Vilken religion eller livsåskådning har du?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Vilken religion/livsåskådning har du?

Asatro
1
4%
Buddhism
1
4%
Hinduism
1
4%
Islam
0
Inga röster
Judendom
0
Inga röster
Kristendom
1
4%
Sekulär humanism
7
27%
Sikhism
0
Inga röster
Wicca
0
Inga röster
*Annan som inte finns listad bland alternativen ovan
4
15%
*Ingen
11
42%

Antal röster : 26

Vilken religion eller livsåskådning har du?

Inläggav Nemesis » ons 01 jun 2016, 18:42

Som frågan lyder. Alternativen bör täcka in de flesta på forumet, sannolika såväl som mindre sannolika alternativ.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Re: Vilken religion eller livsåskådning har du?

Inläggav pwm » ons 01 jun 2016, 19:03

Vilken av de två frågorna ska man svara på?
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav ttias » ons 01 jun 2016, 19:55

Jag är troende buddhist.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav Tobbe J » ons 01 jun 2016, 23:04

Ateist och materialist, men inte sekulär humanist.
Användarvisningsbild
Tobbe J

Inläggav Jonas_R » tor 02 jun 2016, 07:50

Sekulär humanist, typ. :)
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav PikeWake » tor 02 jun 2016, 08:48

Ignostiker.
(Så vad gör jag i den här tråden egentligen? :wink: )
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.
Användarvisningsbild
PikeWake

Inläggav Nemesis » tor 02 jun 2016, 21:55

pwm skrev:Vilken av de två frågorna ska man svara på?

Hur får du det till två frågor?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav MBY » fre 03 jun 2016, 17:41

Nemesis skrev:
pwm skrev:Vilken av de två frågorna ska man svara på?

Hur får du det till två frågor?

Jag tror pwm menar att livsåskådning och religion inte är samma sak, och jag håller med.

De är ej heller uteslutande, så två med samma livsåskådning kan ha olika religioner och två med samma religion kan ha var sin livsåskådning.

Givetvis är de inte helt fristående, men det är inte heller så enkelt att religion är en undergrupp till livsåskådning eller vice versa. Däremot finns ett stort överlapp, men överlappet är s.a.s. inte tvingande. Man kanske skulle kunna säga att "livsåskådning" är vad religion borde vara som privat tro, i kontrast till organiserad religion. Livsåskådning är den mer individuella och privata delen. Har man t.ex. en livsstil så är den sannolikt påverkad av sin religion och sin allmänna livsåskådning.

Jag skulle säga att jag har en "livsåskådning", men inte religion, men jag skulle inte kalla min icke-tro för att helt vara eller motsvara denna livsåskådning. Jämför också med kultur. Alla sakerna hänger ihop, kultur, religion, ideologi, livsåskådning och livsstil, men det är inte självklart hur man ska rangordna eller organisera dessa. Begreppen varierar dessutom i stringens och vaghet, definition och tillämpning. Sedan har vi livsfilosofi och världsåskådning också. Jag antar att det är upp till var och ens livsåskådning att definiera betydelserna av alla dessa begrepp, själv tänker jag väl åtminstone spontant att livsfilosofi och livsåskådning är ungefär samma sak, eller att det förra är en del av det andra. Typ. Eller. Kanske. :)

Edit: Hedenius har knappast monopol på definitionerna och kan inte hur som helst fodra saker, även om ingenting naturligtvis hindar att man följer hans definition eller försök till stringens. Kanske är en livsåskådningsfråga? :P
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Jonas_R » lör 04 jun 2016, 08:38

Det är väl där, att livsåskådning verkar ha religiösa konnotationer för många här, som svaret till att den största svarsposten i pollen ovan är "ingen". För mig är det ett märkligt svar då jag tänker mig att något måste man väl anse om tillvaron eller ens egen gärning och att man åtminstone har någon form av moralisk eller filosofisk utgångspunkt för sitt liv. Den verkar i den meningen omöjligt att inte ha en livsåskådning. Det som kommer närmast i mitt huvud är olika former av nihilism och med det menar jag tanken på att värdefrågor är meningslösa eller att ingenting egentligen har ett värde.

Men jag blir nyfiken på de som svarar "ingen" ovan. Nån som vill förklara för mig så att jag förstår tankegångarna?
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav matsw » lör 04 jun 2016, 09:33

Som sagt... Vad tusan betyder "livsåskådning"? Är det samma som "värdegrund" och "världsbild"?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav matsw » lör 04 jun 2016, 09:34

matsw skrev:Som sagt... Vad tusan betyder "livsåskådning"? Är det samma som "värdegrund" och "världsbild"?

