Jag var på Gudtjänst

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Jag var på Gudtjänst

Inläggav Anders » sön 30 nov 2014, 17:20

Och kunde då än en gång förstå varför jag är ateist. Gudsdyrkan handlar om ord, om hopp om att en gud ska göra det man själv inte orkar göra. En gudstjänst går ut på att säga några väl valda ord, att be till en eller flera gudar och hoppas på att dessa ska göra vad man ber dom om. För mig låter det ganska märkligt och aningen slött. Vill man förändra världen är det inte religion som är det viktiga, utan hårt arbete och pengar.

Vidare, att en präst säger att alla i kyrkan har fått syndernas förlåtelse innebär ju inget, då vi andra i sammhället gärna vill sätta mördare och tjuvar bakom lås och bom, och tom äktenskapsbrott ger ofta negativa konsekvenser även om man fått förlåtelse av en präst.

På det hela taget är jag rätt övertygad om att ateist är det klyftiga människor är. De lata är religösa.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Re: Jag var på Gudtjänst

Inläggav B Hellqvist » sön 30 nov 2014, 17:53

Blev genom en informationsmiss ofrivillig deltagare i korum (fältgudstjänst) på en hemvärnsövning för ett par veckor sedan. Psalm ("Din klara sol går åter upp"), predikan, bön och välsignelse. Säkert uppskattat av de 10% (?) troende närvarande. Själv himlade jag med ögonen över plattityderna i predikan, och den barnsliga underkastelsen och önsketänkandet i psalm och bön. Fast man kan nog behöva en dos religion ibland för att påminnas om hur urbota korkat konceptet är, och varför det behöver hållas på armslängds avstånd från allt som påverkar det sekulära samhället.

Dilsa Demirbag-Sten Wrote:Religion och kultur håller åter på att få ett växande inflytande på det politiska fältet. Den som sätter universalism och sekulära värden högt har all anledning att vara oroad.

I debatten har religiös övertygelse jämförts med funktionsnedsättning. Det finns visserligen de som anser att religiositet är att likställa med en viss grad av förståndsnedsättning, men oavsett hur man ser på den saken kan ett handikapp inte likställas med en vald åsikt.

Om ens konfessionella självkänsla är viktigare än den professionella identiteten kan man söka till ett yrke där ens fritt valda religiositet inte kolliderar med yrkesutövandet.

Från hennes krönika.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav Thomas P » sön 30 nov 2014, 18:18

Det är skönt att få känna sig överlägsen.
Thomas P

Inläggav B Hellqvist » sön 30 nov 2014, 18:36

Thomas P Wrote:Det är skönt att få känna sig överlägsen.

Med tanke på att de religiösa ofta verkar känna sig som lite bättre människor än ateister, så är det nog ömsesidigt. Och Thomas:

Bild
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav Thomas P » sön 30 nov 2014, 21:36

B Hellqvist Wrote:Med tanke på att de religiösa ofta verkar känna sig som lite bättre människor än ateister, så är det nog ömsesidigt.

Knappast våra halvljumma lagomkristna i statskyrkan. I ett sekulärt land som Sverige är min erfarenhet tvärtom att många kristna känner att de har mer gemensamt med en ateist som läst i alla fall delar av bibeln och aktivt tagit ställning än med den vanligare typ av agnostiker som helt enkelt inte bryr sig.
Thomas P

Inläggav MariaTradola » sön 30 nov 2014, 21:44

Men vilken löjlig tråd. Handlar folkbildning om att se ner på "mindre vetande" bara för att vissa av dem gör det? Blir två fel ett rätt?

På det hela taget är jag rätt övertygad om att ateist är det klyftiga människor är. De lata är religösa.

Efter fem och ett halvt år på universitet och några yrkesår efter det kan jag lova dig att det finns gott om ateister som är korkade och religiösa som är rätt smarta. Men tyvärr är det svårt att fånga även rättrogna vetenskapsutövare och ateister idag till skeptikerrörelsen. T o m på universiteten. Smarta människor är inte alltid så intresserade av klubbar som tror att folkbildning utövas bäst genom pompös inbördes beundran. Tyvärr är det många som förknippar skeptikerrörelsen med detta.

