Ulf Ekman blir katolik

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Ulf Ekman blir katolik

Inläggav Nemesis » mån 10 mar 2014, 22:32

B Hellqvist skrev:Troende byter från en variant på vidskepelse till en annan. Övriga nyheter: vatten är vått.

Det hade varit en sensation om han blivit ateist; nu så byter han ett fnoskeri mot ett annat. Han har inget lärt. Enda insikten verkar vara att han insett att framgångsteologin är skadlig.

Visst är det så. Tänk rubrikerna: Ulf Ekman blir ateist och går med i Humanisterna.

Men ändå måste det vara väldigt sällsynt att en "evangelical" (vilket Livets ord får anses vara en svensk gren av) blir katolik. "Evangelicals" brukar såvitt jag förstått det avsky katoliker, och flera av dem ser katolikerna inte ens som kristna.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Re: Sv: Ulf Ekman blir katolik

Inläggav Vitnir » tis 11 mar 2014, 08:50

Pär C skrev:Jag trodde Ulf Ekman och Livets Ord var två ord för samma sak. En alternativ rubriksättning hade varit: Livets Ord fusionerar med Katolska kyrkan.

Min tanke var att Ekman blivit utmanövrerad och detta var en ragequit. Varför skulle någon ge upp inte bara sin egen skapelse utan också källan till sin personliga maktposition.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Pär C » tis 11 mar 2014, 08:58

Vitnir skrev:Min tanke var att Ekman blivit utmanövrerad och detta var en ragequit. Varför skulle någon ge upp inte bara sin egen skapelse utan också källan till sin personliga maktposition.

Nog lär ledande företrädare för Livets Ord vara nervösa. Och det är nog det som är mening. Det behöver inte vara ett exodus utan ett sätt att i nästa steg stärka sin ställning genom att trots allt övertalas att stanna. Annars får nog katoliker hålla i hatten.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav devadatta » tis 11 mar 2014, 10:37

Jag tror inte det är någon maktkupp utan ungefär som Ekman säger att de träffat katoliker och ortodoxa när de bodde i Israel och har blivit mindre fördomsfulla. Det är ju en process som pågått i kanske 10 år nu och som många noterat. Dessutom är det en stiftelse som äger Livets Ord (det är ingen vanlig demokratisk församling), så de enda som kan kuppa bort honom är resten av styrelsen som består av hans familj och nära vänner. Dessutom sitter han fortfarande kvar där till i maj enligt sig själv.

Fast det är en lite märklig situation. Tex är LOs teologiska organ (i praktiken) tidskriften Keryx. I höstas kom en artikel av Ekman där han mer eller mindre skrev att reformationen var ett misstag, protestantismen är fel och katolicismen är rätt. Efter det fick han frågor om när han skulle bli katolik. De fick lösa situationen genom att säga att det bara var hans privata funderingar och att det inte reflekterade LOs teologi, något som ända fram till då varit samma sak. Det är det som kommer vara så slitande för flera i församlingen, att de alltid sett honom som självklar auktoritet och nu säger han (indirekt) att de bör bli katoliker, vilka han fram till för 10 år sen demoniserade.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Vitnir » tis 11 mar 2014, 11:11

Demoniseringen är det som är stötestenen, jag har tidigare uppfattat som att evangeliker och katoliker är varandras motpoler inom kristendomen.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Nemesis » tis 11 mar 2014, 20:19

devadatta skrev:Jag tror inte det är någon maktkupp utan ungefär som Ekman säger att de träffat katoliker och ortodoxa när de bodde i Israel och har blivit mindre fördomsfulla. Det är ju en process som pågått i kanske 10 år nu och som många noterat. Dessutom är det en stiftelse som äger Livets Ord (det är ingen vanlig demokratisk församling), så de enda som kan kuppa bort honom är resten av styrelsen som består av hans familj och nära vänner. Dessutom sitter han fortfarande kvar där till i maj enligt sig själv.

Fast det är en lite märklig situation. Tex är LOs teologiska organ (i praktiken) tidskriften Keryx. I höstas kom en artikel av Ekman där han mer eller mindre skrev att reformationen var ett misstag, protestantismen är fel och katolicismen är rätt. Efter det fick han frågor om när han skulle bli katolik. De fick lösa situationen genom att säga att det bara var hans privata funderingar och att det inte reflekterade LOs teologi, något som ända fram till då varit samma sak. Det är det som kommer vara så slitande för flera i församlingen, att de alltid sett honom som självklar auktoritet och nu säger han (indirekt) att de bör bli katoliker, vilka han fram till för 10 år sen demoniserade.

