skrivit om.

Intressant att ta del av det religiösa tankesättet. "Vi tror ju så", istället för "Detta har vi kommit fram till pga att data styrker etc".
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Re: Ulf Ekman blir katolik

Inläggav B Hellqvist » sön 09 mar 2014, 16:01

Troende byter från en variant på vidskepelse till en annan. Övriga nyheter: vatten är vått.

Det hade varit en sensation om han blivit ateist; nu så byter han ett fnoskeri mot ett annat. Han har inget lärt. Enda insikten verkar vara att han insett att framgångsteologin är skadlig.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav manifesto » sön 09 mar 2014, 16:48

B Hellqvist skrev:framgångsteologin är skadlig.

Amen.
War is peace.
manifesto

Inläggav Eon » sön 09 mar 2014, 19:42

Han ber ju också om ursäkt för mycket han gjort inom Livets Ord. Det måste vara lite av kris för medlemmarna där nu.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire
Användarvisningsbild
Eon

Inläggav Nemesis » sön 09 mar 2014, 20:10

Eon skrev:Han ber ju också om ursäkt för mycket han gjort inom Livets Ord. Det måste vara lite av kris för medlemmarna där nu.

Skulle vara krismöte för dem imorgon.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Anders G » sön 09 mar 2014, 20:11

Vaddå krismöte? Det är ju bara att be om syndernas förlåtelse så är det fixat. Inte skall väl församlingen vara petigare än gud?
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Pär C » sön 09 mar 2014, 20:49

Jag trodde Ulf Ekman och Livets Ord var två ord för samma sak. En alternativ rubriksättning hade varit: Livets Ord fusionerar med Katolska kyrkan.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Erland » mån 10 mar 2014, 12:09

En av de få saker som är bra med katolska kyrkan är att den accepterar evolutionen (om än i religiös tolkning, antar jag). Frågan är om Ulf Ekmans konvertering till katolicismen innebär att han också tror på evolutionen numera.

Sen kan man ju undra hur påven Franciskus inriktning mot de fattiga kan förenas med Ekmans och Livets Ords bli rik-teologi. Har Ekman bytt ståndpunkt även i denna fråga?
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav PikeWake » mån 10 mar 2014, 12:35

Erland skrev:
Sen kan man ju undra hur påven Franciskus inriktning mot de fattiga kan förenas med Ekmans och Livets Ords bli rik-teologi. Har Ekman bytt ståndpunkt även i denna fråga?

När fan blir fattig blir han katolik?
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.
Användarvisningsbild
PikeWake

Inläggav Vidugavia » mån 10 mar 2014, 12:50

Erland skrev:En av de få saker som är bra med katolska kyrkan är att den accepterar evolutionen (om än i religiös tolkning, antar jag). Frågan är om Ulf Ekmans konvertering till katolicismen innebär att han också tror på evolutionen numera.

Katolska kyrkan är av nödvändighet rätt mycket en öppen famn som tillåter att man, inom vissa rätt tydliga gränser, är selektiv i sitt religiösa utövande. Katolska kyrkan accepterar evolutionen och har fastslagit "teistisk evolution" som sin linje men man upphöjer den heller inte till dogm. Man har faktiskt dragit en del lärdomar sedan 1600-talet. Det går därför alldeles utmärkt att vara "young earth"-kreationist och katolik men man ska då dock inte förvänta sig så mycket stöd från kyrkan. Kyrkan har inget mot att folk blir rika, så länge det sker på ett rättfärdigt sätt och så länge man förvaltar sin rikedom på ett ansvarsfullt och generöst sätt. Ekman och livets ord i allmänhet verkar också ha fjärmat sig från framgångsteologin som inte precis varit en tillgång i kontakten med de flesta andra kristna samfunden. Yuppie-åren är över och nu har den mogne Ekman insett att det är stabilitet, ödmjukhet, ansvarstagande, inkluderande, enighet och kontinuitet som kristenheten behöver. Petrus kyrka går segrande genom historien. :wink:
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern
Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav devadatta » mån 10 mar 2014, 18:32

