Är "nyateisterna" okunniga om religion?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Är "nyateisterna" okunniga om religion?

Inläggav pwm » fre 03 jul 2015, 19:52

TomasT skrev:På Per Albins tid ...
var du tvungen att vara medlem i ett religiöst samfund. Inte vilket som helst, utan ett som godkänts av riksdagen.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav TomasT » fre 03 jul 2015, 20:11

pwm skrev:
TomasT skrev:På Per Albins tid ...
var du tvungen att vara medlem i ett religiöst samfund. Inte vilket som helst, utan ett som godkänts av riksdagen.

Tänk på äldreboenden.Det är tryggt för den som inte behöver välja.

Inläggav BamsesKompisVargen » lör 09 jul 2016, 20:00

Intressant fråga!

Nu är det många år sedan jag plöjde ateistböckerna som var på modet då; "End of Faith", "The God Delusion", "Breaking The Spell" och "God is not Great". Jag minns inte exakt vad det var som fick mig att bedöma författarnas kunskapsnivå, men det var några saker som lyste igenom för någon som läst Religionsvetenskap. Min uppfattning var att det som skilde Sam Harris och Richard Dawkins från Daniel Dennet och Christopher Hitchens, var att Harris och Dawkins inte ville förstå eller se ur den religiöses synvinkel. Det var en enda lång orgie i "hur kan man vara så dum så man tror på det här", medan jag uppfattade Dennet och Hitchens som avfärdande religion utifrån en förståelse av vad den religiöse söker/behöver, det vill säga med en slags respekt. Att Hitchens blev inkallad som Djävulens Advokat vid kanoniseringen av Moder Teresa cementerar den bilden.

Sen har jag en annan fundering; som jag minns Sam Harris bok, "End of Faith", så lade han lejonparten av skulden för extremism på de sekulärt troende som gav dessa extremer en grogrund. I en värld utan religion skulle då s a s inga extremister finnas, eftersom religion är roten till allt ont. Min fundering kring detta är hur vi ser på ett sånt tankesätt idag, då det aktualiserats i flyktingfrågan, islamismen och islamofobin som debatteras mycket. Är Sam Harris påstående t ex islamofobiskt, ur ett typiskt svenskt perspektiv?
"Snick Snack", sa Vargen
BamsesKompisVargen

Inläggav matsw » sön 10 jul 2016, 05:56

För mig ligger skillnaden mellan "islamofobi" och religionskritik i uppsåtet. Man kan naturligtvis utan grund hävda dåliga saker om nåt som är dåligt.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Re: Är

Inläggav Migi » lör 10 sep 2016, 12:29

BamsesKompisVargen skrev:Intressant fråga!

Nu är det många år sedan jag plöjde ateistböckerna som var på modet då; "End of Faith", "The God Delusion", "Breaking The Spell" och "God is not Great". Jag minns inte exakt vad det var som fick mig att bedöma författarnas kunskapsnivå, men det var några saker som lyste igenom för någon som läst Religionsvetenskap. Min uppfattning var att det som skilde Sam Harris och Richard Dawkins från Daniel Dennet och Christopher Hitchens, var att Harris och Dawkins inte ville förstå eller se ur den religiöses synvinkel. Det var en enda lång orgie i "hur kan man vara så dum så man tror på det här", medan jag uppfattade Dennet och Hitchens som avfärdande religion utifrån en förståelse av vad den religiöse söker/behöver, det vill säga med en slags respekt. Att Hitchens blev inkallad som Djävulens Advokat vid kanoniseringen av Moder Teresa cementerar den bilden.
Det är nog förmodligen så. T.ex. Anjezë Gonxhe Bojaxhiu går det att avfärda totalt utifrån kristen teologi och praxis. Hennes hemmasnickrade teologi verkar kunna sammanfattas med:
  • P1: Jesus led.
  • P2: Vi bör efterlikna Jesus.
  • S1: Alltså bör vi sprida/inte motverka lidande.
Det är även den där historien om hur hon avstod från att hyra ett ställe med hiss - så nunnorna fick helt enkelt bära folk upp och ned.