Jag är ateist, ifall någon undrar, men det här forumet har fått mig att förstå varför så många som tänker skeptiskt ändå är skeptiska mot skeptikerrörelsen.
Bättre underskattad än överskattad.
Användarvisningsbild
MariaTradola

Inläggav Vitnir » sön 30 nov 2014, 22:17

Människor är bra på att hålla isär saker, ifråga om religion kan vissa bete sig som om de har ett mentalt handikapp medan de i andra avseende är lika välfungerande som andra.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Thomas P » sön 30 nov 2014, 22:47

Vitnir Wrote:Människor är bra på att hålla isär saker, ifråga om religion kan vissa bete sig som om de har ett mentalt handikapp medan de i andra avseende är lika välfungerande som andra.

Första gången jag träffade på en kreationist (jag visste inte ens att sådana fanns då) var på finalen i gymnasiskolornas matematiktävling...
Thomas P

Inläggav Anders » sön 30 nov 2014, 23:05

MariaTradola Wrote:Men vilken löjlig tråd. Handlar folkbildning om att se ner på "mindre vetande" bara för att vissa av dem gör det? Blir två fel ett rätt?
Ateism är folkbildning. Eller tycker du jag har fel i min beskrivning? Är det inte lite lathet att tro att en övernaturlig varelse ska göra allt åt dig bara du ber till det? Vore det inte bättre för alla om man tex ställde upp och jobbade i ett härberge någon timme i veckan?

Efter fem och ett halvt år på universitet och några yrkesår efter det kan jag lova dig att det finns gott om ateister som är korkade och religiösa som är rätt smarta. Men tyvärr är det svårt att fånga även rättrogna vetenskapsutövare och ateister idag till skeptikerrörelsen. T o m på universiteten. Smarta människor är inte alltid så intresserade av klubbar som tror att folkbildning utövas bäst genom pompös inbördes beundran. Tyvärr är det många som förknippar skeptikerrörelsen med detta.
Att de flesta akademiker inte är med i VoF beror nog mer på att de flesta akademiker inte är intresserad av varken vetenskapsfilosofi eller klassisk skepticism. De flesta känner nog inte ens till varken VoF eller Humanisterna. Man behöver inte läsa in något mer i de låga, men ökande, medlemssiffrorna.

Jag är ateist, ifall någon undrar, men det här forumet har fått mig att förstå varför så många som tänker skeptiskt ändå är skeptiska mot skeptikerrörelsen.
Är det föresten inte lite av härskarteknik att kalla en tråd för löjlig? Är det kanske du som sitter på höga hästar?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav micke.d » sön 30 nov 2014, 23:21

MariaTradola Wrote:Handlar folkbildning om att se ner på "mindre vetande" bara för att vissa av dem gör det? Blir två fel ett rätt?
Nej och nej. Verkligen inte.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav MariaTradola » mån 01 dec 2014, 01:15

@Anders
Jag har inga invändningar mot din religionskritik i sak. Jag tycker också att man ska motarbeta att religion har inflytande över det sekulära samhället. Det är två saker i ditt startinlägg jag har invändningar emot.

Gudsdyrkan handlar om ord, om hopp om att en gud ska göra det man själv inte orkar göra.

Det finns dem som praktiserar religion så. De allra flesta arbetar ändå lika pragmatiskt som de flesta. De ber sina böner, men tror inte att de kan låta bli att utföra arbetet seriöst ändå. Det finns många religiösa och skickliga läkare. Du tror väl inte på fullt allvar att så många lägger ifrån sig skalpellen och ber för patienten istället?

Du får tycka vad du vill om härskarmetoder nu, men din generalisering är både fel och ovetenskaplig. Varför människor blir religiösa och har svårt att ta sig ur det är en hel vetenskap som detta forum inte skulle räcka till för. Det är så oerhört komplext. Det är lika komplext som varför människor blir kriminella, rasister, missbrukare eller överviktiga. Okunniga människor gör det väldigt enkelt genom att bara säga att sådana människor är lata och dumma. Det är rent trams. Inte ens varför många människor fastnar i avskyvärda sekter kan förklaras så enkelt. Människor kan helt enkelt fastna i dåliga företeelser av helt andra orsaker än att de är lata eller dumma.

