Släktbråk om religion, håller mig utanför som ateist

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Släktbråk om religion, håller mig utanför som ateist

Inläggav katten » sön 03 maj 2015, 14:46

I min släkt har mina närmaste anhöriga som är Jehovas blivit oense med en manlig nära släkting som tydligen blivit babtist. Som jag förstår har babtisten problem med Jehovas. Jag hamnar i en position då jag är vän med alla men jag är inte religiös, vilket släkten vet. Kanske de tycker att jag är förlåten pga okunskap, och då är det väl bra!

Kan bara vara mig själv och tycker det är synd att religion kommer emellan familjer och splittrar dom. Gillar ju alla men det här med religion har snurrat till det rejält! Jag var ju scientolog för 30 år sedan så jag har förståelse att man kan tro på knäppa saker och att det kan bli polariserat.

Någon som har liknade erfarenhet i ämnet? Vill ha lite råd inför en släktträff i sommar.
Usch, jag tycker inte om djur som pratar!
Milou
Användarvisningsbild
katten

Re: Släktbråk om religion, håller mig utanför som ateist

Inläggav kipphebel3 » sön 03 maj 2015, 16:39

Ligg lågt...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav micke.d » sön 03 maj 2015, 16:47

Finns ingen anledning att ta ställning åt något håll. Vill du att de ska bli sams så börja prata om ateism så kommer de åtminstone tillfälligt att enas för att försöka tala dig till rätta ...
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Vitnir » sön 03 maj 2015, 19:04

Ligg lågt bara.
Ungefär som när min chef skickade sin dotters uppsats i skolan till mig med titeln varför Sverige inte skall ta emot invandrare. Jag är nästan den ende på företaget som inte är Sverigedemokrat vilket inte är hemligt iofs.
Jag hoppas bara att hon inte frågar vad jag tyckte om den.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav kipphebel3 » sön 03 maj 2015, 19:07

"I regret to inform you that I am unable to return your paper as it is currently occupying the bottom of my bird cage"
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav katten » sön 03 maj 2015, 22:31

Tack och ska ligga lågt! :smile2: Religion och politik ska man helst inte förstöra släktträffar med!
Usch, jag tycker inte om djur som pratar!
Milou
Användarvisningsbild
katten

Återgå till Religion