Den religiösa situation i Nederländerna

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Den religiösa situation i Nederländerna

Inläggav Nemesis » tis 21 apr 2015, 20:49

Läste denna artikel i norska Fritanke om den religiösa situationen i Nederländerna: Delt opp etter livssyn

I korthet så handlar den om att religion (och respektive samfund) är institutionaliserat i Nederländerna i skolan och i samhället i övrigt. Föräldrar tillfrågas om vilken religion/livsåskådning de har, och deras barn får religionsundervisning baserat på detta. Humanisternas systerorganisation i Nederländerna är en del av detta system sida vid sida med religiösa samfund, och av vad som framgår i artikeln är de nöjda med upplägget.

Personligen tycker jag det är bedrövlig läsning. Jag är inte alls för denna typ av institutionaliserad religion i samhället, utan föredrar en mer klassisk, "amerikansk" sekularism där religion är en privatsak, och religiösa samfund får klara sig på vad medlemmarna kan pytsa in med, inga statliga bidrag. Och absolut inte att föräldrar baserat på sin tro kan bestämma vilken undervisning deras barn får. Min överlag positiva bild av Nederländerna fick sig en törn när jag läste denna artikel.

Skulle Humanisterna vilja se en liknande situation i Sverige? Det hoppas jag verkligen inte...
"We keep being told: 'respect faith'. Well, I actually don't. Because I don't think that lying to children is a respectable occupation." - Christopher Hitchens
Nemesis

Re: Den religiösa situation i Nederländerna

Inläggav Jonas_R » ons 22 apr 2015, 08:43

Nej det tror jag inte. Det Humanisterna ibland klagar på är att de bidrag som staten ger ut till religiösa samfund antingen borde gälla alla livsåskådningssamfund eller inga alls. Personligen föredrar jag det sistnämnda. Humanisterna vill såklart att allt fler ska bli medlemmar i organisationen men man trycker hela tiden på att detta inte ska vara ett resultat av en uppfostran full av indoktrinering. Föreningen tar alltså starkt avstånd från sådan (ofta religiös) uppfostran.

Sen verkar det ju tyvärr svänga även här i Sverige. Alliansen + SD vill ju få in konfessionella inslag i den obligatoriska skolavslutningen vilket jag ser som principiellt hårresande enär jag inte ser bönerabblande och psalmer en central del av svenskt kulturarv. Det kan också få effekten att barn av olika anledningar inte kommer gå på denna nya kristna skolavslutning och därigenom får bekänna färg som icke- eller annan-troende, något som idag är direkt olagligt. Detta skulle vad jag vet röstat igenom nu i dagarna, men jag har inte hört hur det gick.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Anders G » ons 22 apr 2015, 09:14

Läge att erbjuda avslutningsevenemang med FSM!
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Nemesis » ons 22 apr 2015, 19:54

Jonas_R skrev:Nej det tror jag inte. Det Humanisterna ibland klagar på är att de bidrag som staten ger ut till religiösa samfund antingen borde gälla alla livsåskådningssamfund eller inga alls. Personligen föredrar jag det sistnämnda. Humanisterna vill såklart att allt fler ska bli medlemmar i organisationen men man trycker hela tiden på att detta inte ska vara ett resultat av en uppfostran full av indoktrinering. Föreningen tar alltså starkt avstånd från sådan (ofta religiös) uppfostran.

Sen verkar det ju tyvärr svänga även här i Sverige. Alliansen + SD vill ju få in konfessionella inslag i den obligatoriska skolavslutningen vilket jag ser som principiellt hårresande enär jag inte ser bönerabblande och psalmer en central del av svenskt kulturarv. Det kan också få effekten att barn av olika anledningar inte kommer gå på denna nya kristna skolavslutning och därigenom får bekänna färg som icke- eller annan-troende, något som idag är direkt olagligt. Detta skulle vad jag vet röstat igenom nu i dagarna, men jag har inte hört hur det gick.

Det jag reagerade mest på var den institutionaliserade enklaviseringen som verkar råda i det nederländska samhället (och att de nederländska humanisterna tycsk nöjda med det). Lite samma princip som i Irak, fast mindre våldsamt.
"We keep being told: 'respect faith'. Well, I actually don't. Because I don't think that lying to children is a respectable occupation." - Christopher Hitchens
Nemesis

Inläggav Baruch Spinoza » ons 23 sep 2015, 01:03

Att dela upp folk med olika trosuppfattningar kan vara bra om syftet är att skapa ett extremt polariserat samhällsklimat; se Beirut 1975 eller Belfast 1969. Det bästa torde väl ändå vara att så många som möjligt exponeras för "främmande" åsikter och det gör man ju inte om man bara träffar människor med liknande bakgrund, eller? :)
Baruch Spinoza

Inläggav kipphebel3 » ons 23 sep 2015, 06:03

Att dela upp folk med olika trosuppfattningar kan vara bra om syftet är att skapa ett extremt polariserat samhällsklimat

Eller om avsikten är att hålla just sin grupp "ren och oförstörd" eller hur?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Baruch Spinoza » fre 25 sep 2015, 22:57

kipphebel3 skrev:
Att dela upp folk med olika trosuppfattningar kan vara bra om syftet är att skapa ett extremt polariserat samhällsklimat

Eller om avsikten är att hålla just sin grupp "ren och oförstörd" eller hur?

Då kan det nog vara effektivt. Men har svårt att se att någonting bra kan komma ur det.
Baruch Spinoza

Inläggav kipphebel3 » mån 28 sep 2015, 12:45

Men har svårt att se att någonting bra kan komma ur det.

