Jag var på Gudtjänst

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Jag var på Gudtjänst

Inläggav kipphebel3 » tor 18 dec 2014, 07:22

Jag är en rabiat religionshatare. Jag anser att religion är en styggelse som vi måste komma ifrån. Men jag erkänner också att det verkar finnas en bug i människan som gör henne mottaglig för religion vilket att religiositet inte är ett tecken på lägre intelligens.
Det är ett tecken på andra prioriteringar

Jag resonerar ungefär lika, men är kanske inte så rabiat. Jag ser även de mera benigna sidorna hos de kyrkans män jag känner.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Dûrion Annûndil » tor 18 dec 2014, 10:22

Anders skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Anders skrev:Återigen, jag kallar religiösa mindre intelligenta, det är inte samma sak som dum eller låg intelligens.
På svenska är det nog ungefär samma sak, jo. Om du istället bytte ut "intelligenta" mot exempelvis "kunniga" eller något annat som hänvisar till brist på kunskaper snarare än förmåga, så kanske det blir mer vad du menar?

Anders skrev:du är med största sannolikhet dummare än årets Nobelpristagare i fysik, men betyder det att du är dum?
Det betyder det, men du kanske menar att han inte är lika påläst i Fysik, snarare än dum?
Jag tycker inte vi ska vara främmande för att folk har oilka intelligens. Intelligens är inte konstant över alla människor.

Jag har inga illusioner om min egen intelligens, jag är med största sannolikhet mer korkad än vilken nobelpristagare som helst. Men för det är jag inte dum.
Med det semantiska resonemanget är det då tydligt att du bedömer folks intelligens utifrån vilka kunskaper de besitter, inte deras kapacitet för hjärnverksamhet. Och att du villigt kallar folk korkade och dumma oberoende huruvida detta handlar om intelligens eller bara brist på information eller kunskap.
Jag finner det tvivelaktigt att resonera på det sättet.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Anders » tor 18 dec 2014, 12:32

Dûrion Annûndil skrev:Med det semantiska resonemanget är det då tydligt att du bedömer folks intelligens utifrån vilka kunskaper de besitter, inte deras kapacitet för hjärnverksamhet. Och att du villigt kallar folk korkade och dumma oberoende huruvida detta handlar om intelligens eller bara brist på information eller kunskap.
Men finns det då någon skillnad mellan att tro på en osynlig rosa enhörning och den kristna guden? Är tron på det ena och det andra ekvivalent? Om man är troende nazist, som tror på en levande nazistiskt rike på baksidan av månen, är man fortfarande lika intelligent som en troende kristen?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Dûrion Annûndil » tor 18 dec 2014, 13:27

Anders skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Med det semantiska resonemanget är det då tydligt att du bedömer folks intelligens utifrån vilka kunskaper de besitter, inte deras kapacitet för hjärnverksamhet. Och att du villigt kallar folk korkade och dumma oberoende huruvida detta handlar om intelligens eller bara brist på information eller kunskap.
Men finns det då någon skillnad mellan att tro på en osynlig rosa enhörning och den kristna guden? Är tron på det ena och det andra ekvivalent? Om man är troende nazist, som tror på en levande nazistiskt rike på baksidan av månen, är man fortfarande lika intelligent som en troende kristen?
Q.E.D.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Anders » tor 18 dec 2014, 14:47

Dûrion Annûndil skrev:
Anders skrev:
Q.E.D.
OK, om man tror att 2+2=5 är det också inte en anledning att tro att personen är dum? Är man mindre intelligent om man inte förstår enkla texter? Är man mindre intelligent om man inte förstår komplicerade texter? Är det någon skillnad på intelligens i en population?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Thomas P » tor 18 dec 2014, 15:20

Alla ni som menar att religiösa är ointelligenta, har ni tänkt på hur många av historiens stora tänkare som var religiösa?
Thomas P

Inläggav FudoMyoo » tor 18 dec 2014, 16:14

man skulle kunna se denna tråd som bevis för att det nog finns en viss spridning på intelligensen även i ateistpopulationen.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav Zartax » tor 18 dec 2014, 16:38

Anders skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Anders skrev:Men finns det då någon skillnad mellan att tro på en osynlig rosa enhörning och den kristna guden? Är tron på det ena och det andra ekvivalent? Om man är troende nazist, som tror på en levande nazistiskt rike på baksidan av månen, är man fortfarande lika intelligent som en troende kristen?
Q.E.D.
OK, om man tror att 2+2=5 är det också inte en anledning att tro att personen är dum? Är man mindre intelligent om man inte förstår enkla texter? Är man mindre intelligent om man inte förstår komplicerade texter? Är det någon skillnad på intelligens i en population?

