Mohamed Omar om ”muslimernas islamofobi”

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Mohamed Omar om ”muslimernas islamofobi”

Inläggav Nemesis » sön 18 jan 2015, 20:21

Mohamed Omar publicerade nyligen en artikel som är intressant, och säkert i vissa kretsar provocerande: Låt oss även prata om ”muslimernas islamofobi”

Vi hör ofta dessa företrädare för islamiska organisationer i Sverige klaga över Sverigedemokraternas islamofobi, eller över Geert Wilders eller Marine le Pen, ja, alla de nationalistiska, europeiska partierna och rörelserna. Men vilken islamofobi är egentligen värst – Jimmy Åkessons eller Islamiska statens? Har Jimmy Åkesson eller någon av hans europeiska meningsfränder förordat att islamiska gravar och moskéer ska jämnas med marken och att muslimer ska massakreras en masse bara på grund av deras islamiska tro?

Detta säger jag inte som ett försvar för islamofobi utan bara för visa på avsaknaden av sinne för proportioner hos vissa av våra svenska, muslimska debattörer. Man ska heller inte tro att dess attacker bara sker utanför Europa. En fanatisk salafijihadist attackerade en shiitisk moské i Belgien i mars 2012. Det var tyst från de som annars aldrig missar ett tillfälle att varna för islamofobi.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Re: Mohamed Omar om ”muslimernas islamofobi”

Inläggav Vidugavia » mån 19 jan 2015, 02:47

Det hade varit bra om du lite mer klart formulerat vad du vill diskutera i denna tråd. Ville du bara göra en upplysning om att artikeln existerar? Sedan så undrar jag också lite över varför du tycker att det är viktigt att påpeka att du tror att artikeln är provocerande i "vissa kretsar"? Om du kunde förtydliga vilka dessa kretsar är så tror jag att det blir klarare.

Jag tycker att Mohammed Omar gärna kunde spunnit vidare på sina frågor. Som vanligt är han intressant, men alldeles för enkelspårig, när han väl bestämt sig för att argumentera för en viss sak. Han påminner mig ofta om Strindberg i det avseendet.

"Men vilka är det egentligen som förtrycker muslimer?"
Många, är det korrekta svaret. Diverse salafister är bara en del av den värld av diktatur, åsiktsförtryck, otrygghet och våld som alltför många muslimer lever i. Att ISIS för närvarande är presiderar över den kanske otrevligaste statsbildningen i sammanhanget förändrar inte den bilden. Salafismen i sig göds av miljöer av otrygghet, korruption, åsiktsförtryck och hopplöshet. Till exempel så är jag övertygad om att de salafistiska grupperna i Egypten växt ansenligt i stöd efter att den väststödda militärdiktaturen med all tydlighet krossat muslimska brödraskapets försök till demokratisk reform.

På frågan om varför diverse muslimska företrädare i Sverige kanske inte så ofta kritiserar salafisternas förtryck av muslimer så finns det säkerligen många förklaringar. Närhetsprincipen är en. ISIS är mer geografiskt avlägset än SD. Den stora anledningen är nog dock att salafismen är väldigt inflätad i svenska sunnitiska sociala sammanhang vilket innebär att det skulle skapa stora interna slitningar om kritik av salafismen togs upp i någon större utsträckning.

Det är mycket enklarare att sitta rätt tyst med sin kritik av salafismen och istället kritisera något som alla är överens om står utanför gemenskapen. Möjligheten till saudiska pengar torde till exempel helt torka ut för församlingar som gör sig kända för att kritisera salafismen.

I övrigt så kan jag inte annat än se att det finns ett starkt stöd inom svensk politik för att fortsätta beväpna salafismens främsta väpnade gren, nämligen den saudiska krigsmakten.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern
Användarvisningsbild
Vidugavia

Återgå till Religion