Ser heller inga skäl till att tvivla på hans historia. Får intrycket av att han ser den katolska kyrkan som mer ursprunglig, och gillar dess strävan att ena alla kristna.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav pwm » tis 11 mar 2014, 21:22

Nemesis skrev:Får intrycket av att han ser den katolska kyrkan som mer ursprunglig, ...
Varför inte judendom? Om han nu ska hålla sig till ambrahamitiska religioner. Annars finns betydligt äldre trosföreställningar om man strävar efter ursprunglighet.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav AndersY » ons 12 mar 2014, 00:32

Nemesis skrev:
B Hellqvist skrev:Troende byter från en variant på vidskepelse till en annan. Övriga nyheter: vatten är vått.

Det hade varit en sensation om han blivit ateist; nu så byter han ett fnoskeri mot ett annat. Han har inget lärt. Enda insikten verkar vara att han insett att framgångsteologin är skadlig.

Visst är det så. Tänk rubrikerna: Ulf Ekman blir ateist och går med i Humanisterna.

Men ändå måste det vara väldigt sällsynt att en "evangelical" (vilket Livets ord får anses vara en svensk gren av) blir katolik. "Evangelicals" brukar såvitt jag förstått det avsky katoliker, och flera av dem ser katolikerna inte ens som kristna.

Han var väl kommunist en gång i tiden och var väl då ateist, antar jag, så det är väl lite att gå varvet runt? Men Humanisterna är kanske inte tillräckligt auktoritärt styrt - lite mer av totalitärt styre vill nog till innan Ulf E. trivs.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Inläggav Picea » ons 12 mar 2014, 11:26

Nemesis skrev:Får intrycket av att han ser den katolska kyrkan som mer ursprunglig, och gillar dess strävan att ena alla kristna.

Ja, det låter trovärdigt. Jag får ju litet funderingar över om han hade någon dröm om att kunna ena alla kristna i Livets Ord, men insåg att det inte går och därför sätter sin tillit till katolska kyrkan.
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav B Hellqvist » ons 12 mar 2014, 12:57

Picea skrev:
Nemesis skrev:Får intrycket av att han ser den katolska kyrkan som mer ursprunglig, och gillar dess strävan att ena alla kristna.

Ja, det låter trovärdigt. Jag får ju litet funderingar över om han hade någon dröm om att kunna ena alla kristna i Livets Ord, men insåg att det inte går och därför sätter sin tillit till katolska kyrkan.

Funkade ju bra på 1500-talet...
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav devadatta » ons 12 mar 2014, 16:34

En till reflektion. Så vitt jag vet (rätta mig om jag har fel) så får katoliker inte ta nattvard från andra kyrkor, medan protestantismen är mer liberal med detta och alltså inte lika exkluderande. Det påminner faktiskt om Livets Ord som varit isolationistiska fram till för ca 10 år sedan då deras pastorer kunde medverka och predika på tex pingstkonferenser. Efter ett tag släppte de även in andra i sin kyrka, men i mellanperioden var det folk som tyckte att de verkade anse att de inte hade något att lära av andra, bara lära ut. Bara de hade sanningen. Det bör iofs ha gällt ännu mer tidigare. Stämmer detta är det ett exempel på en svängning (hos Ekman) från att förkasta mångfald till att acceptera den och sen förkasta den igen.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Nemesis » ons 12 mar 2014, 18:47

B Hellqvist skrev:
Picea skrev:

Funkade ju bra på 1500-talet...

Innan dess var det även en splittring mellan den katolska kyrkan och den ortodoxa kyrkan (som då hade sitt högkvarter i Konstantinopel) på 1000-talet. Sedan finns det tidigare splittringar. Våra dagars assyrier härstammar som jag förstått det från de nestorianer (alternativ kristen teologisk grupp) som fördrevs från Bysans kring 500-talet. Alternativa kristna riktningar fungerade bättre utanför den officiellt kristna världen. De sassanidiska perserna som hade zoroastrianismen som statsreligion brydde sig inte om kristna teologiska konflikter och tolererade därför nestorianerna.
Nemesis

Inläggav Nemesis » ons 12 mar 2014, 18:56

devadatta skrev:En till reflektion. Så vitt jag vet (rätta mig om jag har fel) så får katoliker inte ta nattvard från andra kyrkor, medan protestantismen är mer liberal med detta och alltså inte lika exkluderande. Det påminner faktiskt om Livets Ord som varit isolationistiska fram till för ca 10 år sedan då deras pastorer kunde medverka och predika på tex pingstkonferenser. Efter ett tag släppte de även in andra i sin kyrka, men i mellanperioden var det folk som tyckte att de verkade anse att de inte hade något att lära av andra, bara lära ut. Bara de hade sanningen. Det bör iofs ha gällt ännu mer tidigare. Stämmer detta är det ett exempel på en svängning (hos Ekman) från att förkasta mångfald till att acceptera den och sen förkasta den igen.

