Avskaffande av bidrag till trossamfund?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Avskaffande av bidrag till trossamfund?

Inläggav Nemesis » sön 08 feb 2015, 19:08

Vilka förutsättningar finns för avskaffande av statliga bidrag till trossamfund? Är frågan lika död som den om monarkin?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Re: Avskaffande av bidrag till trossamfund?

Inläggav Anders G » sön 08 feb 2015, 20:57

På fråga A svarar jag: minimala.
På fråga B: Ja, tyvärr.
Men går jag på partimöte i C skall jag hädanefter kräva att det inleds och avslutas med en stunds andakt. Jag har inga popularitetspoäng att förlora iaf.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Nemesis » sön 08 feb 2015, 22:08

Finns det någon grupp som driver frågan (iaf halvhjärtat), förutom libertarianer som vill ta bort varenda skatt?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Jonas_R » mån 09 feb 2015, 10:26

Nemesis skrev:Finns det någon grupp som driver frågan (iaf halvhjärtat), förutom libertarianer som vill ta bort varenda skatt?

Humanisterna gör det lite och i omgångar.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Skurt » mån 09 feb 2015, 16:27

De vill väl snarare ha del av bidraget?
Jag är inte den riktiga Skurt.
Användarvisningsbild
Skurt

Inläggav Jonas_R » mån 09 feb 2015, 20:23

Ja, det är antingen att få del i bidraget eller så bör det avskaffas helt. Man vill att staten ska vara konsekvent helt enkelt.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Vidugavia » mån 09 feb 2015, 23:26

Nemesis skrev:Finns det någon grupp som driver frågan (iaf halvhjärtat), förutom libertarianer som vill ta bort varenda skatt?

Frågan verkar vara väldigt svår att få gehör för. Jag vet att det inom vänsterpartiet finns många som skulle vilja avskaffa trossamfundens särställning i relation till andra men det är ingenting man prioriterar särskilt starkt. Partiets försök att få till en granskning av bidragsmotagarna i avseende på jämställdhet, demokrati och inkludering kan ses som en del av detta. Den nuvarande taktiken verkar vara att försöka få till stärkta krav på trossamfunden.

Försöken hos MP, V och S att avskaffa SST kan också ses som en del i en strävan att få in trossamfunden i samma system som alla andra och samtidigt minska deras makt över bidragssystemet:

http://www.kyrkanstidning.se/nyhet/oppo ... ga-ner-sst
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern
Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav Nemesis » sön 15 feb 2015, 21:29

Jonas_R skrev:Ja, det är antingen att få del i bidraget eller så bör det avskaffas helt. Man vill att staten ska vara konsekvent helt enkelt.

Jag kan absolut förstå hur Humanisterna tänker kring detta (fast samtidigt är det inte helt okontroversiellt inom förbundet att söka detta bidrag). Samtidigt vore det på ett sätt synd om det fick det. Dels så skulle Humanisterna sannolikt utöka verksamheten med bidragspengarna som bas, och det säger sig själv att de då knappast skulle kritisera ordningen med subventioner för trossamfund. Man biter ju inte den hand som föder en.

Sedan så är risken stor att religionskritiken från Humanisterna skulle tonas ner kraftigt. Detta baserar jag på att deras systerorganisationer som får statliga bidrag runtom i Europa (Nederländerna, Norge, Belgien) ofta har en mycket mild religionskritik, och i huvudsak tycks fokusera på icke-religiösa ceremonier. Å andra sidan är dessa grupper (kanske just därför) också mer av massrörelser på ett sätt som jag inte tror att Humanisterna i nuvarande form kan bli.
Nemesis

Inläggav Nemesis » sön 15 feb 2015, 21:38

Vidugavia skrev:

Frågan verkar vara väldigt svår att få gehör för. Jag vet att det inom vänsterpartiet finns många som skulle vilja avskaffa trossamfundens särställning i relation till andra men det är ingenting man prioriterar särskilt starkt. Partiets försök att få till en granskning av bidragsmotagarna i avseende på jämställdhet, demokrati och inkludering kan ses som en del av detta. Den nuvarande taktiken verkar vara att försöka få till stärkta krav på trossamfunden.

Försöken hos MP, V och S att avskaffa SST kan också ses som en del i en strävan att få in trossamfunden i samma system som alla andra och samtidigt minska deras makt över bidragssystemet:

http://www.kyrkanstidning.se/nyhet/oppo ... ga-ner-sst

Av länken att döma tycks det röra sig om en kritik av administrationen kring utdelningen av subventionerna, inte subventionerna i sig.

Socialdemokraterna, som har många väljare bland invandrare från Mellanöstern (som ofta är religiösa, eller iaf ofta antas vara det), kommer knappast att avveckla samfundens bidrag. Miljöpartiet...? Kanske, men osannolikt. Vänsterpartiet är nog det parti bland de rödgröna som jag kan tänka mig har en hel del medlemmar som är emot subventionerna. Men som du säger prioriterar de knappast frågan särskilt högt (de är väl glada om de får igenom någonting alls).
Nemesis

Återgå till Religion