Är det svaret på "meningen med livet"? Är det "hur man bör leva sitt liv"?
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav Jonas_R » lör 04 jun 2016, 10:32

matsw skrev:Som sagt... Vad tusan betyder "livsåskådning"? Är det samma som "värdegrund" och "världsbild"?

Begreppet är såklart väldigt brett, så är det är kanske det som får personer att svara "ingen"? Att man är osäker på den exakta innebörden och därför inte vill riskera att bli missförstådd?

Jag tror att såväl värdegrund som världsbild kan ingå i en livsåskådning då jag upplever begreppet som väldigt inkluderande. Personligen uppfattar jag "livsåskådning" som att vara en form av normativ eller filosofiskt ramverk som man betraktar sitt liv och sin tillvaro utifrån. Någon form av grundläggande imperativ som guidar en att handla eller inte handla som man gör. De kan såklart vara olika komplexa eller formalistiska, men jag tänker mig att samtliga människor har åtminstone grundläggande värderingar i några existentiella och normativa frågor även om man inte har det i alla.
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav ttias » lör 04 jun 2016, 10:42

Jonas_R skrev:Det är väl där, att livsåskådning verkar ha religiösa konnotationer för många här, som svaret till att den största svarsposten i pollen ovan är "ingen". För mig är det ett märkligt svar då jag tänker mig att något måste man väl anse om tillvaron eller ens egen gärning och att man åtminstone har någon form av moralisk eller filosofisk utgångspunkt för sitt liv. Den verkar i den meningen omöjligt att inte ha en livsåskådning. Det som kommer närmast i mitt huvud är olika former av nihilism och med det menar jag tanken på att värdefrågor är meningslösa eller att ingenting egentligen har ett värde.

Konnotationer? Det är lite intressant eftersom det verkar användas tvärt om på alla religionsvetenskapliga fakulteter i Sverige. Tros och livsåskådningsvetenskap som det brukar kallas tycks försöka göra uppdelningen tro - religion och livsåskådning - allehanda andra saker som de tycker passar ihop men inte nödvändigtvis är religiösa. Eller använda det som en överkategori som samlar religiösa och sekulära uppfattningar

Uppsalas teologiska fakultet som exempel http://www.teol.uu.se/Utbildning/Amneso ... vetenskap/
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav matsw » lör 04 jun 2016, 13:59

Jonas_R skrev:

Begreppet är såklart väldigt brett, så är det är kanske det som får personer att svara "ingen"? Att man är osäker på den exakta innebörden och därför inte vill riskera att bli missförstådd?

Jag tror att såväl värdegrund som världsbild kan ingå i en livsåskådning då jag upplever begreppet som väldigt inkluderande. Personligen uppfattar jag "livsåskådning" som att vara en form av normativ eller filosofiskt ramverk som man betraktar sitt liv och sin tillvaro utifrån. Någon form av grundläggande imperativ som guidar en att handla eller inte handla som man gör. De kan såklart vara olika komplexa eller formalistiska, men jag tänker mig att samtliga människor har åtminstone grundläggande värderingar i några existentiella och normativa frågor även om man inte har det i alla.

Jag tycker det verkar vara ett misslyckat begrepp.

Jag tror snarare att vissa färdigförpackade åsisktssystem brukar kategoriseras som en "livsåskådning".

Vissa "har" en sådan genom att ansluta sig till den, andra tänker själv.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav Jonas_R » lör 04 jun 2016, 15:14

matsw skrev:Jag tror snarare att vissa färdigförpackade åsisktssystem brukar kategoriseras som en "livsåskådning".

Vissa "har" en sådan genom att ansluta sig till den, andra tänker själv.

Så du menar att livsåskådning per definition är något färdigpackat? Jag är inte helt säker på att jag stött på den definitionen förut men om det är så du ser på det så kan jag förstå att termen har något negativt över sig. Men där verkar vi skilja oss med avseende på begreppets innebörd.

Sen är jag med på att livsåskådningar såklart kan komma till en via andra sätt än eget tänkande, t.ex. social kontext. Men det utesluter ju inte att de som "tänker själva" har en livsåskådning, t.ex. en där de värdesätter just att självständighet i tänkandet är centralt och är misstänksamma mot organiserande av livsåskådningar. Eller att man efter träget tänkande anammar en mer formell livsfilosofi.
Användarvisningsbild
Jonas_R

Nästa

Återgå till Religion