Du missar poängen. Om det är intelligent att tro på en rosa enhörning, den kristna guden eller nazister på månen beror på kontexten, vilken information man har. Brukar det gå runt rosa enhörningar som blir osynliga lite då och då är det inte konstigt att tro på dem. Har hela ens uppväxt präglats av människor som ser, pratar med och ber till den kristna guden är det inte konstigt att tro på den. Hade det funnits dokumenterade raketbaser för månraketer i Tyskland med ritningar på månbaser i hemliga bunkrar samt att Apollo hade sett konstiga byggnader på baksidan av månen så hade det inte varit konstigt att tro på månnazister. Nu stämmer inte det första eller sista här, men det om det kristna guden stämmer. Det handlar alltså inte om vilken förmåga att dra slutsatser man har (intelligens) utan om vilken information man drar dessa slutsatser ifrån (kunskap).
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Anders » tor 18 dec 2014, 22:16

Thomas P skrev:Alla ni som menar att religiösa är ointelligenta, har ni tänkt på hur många av historiens stora tänkare som var religiösa?
Det är väl så att de flesta religösa tänkare hade sin gärning före Darwin. Efter Darwin finns det ingen anledning för en tänkande person att tro på gud. Både Einstein och Hawking är ju ateister.
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders » tor 18 dec 2014, 22:18

FudoMyoo skrev:man skulle kunna se denna tråd som bevis för att det nog finns en viss spridning på intelligensen även i ateistpopulationen.
Enligt många i denna tråd så finns det ju ingen speciell spridning av intelligens, iallafall inte bland religösa kontra ateister. Då ger det att det inte heller finns någon spridning inom grupperna. Vilket naturligvis inte är sant, intelligenskvoten är ju väldokumenterat normalfördelad.
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav TomasT » fre 19 dec 2014, 02:30

Menar du att intelligensen är den verkliga drivkraften till allt dumt som omger oss?
Om inte vof vore en monokultur,hur skulle världen då inte bli bättre?

Inläggav Thomas P » fre 19 dec 2014, 08:36

Anders skrev:
Thomas P skrev:Alla ni som menar att religiösa är ointelligenta, har ni tänkt på hur många av historiens stora tänkare som var religiösa?
Det är väl så att de flesta religösa tänkare hade sin gärning före Darwin. Efter Darwin finns det ingen anledning för en tänkande person att tro på gud.

Darwin må ha gjort kreationismen, tron att Gud skapade varje art för sig, löjlig, även om det bevisligen fortfarande finns intelligenta människor som tror på detta, men inte var det något dödsstöt mot religionen som sådan.
Både Einstein och Hawking är ju ateister.

Einstein såg i alla fall inte sig själv som ateist utan som agnostiker. Att dessutom bara plocka ett par namn ur högen är inte mycket till argument. Vad sägs om en genomgång av nobelpristagare t ex? De får väl sägas vara intelligenta.
Thomas P

Inläggav Dûrion Annûndil » fre 19 dec 2014, 11:17

Anders skrev:Enligt många i denna tråd så finns det ju ingen speciell spridning av intelligens, iallafall inte bland religösa kontra ateister.
Skillnaden mellan en svensk 5-åring som tror på Tomten, och en kinesisk 5-åring som inte tror på Tomten, är alltså en skillnad i intelligens?
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Anders » fre 19 dec 2014, 12:41

Dûrion Annûndil skrev:
Anders skrev:Enligt många i denna tråd så finns det ju ingen speciell spridning av intelligens, iallafall inte bland religösa kontra ateister.
Skillnaden mellan en svensk 5-åring som tror på Tomten, och en kinesisk 5-åring som inte tror på Tomten, är alltså en skillnad i intelligens?
Återigen, det handlar om indoktrinering, en kines tror inte på tomten pga att tomten inte finns i kulturen. Att tro på tomten när man är vuxen säger väl en hel del om intelligens.
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Thomas P » fre 19 dec 2014, 13:55

Anders skrev:Återigen, det handlar om indoktrinering, en kines tror inte på tomten pga att tomten inte finns i kulturen. Att tro på tomten när man är vuxen säger väl en hel del om intelligens.

Vad du som alltid bortser ifrån är att även intelligenta människor tror på konstiga saker. Att man är intelligent innebär ofta bara att man är bättre på att hitta på argument för varför man tror på det, och ibland är mer kreativa i att hitta på nya absurda saker att tro på.
Thomas P

FöregåendeNästa

Återgå till Religion