Jag var på Gudtjänst

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Jag var på Gudtjänst

Inläggav Dûrion Annûndil » fre 19 dec 2014, 18:24

Anders skrev:Återigen, det handlar om indoktrinering, en kines tror inte på tomten pga att tomten inte finns i kulturen. Att tro på tomten när man är vuxen säger väl en hel del om intelligens.
Vuxna kan inte indoktrineras? Politiska åsiktsskillnader förklaras bäst med intelligensskillnad i populationen?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav matsw » fre 19 dec 2014, 19:08

Thomas P skrev:Einstein såg i alla fall inte sig själv som ateist utan som agnostiker.

Det är ingen motsättning mellan att va ateist och agnostiker. Och han var definitivt ateist visavi alla stora religioners gudar.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav F.W. » mån 19 jan 2015, 21:14

Personligen går jag till kyrkan enbart för musikens skull. Åtminstone till Påsk. Älskar Bach.
F.W.

Inläggav Anders » ons 21 jan 2015, 21:03

Jag var på katolsk mässa i nyårshelgen, riktigt mäktigt, och mycket roligare orgelmusik än i Svenska kyrkor. Men kallt kallt. Stor katedral eller basilka var det. Nog svårt att värma upp dom och inte helt gratis.

En sak jag tänkte på var att det säljs ofta saker inne i lite mer berömda kyrkor, och var det inte det jesus sades vara emot? Visserligen var det i templet han välte bord, men det borde väl gälla kyrkor också...
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav TomasT » fre 30 jan 2015, 04:06

Vad man däremot kan fundera över och i vilken kontext det kunde skapas så hög musik i Europa på Bachs tid?
Min personliga betraktelse är att arabisk musik är på efterkälken och inte nämnvärt annorlunda sedan medeltiden.
De har inte passerat det atonala stadiet och är sura för det och av det skälet jiddrar och har dumt för sig.

Inläggav Jonas_R » fre 30 jan 2015, 23:44

TomasT skrev: Min personliga betraktelse är att arabisk musik är på efterkälken och inte nämnvärt annorlunda sedan medeltiden.
De har inte passerat det atonala stadiet och är sura för det och av det skälet jiddrar och har dumt för sig.

En minst sagt halsbrytande slutledning.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Spiring » mån 02 feb 2015, 13:11

Jonas_R skrev:
TomasT skrev: Min personliga betraktelse är att arabisk musik är på efterkälken och inte nämnvärt annorlunda sedan medeltiden.

En minst sagt halsbrytande slutledning.

Kommer av någon anledning att tänka på Freud. Det a(to)nala stadiet, det or(kestr)ala stadiet... var befinner vi oss här i västeuropa nu då?
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav Vidugavia » mån 02 feb 2015, 16:13

Arabisk musik är fylld av smöriga autotunade popballader:

https://www.youtube.com/watch?v=qIU1NKqj9_A
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern
Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav TomasT » fre 06 feb 2015, 02:23

Var kommer influenserna ifrån när det gäller sådant skapande? Är det som den endemiska edelweiss endast reserverad toppflora?

Inläggav matsw » fre 06 feb 2015, 04:56

TomasT skrev:Var kommer influenserna ifrån när det gäller sådant skapande? Är det som den endemiska edelweiss endast reserverad toppflora?

Vad tusan menar du? Tror du fortfarande att arabisk musik är sämre än annan för den låter annorlunda.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav Dûrion Annûndil » fre 06 feb 2015, 08:30

matsw skrev:
TomasT skrev:Var kommer influenserna ifrån när det gäller sådant skapande? Är det som den endemiska edelweiss endast reserverad toppflora?

Vad tusan menar du? Tror du fortfarande att arabisk musik är sämre än annan för den låter annorlunda.
Orden betyder antagligen ingenting, TomasT försöker bara bemästra konsten att vara kryptisk.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav TomasT » fre 06 feb 2015, 10:08

Det är en vane sak,en tradition.Att få se det bekanta.
Kan du få mig att ändra uppfattning är du välkommen.
Temporärt har jag bestämt mig .

Föregående

Återgå till Religion