kristen borgelig begravning?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

kristen borgelig begravning?

Inläggav blåbär » tis 03 mar 2015, 23:10

Jo en nära anhörig har avlidit och denne var humanist och som ett sista (antar jag) skämt vill denne ha en kristen borgerlig begravning. Jo hen var inte medlem i svenska kyrkan och som sagt humanist och jag fick uppdraget att ordna med detta.

Så det blir kul att se hur hens vänner reagerar när det sjungs psalmer på begravningen. :shock: :D

trist att hen dog förstås. men sånt är livet. :cry:
Alternativutbildad i egenvårdsintresse.
Signaturen Blåbär är tyvärr avliden. Nån kom smygandes bakifrån med en sprayflaska round up. På grund av brist på GMO så blev det en direkt hit och vi får nu säga vila i frid till vårt kära blåbär :(
Användarvisningsbild
blåbär

Re: kristen borgelig begravning?

Inläggav kipphebel3 » ons 04 mar 2015, 08:51

Låter som en bra människa, med sinne för humor :) Psalmer kan vara fina, trots att man inte tror på Gud.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Dûrion Annûndil » tor 05 mar 2015, 12:26

Jag skulle gärna se en borgerlig kristen begravning - en begravning i en vacker kyrka men utan en präst som står och svamlar och tråkiga psalmer. Någon slags ritual kunde göras till tonerna av favoritballaden.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav blåbär » fre 06 mar 2015, 21:05

jo det gick fint alltihopa

skönt faktiskt utan präst. och med vacker musik och diktläsning. det var inte bara psalmer utan annan musik också.

på min begravning ska det bara vara rockmusik. och folk ska få dansa i kyrkan också

fast klart mina anhöriga kommer att tro att jag inte var vid mina sinnes fulla bruk. men det skiter jag i. jag kommer inte att lida av vad de gör på min begravning jag är ju död då.

första begravningen jag varit på utan orgelmusik. så skönt det var.
Signaturen Blåbär är tyvärr avliden. Nån kom smygandes bakifrån med en sprayflaska round up. På grund av brist på GMO så blev det en direkt hit och vi får nu säga vila i frid till vårt kära blåbär :(
Användarvisningsbild
blåbär

Inläggav Jonas_R » lör 07 mar 2015, 09:58

Jag håller överlag med. Personligen ser jag hellre att man har en hejdundrande fest för att tacka av den avlidne och minnas de goda tiderna snarare än att sitta och deppa och lyssna på präster som babblar om saker de inte kan veta något om :wink:
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Nemesis » lör 07 mar 2015, 10:35

Jonas_R skrev:Jag håller överlag med. Personligen ser jag hellre att man har en hejdundrande fest för att tacka av den avlidne och minnas de goda tiderna snarare än att sitta och deppa och lyssna på präster som babblar om saker de inte kan veta något om :wink:

Det är väl det som utmärker en sekulär begravning? Man minns den avlidnes liv, snarare än svammel om ett icke-existerande liv efter döden.
"We keep being told: 'respect faith'. Well, I actually don't. Because I don't think that lying to children is a respectable occupation." - Christopher Hitchens
Nemesis

Re: Sv: kristen borgelig begravning?

Inläggav devadatta » lör 07 mar 2015, 13:10

Var det bara några psalmer? Låter bara minimalt kristet. Borde det inte vara hälften av varje?
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav blåbär » tor 28 maj 2015, 13:42

det var två psalmer. på en vanlig begravning brukar det vara tre. vi kunde inte ta en och en halv.
Användarvisningsbild
blåbär

Inläggav micke.d » tor 28 maj 2015, 14:01

Tycker det är viktigt att det är nån sorts ritual där folk får vara ledsna och ta farväl. Jag var på en borgerlig begravning för nåt tag sen och det fungerade bra.

Sen begravningskaffe eller liknande efteråt, där man pratar positiva minnen.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Gert » tor 28 maj 2015, 17:42

Jag håller med ovanstående, det vore väl dumt att hoppa från påtvingad stelhet o sorg till påtvingad glädje och skuttande, utan ge utrymme för de känslor som finns i situationen!
Gert

Återgå till Religion