Jag antar att kväkare är för upptagna med att driva riktiga sjukhus och uppfinna arbetsbesparande saker för att bry sig. Men det är ändå kul att folk som levde på 1600-1700-t hade en sundare syn på teknologi än en 1900-talsmänniska.

Så vi skulle alltså kunna säga att uppfinna arbetsbesparande teknologi och bota sjuka (som typ Jesus) är att göra Guds arbete.

Jag noterar även att hon är skyddshelgon för Världsungdomsdagen. Antar att det finns bättre helgon att be till för god hälsa.

matsw skrev:För mig ligger skillnaden mellan "islamofobi" och religionskritik i uppsåtet. Man kan naturligtvis utan grund hävda dåliga saker om nåt som är dåligt.
Det gäller dock att akta sig för konstiga sängkamrater. Jag har nämligen noterat vad vi kan kalla för "Samverkande men motsatta principer". Jag slogs av det när jag tittade en bok om Pius XII. Det stod om två olika antijudiska attityder. Den ena var den religiöst betingade, dvs döp er så blir allt bra. Den andra var den rasistiska, dvs försvinn så så blir allt bra. I teorin så borde de två attityderna inte kunna samverka, anhängarna borde bekämpa varandra mer än vad de bekämpar judar. Men i praktiken så förstärkte de varandra.

Vad gäller muslimska länder så skulle någon SD-stolle analogt kunna hävda att "Muslimska länder är dåliga för de har en dålig religion. Och så är de dåliga för att de inte kan göra nödvändiga strukturomvandlingar av ekonomin etc."
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Migi » sön 11 sep 2016, 08:49

Funderat lite vidare på det.

Som jag ser det är den stora frågan inte vetenskap kontra religion, utan bra vetenskap och religion kontra dålig vetenskap och religion. Dålig vetenskap hade man på Karolinska. Och dålig religion är ju denna kanonisering.

En religion kan på papperet komma undan med att säga att de magiska sakerna hände förr i tiden, men nu så sker det inga mirakler. Jag har för mig att Koranen klagar över att magin i världen har tagit slut.

Vad Vatikanen gör är att säga att världen fortfarande är magisk, men bara för att de säger det. Allting som motsäger eller ens kastar tvivel över magin viftas bort.

Detta sätter religiöst betingade ordnar som pysslar med välgörenhet mer eller mindre på pottan. (Jag använder mig här av termen orden väldigt brett, från Frälsningsarmén till Johanniterorden.) Om de inte är katoliker så kan de enkelt vifta bort mirakeldelen. Men de fick det svårare att äska medel om den stora ikonen för västerländskt dåligt samvete är i Calcutta och inte levererar vederhäftiga resultat. De katolska ordnarna har samma problem, plus att de nu iom kanoniseringen får en omöjlig ekvation. Hur kan de vara goda katoliker samtidigt som de anser att hon var en överskattad bluff? Och hur kan de förväntas att tas på allvar om de anser att hon gjorde bra saker? Det bästa de katolska ordnarna kan göra är att inte tala om henne och arbeta vidare.

Jag tror inte att denna kanonisering kommer att få Katolska kyrkan att kollapsa. Men det är bara ytterligare en anomali de lägger på sig själva, för att tala med Kuhnen.

Att hon fått sådant genomslag i västvärlden tror jag beror, paradoxalt nog, på västvärldens sekularisering. Man orkar inte vara religiös själv, utan har gärna en proxy. Och ger henne fredspriset 1979. Och reagerar inte när hon mitt under brinnande Kalla kriget (då amerikaner, européer och ryssar lät andra blöda på slagfälten för dem) hävdar att aborter är det största hotet mot världsfreden. Jag kan bara föreställa mig hur hårt man måste ha himlat i Washington och Moskva.

Men, hon är ju så religiös och så god. Så då ställer vi henne inte de hårda motfrågorna.
Användarvisningsbild
Migi

Föregående

Återgå till Religion