Det beror på att du resonerar som en förnuftig människa... För religiösa extremister har alltid "gruppens renhet" varit viktig.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Etnavs » lör 03 okt 2015, 18:39

Jag har också hört om Nederländerna det som Nemesis beskriver. Är själv medlem i Humanisterna (i Sverige) och de har ju en mer vettig syn, att inte dela upp skolbarn efter föräldrarnas religion, religiösa friskolor säger vi nej till. Kan bekräfta att det i Humanisterna är en diskussion om detta med statsbidrag eller inte till religiösa och humanister. De som är för statsbidrag till Humanisterna menar att det har varit en orättvisa som måste rättas till. Jag kan hålla med om att det varit orättvist att ha en guds-klausul för livsåskådningsorganisationer för att erhålla statsbidrag. Men jag lutar starkt åt att inga livsåskådningsorganisationer (varken religiösa eller humanister) ska ha statsbidrag, för det är inte statens uppgift att hålla dessa organisationer under armarna, jag tänker även på talesättet "man biter inte handen som föder en", att det skulle kunna påverka Humanisternas självständighet och oberoende.
Etnavs

Inläggav Nemesis » tor 29 okt 2015, 23:01

Etnavs skrev:Jag har också hört om Nederländerna det som Nemesis beskriver. Är själv medlem i Humanisterna (i Sverige) och de har ju en mer vettig syn, att inte dela upp skolbarn efter föräldrarnas religion, religiösa friskolor säger vi nej till. Kan bekräfta att det i Humanisterna är en diskussion om detta med statsbidrag eller inte till religiösa och humanister. De som är för statsbidrag till Humanisterna menar att det har varit en orättvisa som måste rättas till. Jag kan hålla med om att det varit orättvist att ha en guds-klausul för livsåskådningsorganisationer för att erhålla statsbidrag. Men jag lutar starkt åt att inga livsåskådningsorganisationer (varken religiösa eller humanister) ska ha statsbidrag, för det är inte statens uppgift att hålla dessa organisationer under armarna, jag tänker även på talesättet "man biter inte handen som föder en", att det skulle kunna påverka Humanisternas självständighet och oberoende.

Jag håller med om att varken religiösa eller icke-religiösa livssynsorganisationer bör få statsbidrag. För Humanisterna är det nog möjligen skadligt. Iofs beror detta på vad man ser som syftet med organisationen.

Humanisternas systerorganisation i Norge får statsstöd. De är en etablerad del av samhället. De är också väldigt religionsvänliga, "nyateism" ogillas starkt är det bestående intrycket jag får. Man är exempelvis inte emot religiösa privatskolor.

Här kan du läsa två norska humanister som kritiserar Dawkins och Hitchens för att de inte ger ateism skulden för 1900-talets kommunistiska massmord:

I tillegg mangler nyateistene evnen til å se bjelker i egne øyne. Både Dawkins og Hitchens foretar grep for å bortdefinere ateismens mørke sider som ikke er menn av deres intelligens verdig. For eksempel blir den ateistiske kommunismen, som har inspirert flere av de verste folkemordene og terrorregimene i historien, hos Dawkins og Hitchens til et slags religionssubstitutt som ikke teller i ateismens disfavør.

Om detta korrekt återger deras tidigare ordförande Åse Klevelands kommentarer om Anders Behring Breiviks massmord (har inte lyckats hitta inslaget) så lämnar det en del att önska:

Jag bli än mer bestört när jag ser (vad jag trodde skulle vara likasinnade åtminstone normalbegåvade med liknande värderingar) personer så som Norges humanistordförande Åse Kleveland uttala sig i media. Hon talar om hur skulden mycket ligger på ”nättrollen så som vi säger i Norge”.

Ja Åse, för nättroll är ju ett norskt begrepp. Eller hur. Gah!

Redan där, i hennes öppningsfras i debattprogrammet på TV insåg jag att det inte var den skarpaste kniven i lådan som skulle uttala sig och hur jobbigt det skulle bli att lyssna på henne. Och sen började djupdykningen ner i vad som enklast bara kan sammanfattas som en stor skam för humanistorganisationen i Norge. Hur fanken kan de bara acceptera att en så otroligt obegåvad och populistisk människa är deras ordförande?

En person vars åsikter i princip handlar om att humanister inte ska få försvara det sekulära samhället mot religiösa påtryck och dogmer – vilket mig veteligen är lite av poängen med en humanistisk organisation. Hon är alltså en person som inte alls står på det fria ordets sida – det som faktiskt är det sekulära samhällets grundpelare nummer ett.

Kort sagt, statsstöd och att man blir en "insider" riskerar att underminera religionskritik. Fast det kan tänkas att vissa ser det som en önskvärd utveckling.
Nemesis

Inläggav Etnavs » lör 23 jan 2016, 19:57

Humanisternas systerorganisation i Norge (Human-Etisk Forbund) må ha många fördelar, så som väl utbyggd ceremoniverksamhet. Men jag är besviken på att de inte tar avstånd från religiösa friskolor, de är allmänt ljummare religionskritiker än t.ex. de svenska Humanisterna. Det vore knäppt att se det som att ateism ska ges skulden för 1900-talets massmord. Nazismen var inte ateistisk, inom kommunismen så är kritiken mot traditionella religioner ganska stark, men kommunism är mycket annat än religionskritik, det var inte direkt i ateismens namn som ens Sovjet-unionen mördade.
Etnavs

Återgå till Religion