Sunni-islams metafysiska problem

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Sunni-islams metafysiska problem

Inläggav Vidugavia » lör 11 jul 2015, 09:57

Stötte på en mycket intressant artikel som tar upp en del saker jag själv tänkt på ganska länge. Under de senaste 200 åren har sunni-islam haft stora problem med att hantera moderniteten och att man blir fråntagna självklarheten i den egna gruppens dominans. Jag brukar ogilla att psykologisera men jag tror att mycket djävulskap i dagens Mellanöstern kan kopplas till en utdragen sunnitisk identitetskris kopplad till gamla privilegiers vittrande.

http://www.conflictsforum.org/2015/isis ... evolution/
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern
Användarvisningsbild
Vidugavia

Re: Sunni-islams metafysiska problem

Inläggav TomasT » tis 14 jul 2015, 19:36

Det är väl västvärldens skadliga inflytande i kombination med att man inte hänger med.Tv´s materiellt lyxorienterade såpor har ju en förödande effekt på de annars fredliga människornas medvetande,av att vara tryggt självorienterade så länge de inte stöter på något annorlunda.

Inläggav Baruch Spinoza » tis 15 sep 2015, 11:51

Vidugavia skrev:Stötte på en mycket intressant artikel som tar upp en del saker jag själv tänkt på ganska länge. Under de senaste 200 åren har sunni-islam haft stora problem med att hantera moderniteten och att man blir fråntagna självklarheten i den egna gruppens dominans. Jag brukar ogilla att psykologisera men jag tror att mycket djävulskap i dagens Mellanöstern kan kopplas till en utdragen sunnitisk identitetskris kopplad till gamla privilegiers vittrande.

Fantastiskt intressant artikel, tack! På sistone har jag blivit löjligt intresserad av Ottomanska imperiet, Islam och konflikter i mellanöstern - har du möjligen något litteraturtips?
Baruch Spinoza

Inläggav Sensemaker » ons 16 sep 2015, 09:04

Baruch Spinoza skrev:
Vidugavia skrev:Stötte på en mycket intressant artikel som tar upp en del saker jag själv tänkt på ganska länge. Under de senaste 200 åren har sunni-islam haft stora problem med att hantera moderniteten och att man blir fråntagna självklarheten i den egna gruppens dominans. Jag brukar ogilla att psykologisera men jag tror att mycket djävulskap i dagens Mellanöstern kan kopplas till en utdragen sunnitisk identitetskris kopplad till gamla privilegiers vittrande.

Fantastiskt intressant artikel, tack! På sistone har jag blivit löjligt intresserad av Ottomanska imperiet, Islam och konflikter i mellanöstern - har du möjligen något litteraturtips?

På Viasat History går en dokumentär om Palestina under Ottomanska Imperiets tid. Fokus är på sionismen. Den var rätt välgjord och skapligt balanserad tycker jag. Den går säkert i repris.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav Baruch Spinoza » ons 16 sep 2015, 18:20

Tack för tipsen :smile2:
Baruch Spinoza

Inläggav Nemesis » mån 16 nov 2015, 23:15

TomasT skrev:Det är väl västvärldens skadliga inflytande i kombination med att man inte hänger med.Tv´s materiellt lyxorienterade såpor har ju en förödande effekt på de annars fredliga människornas medvetande,av att vara tryggt självorienterade så länge de inte stöter på något annorlunda.

Har svårt att avgöra om detta är sarkasm eller inte...
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Återgå till Religion