Protestantismen är väl egentligen alla kristna som inte tillhör någon av de stora etablerade kyrkorna (katolska kyrkan, koptiska kyrkan, ortodoxa kyrkan) men som ändå håller fast vid treenigheten? Den gruppen är ju väldigt varierad, från sydstatsbaptister till kväkare.
Nemesis

Inläggav blåbär » tor 13 mar 2014, 11:52

min erfarenhet av frikyrkrona är ca 8 år lång. eller kort eller vad ska man säga och av de 14 pastorer jag har träffat verkar ungefär 10 av dem gilla livets ord.

och då har jag erfarenhet av pingst och baptiskyrkan. och sedan blev de ju som bekant ekumenia kyrkan. där jag bor är pingst med i ekumenia ialla fall. då gick jag ur. jag vill inte automatiskt vara med i pingst och sen gillar jag inte livets ord. det var en total skräckupplevelse alltihopa tyckte jag inom frikyrkorna. ja metodistkyrkan och 7 dags adventisterna är med i ekumenia kyrkan där jag bor. en av 7 dagsadventisterna arbetade en kort tid som pastor i baptisförbundet alltså. vi stod inte ut med henne till sist och hon fick avsked.

min fd svärmor var medlem i metodistkyrkan och ville inte vara medlem i samma församling som jag och gick då med i frälsningararmen istället för ekumenia.

ja folk hoppar hit och dit numera. det verkar som det inte var bra med ekumenia heller. samabete eller splittring. folk går ur. vi hade möte strax innan jag lämnade dem om hur man får folk att gå med och hur man får folk att inte gå ur.

är nu inte medlem i nån kyrka. står inte ut med någonting som är religiöst mår illa av att höra talas om livets ord.

jag råkade ut för en olycka och det var ett helvete när de skulle trackasera mig. och snackade om hur onda andar gått in i min kropp.

tror att alla församligar i sverige är nog inte lika dana som på orten jag bor. beror nog på hur måna församlingsmedlemmar som har ett fysiskt funktionshinder. jo jag är bra igen och kan gå. inte var det onda andar i mig inte. :lol: :mrgreen: :D

varför startar man som Ulf E. en sekt? varför är inte alla andra typer av kyrkor nog?
varför kunde han inte ha låtit bli?
jag fattar inte det alls.

på orten jag bor där samarbetar svenska kyrkan med ekumenia kyrkan. och jag skulle inte bli förvånad om de om typ 10 år går samman eller så.
allt fler går ur svenska kyrkan. då blir det väl så att man måste samla ihop de fåtal som är kristna till en gemensam kyrka

vore bra om alla enas tror jag. vore SUPER BRA om underliga sekter försvann helt och hållet.
Alternativutbildad i egenvårdsintresse.
Signaturen Blåbär är tyvärr avliden. Nån kom smygandes bakifrån med en sprayflaska round up. På grund av brist på GMO så blev det en direkt hit och vi får nu säga vila i frid till vårt kära blåbär :(
Användarvisningsbild
blåbär

Inläggav skeptiskelars » sön 16 mar 2014, 15:35

Vad jag vet så är Ulf Ekman är prästvigd i Svenska Kyrkan i slutet av 70-talet.
Jag har försökt att hitta lydelsen av prästlöftena som de har varit formulerade i olika tidsepoker. Jag tror att prästlöftena har innehållit en harang om att till varje pris motarbeta den papistiska skökokyrkan.
Finns någon telog/religionshistoriker här, eller någon som känner en sådan som kan reda ut begreppen för mig.
Det skulle ju vara fantastiskt om den harangen fanns kvar på 70-talet när UE avgav prästlöfte.

Hur som helst så måste väl svenska kyrkan officiellt avkraga honom nu ?
skeptiskelars

FöregåendeNästa

Återgå till Religion