Det finns en blogg med (vad jag förstått avhoppade Livets Ordare) som heter Aletheia som pratat om detta i flera år men som ironiskt nog blivit avfärdade av den kristna dagspressen. Noga räknat har de påstått att både LO och Ekman är på väg åt katolsk håll (vilket inte är samma sak). Jag lyssnade på en intervju med en av deras skribenter som höll med om att det fanns likheter mellan katoliker och protestanter (eller mer specifikt evangelikaler), men när han skulle gå in på skillnaderna blev det återigen ironiskt. Enligt honom var skillnaderna att katolska kyrkan är hierarkisk och exkluderande (bara de har frälsningen). Det stämmer visserligen om man jämför med protestantiska kyrkor, men inte med trosrörelsen som väl varit ännu mer hierarkiska och exkluderande (inte minst mot katoliker) som varande en sekt.

Ekman säger att de främsta skälen till konvertering är kristen enhet (splittring är okristet), läroämbetet (dvs en ledare som säger var som är rätt tolkning) och kontinuiteten (att katolska kyrkan är den ursprungliga kyrkan och har förvaltat budskapet), samt att katoliker är lika hängivna som protestanter. De två första kan ju tolkas som att han inte gillar mångfald i åsikter. Det påminner om när han sa "jag har inte en bibeltolkning, jag har en bibel", ungefär som att det finns en rätt tolkning. Man kan nog säga att det som är konstant genom allt detta är hans motvilja mot åsiktsmässig mångfald och demokrati i religiösa sammanhang. Men icke desto mindre, minskar det sekttendenserna i Livets Ord är det av godo.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Vidugavia » mån 10 mar 2014, 18:55

devadatta skrev: Man kan nog säga att det som är konstant genom allt detta är hans motvilja mot åsiktsmässig mångfald och demokrati i religiösa sammanhang.

Tänkte jag inte riktigt på det. Hierarkins oändliga trygghet är en klassisk tillgång att falla tillbaka på hos katolska kyrkan. Bra skydd mot de inslag av demokratiskt folkrörelsetänkande som finns hos en del protestantiska inriktningar.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern
Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav devadatta » mån 10 mar 2014, 19:25

Vidugavia skrev:
devadatta skrev: Man kan nog säga att det som är konstant genom allt detta är hans motvilja mot åsiktsmässig mångfald och demokrati i religiösa sammanhang.

Tänkte jag inte riktigt på det. Hierarkins oändliga trygghet är en klassisk tillgång att falla tillbaka på hos katolska kyrkan. Bra skydd mot de inslag av demokratiskt folkrörelsetänkande som finns hos en del protestantiska inriktningar.

Jag har funderat på varför frikyrkorna varit så försonande mot LO de senaste 5-10 åren, trots deras motstånd mot demokrati (stiftelseformen är kvar, och de hade en antidemokratiskt predikant för några år sen). Bland de konservativare (Pingst, EFK) gissar jag att det beror på att LO blivit mer evangelisk mainstream under den tiden och att Jesus är viktigare än demokrati. Bland de mer liberala (Equmenia) gissar jag att de är trötta på kampen och aggressionerna från LO och vill ha fred.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Nemesis » mån 10 mar 2014, 22:26

Pär C skrev:Jag trodde Ulf Ekman och Livets Ord var två ord för samma sak. En alternativ rubriksättning hade varit: Livets Ord fusionerar med Katolska kyrkan.

Enligt Livets ords pressmeddelande så skulle de inte följa i Ekmans spår, utan behålla sin nuvarande inriktning.
Nemesis

Inläggav Nemesis » mån 10 mar 2014, 22:29

Anders G skrev:Vaddå krismöte? Det är ju bara att be om syndernas förlåtelse så är det fixat. Inte skall väl församlingen vara petigare än gud?

De mest närliggande grupperna har en tendens att bli de mest bittra fienderna.
Nemesis

Nästa

Återgå till Religion