Det är detta jag vänder mig emot. Du ger en enkel och ovetenskaplig förklaring på en mycket komplex fråga. Sådant hör inte ihop med vetenskaplig folkbildning.

Du har dessutom fel när du säger att på universiteten är man inte intresserad av vetenskaplig folkbildning. På läkarprogrammet är nästan alla det. Men många är skeptiska till den debattnivå som man ofta ser på skeptiska sidor.

Är det inte lite lathet att tro att en övernaturlig varelse ska göra allt åt dig bara du ber till det? Vore det inte bättre för alla om man tex ställde upp och jobbade i ett härberge någon timme i veckan?

Många religiösa jobbar hårt med reela saker. Många jobbar på härbren mer än en timme i veckan. Det vet du. De som BARA litar på sin gud gör fel. Men nu är det en grov generalisering att tro att ALLA religiösa beter sig så. Det vet du också.

Ateism är folkbildning. Eller tycker du jag har fel i min beskrivning?

Du har inte fel i din beskrivning av religion, men din generaliserade beskrivning av varför man är religiös är fel. Folkbildning ska bedrivas seriöst. Inte med förenklade ovetenskapliga generaliseringar. Pseudovetenskap ska inte bekämpas med pseudovetenskapliga metoder. Då blir man inte tagen på allvar.

Är det föresten inte lite av härskarteknik att kalla en tråd för löjlig? Är det kanske du som sitter på höga hästar?

Det är väl en smaksak mot att kalla vissa människor lata rent generellt. Klaga lagom du. Du satte ett tonläge som handlade om att vissa är bättre än andra.
Senast redigerad av MariaTradola mån 01 dec 2014, 01:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MariaTradola

Inläggav MariaTradola » mån 01 dec 2014, 01:22

micke.d Wrote:
MariaTradola Wrote:Handlar folkbildning om att se ner på "mindre vetande" bara för att vissa av dem gör det? Blir två fel ett rätt?

Det är väl det jag vill tro, men jag tycker att det är sorgligt att många betraktar skeptikerrörelsen så. Det är orättvist mot VoF, som jag inte anser står för oseriös debatt, men tyvärr får VoF bära hundhuvudet för mer rent bråksjuka skeptiker. DET är ett problem.
Användarvisningsbild
MariaTradola

Inläggav micke.d » mån 01 dec 2014, 01:57

MariaTradola Wrote:
micke.d Wrote:

Det är väl det jag vill tro, men jag tycker att det är sorgligt att många betraktar skeptikerrörelsen så. Det är orättvist mot VoF, som jag inte anser står för oseriös debatt, men tyvärr får VoF bära hundhuvudet för mer rent bråksjuka skeptiker. DET är ett problem.

Är det inte egentligen två sidor av samma mynt?

Nämligen den tendens man har (även jag) att avpollettera meningsmotståndare genom att stoppa in dem i diverse fack så att man slipper ta itu med vad de säger.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Sv: Jag var på Gudtjänst

Inläggav devadatta » mån 01 dec 2014, 04:18

Lata människor generaliserar om andra människor (tex religiösa och ateister) och orkar inte sätta sig in i religionspsykologi utan nöjer sig med att polemisera om lågt hängande frukt som motsägelser i Bibeln.

Jag skulle gärna vilja se studier på om det är någon skillnad mellan hur många som hemfaller åt fördummande generaliseingar om motståndargrupper hos troende resp icketroende. Oavsett vad som gäller är det inte svårt att hitta exempel från något av lägren på detta forum och andra ställen. Viljan till att polemisera verkar tyvärr ofta fördummande.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Spiring » mån 01 dec 2014, 10:03

Anders Wrote:

Om man är som jag då, klyftig och lat? :nervous:
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

Nästa

Återgå till Religion