Iransk ateist får föreläsning störd av studentförening

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Iransk ateist får föreläsning störd av studentförening

Inläggav tonyf » mån 07 dec 2015, 18:46

(Jag skall försöka återkomma om och när jag har tid!)

Skillnaden mellan hat och kritik: Hat är en känsla. Kritik är en intellektuell aktivitet. Det är alltså fenomen i två helt olika kategorier.

Maryam Namazie: S.k. "känd skeptiker". En i den stora kategorin, enligt min bedömning, betydligt ickeideala s.k. skeptiker; prenumererar på ideologi. Ateist, kommunist, feminist, aktiv i den i praktiken iranska kommunistpartiet ganska närstående x-muslimska kommiten, bloggare på det s.k. socialrättviseförespråkande blognätverket Freethought blogs, från Iran men bor sedan många år i engelsktalande världen (USA eller UK tror jag, men kommer inte ihåg säkert). (källa: mitt dåliga minne)
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav Nemesis » tis 08 dec 2015, 00:15

tonyf skrev:Maryam Namazie: S.k. "känd skeptiker". En i den stora kategorin, enligt min bedömning, betydligt ickeideala s.k. skeptiker; prenumererar på ideologi. Ateist, kommunist, feminist, aktiv i den i praktiken iranska kommunistpartiet ganska närstående x-muslimska kommiten, bloggare på det s.k. socialrättviseförespråkande blognätverket Freethought blogs, från Iran men bor sedan många år i engelsktalande världen (USA eller UK tror jag, men kommer inte ihåg säkert). (källa: mitt dåliga minne)

Visst är det du listar inte idealt, men mitt intryck är ändå att hon gör en värdefull insats mot islamism och för ex-muslimer.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav tonyf » tis 08 dec 2015, 03:01

Nemesis skrev:Visst är det du listar inte idealt, men mitt intryck är ändå att hon gör en värdefull insats mot islamism och för ex-muslimer.

Håller med. Om vi bara hade s.k. ideala skeptiker i skeptikerrörelsen så är min bedömning att vi hade haft noll medlemmar, vilket enligt min preliminära bedömning är för lågt medlemstal för att vi skulle kunna åstadkomma något. Jag känner inte Namazie närmare. Betvivlar inte att hon gör nyttigt och viktigt arbete för skeptikerrörelsen. Och betvivlar inte att hennes okritiska syn på kommunismen och feminismen utgör ett problem för skeptikerrörelsen.
(Att hon angrips av feminister har ju en nästintill självklar förklaring. Hon är själv feminist. "Revolutionen äter sina egna barn." Sedan tillkommer ju som diskuterats ovan att hon angriper religion, och alla som angriper religion måste ju räkna med att religiösa, och (och inte minst) de religiösas medresenärer, angriper dem. Hon blir dubbelt utsatt. Eller trippelt, hon är iranier ("arier", s.k. "brun människa" enligt feminismen/antirasismen) och därför, dessutom, "husneger" då hon angriper islam som enligt feminismen/antirasismen är en religion för "bruna människor".)

Då PelleP uppgav att han inte kände till Namazie tänkte jag att det kanske trots allt är av viss relevans för diskussionen att hon är s.k. känd, även om inte är det som är mest viktigt.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav Flabbergasted » tis 08 dec 2015, 07:22

tonyf skrev:hon är iranier ("arier", s.k. "brun människa" enligt feminismen/antirasismen) och därför, dessutom, "husneger" då hon angriper islam som enligt feminismen/antirasismen är en religion för "bruna människor".)
Du får gärna utveckla detta. Var får du att feminismen/antirasismen generellt kallar iranier för bruna människor och anser att islam är en religion för bruna människor ifrån?
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inläggav Nemesis » tis 08 dec 2015, 19:01

tonyf skrev:
Nemesis skrev:Visst är det du listar inte idealt, men mitt intryck är ändå att hon gör en värdefull insats mot islamism och för ex-muslimer.

Håller med. Om vi bara hade s.k. ideala skeptiker i skeptikerrörelsen så är min bedömning att vi hade haft noll medlemmar, vilket enligt min preliminära bedömning är för lågt medlemstal för att vi skulle kunna åstadkomma något. Jag känner inte Namazie närmare. Betvivlar inte att hon gör nyttigt och viktigt arbete för skeptikerrörelsen. Och betvivlar inte att hennes okritiska syn på kommunismen och feminismen utgör ett problem för skeptikerrörelsen.
(Att hon angrips av feminister har ju en nästintill självklar förklaring. Hon är själv feminist. "Revolutionen äter sina egna barn." Sedan tillkommer ju som diskuterats ovan att hon angriper religion, och alla som angriper religion måste ju räkna med att religiösa, och (och inte minst) de religiösas medresenärer, angriper dem. Hon blir dubbelt utsatt. Eller trippelt, hon är iranier ("arier", s.k. "brun människa" enligt feminismen/antirasismen) och därför, dessutom, "husneger" då hon angriper islam som enligt feminismen/antirasismen är en religion för "bruna människor".)

Då PelleP uppgav att han inte kände till Namazie tänkte jag att det kanske trots allt är av viss relevans för diskussionen att hon är s.k. känd, även om inte är det som är mest viktigt.

Vet inte om jag skulle säga att Maryam Namazie är engagerad i skeptikerrörelsen. Nu är min kunskap om henne inte så djup, men mitt intryck är att hon främst är engagerad inom sekularism (som iofs har koppling till skepticism) och mänskliga rättigheter. Hon är som du skriver även kommunist. Även om det finns så är det ovanligt med starkt ideologiska skeptiker, det finns liksom ett motsatsförhållande där.

Men även om jag inte skulle önska att Irans kommunistparti kom till makten så tycker jag som sagt att hennes arbete mot islamism och för ex-muslimer är värdefullt.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Föregående

Återgå till Religion