"Helgonet" Elisabeth Hesselblad, kritisk granskning?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

"Helgonet" Elisabeth Hesselblad, kritisk granskning?

Inläggav Kobo » mån 06 jun 2016, 11:48

Precis som det gäller att demontera islamismens fantasier för att få bukt med terrorismen, bör man likaledes rättvist kritiskt granska "svartrockarnas" värld, då båda ställt till med elände och godhet, vi lärt oss klara utan, men åter fått elände.

Rösta och dela http://voto.se/Helgon

Googlar man på "elisabeth hesselblad vetenskaplig kritisk granskning" kommer bara detta upp,
http://humanistbloggen.blogspot.se/2016 ... -nytt.html
så man kan undra hur det står till med den teologiska granskningen som verkade mer aktiv förr, men kanske beror på att vi ökat välfärden och slutat tro på högre makter än riksdagen och kungen (som inte har makt längre). Men det finns skäl att skingra dimmorna för de som lever under oket längre bort och de som flyttat hit.

Skummar man igenom vad vårt nya "helgon" gjort för att äras blir det intressant och jag har säkert missat något. Pappan gjorde konkurs flera ggr så de hamnade i Fattigstugan, men han hade en trevlig hobby så det blev 13 barn. Hon reste till Amerika och sände hem hela lönen, vad hon levde på är oklart i det jag läst. Omvänd åkte hon till Rom och fick en uppenbarelse, vem får inte det och oklart vad hon levde på. En broder tycks ha varit rik då de köpte en villa som "Gästhem" i Djursholm och nu bebos av 22 förmodat troende kolleger från Indien.

En annan kollega bad en förbön för en sjuk som blev frisk och händer utan förböner, men kallades mirakel och omtalas i länken.

Under kriget gömde hon/de judiska familjer och hon var stöddig emot nazzar, som många andra.

Hennes företagsamhet är spridd till 50 länder, om det är av godo vet jag inte då basen är fantasier.

Hur är det med kritiken efter Hedenius etc. Enda jag kommer på rakt av är Richard Dawkins och att möjligen en del Humanister omfattas av detsamma.
Användarvisningsbild
Kobo

Re: "Helgonet" Elisabeth Hesselblad, kritisk granskning?

Inläggav Jonas_R » mån 06 jun 2016, 22:44

Med tanke på vilka otroligt slappa kriterier katolska kyrkan har för att göra någon till helgon så är man ju snarare förvånad att inte i stort när alla i deras rullor snart är utropade till dylika. Men propagandamaskinen är effektiv, det måste man medge. Se bara på hur de upphöjde "moder" Teresa, en av allt att döma sniken gumma som frotterade sig med diktatorer, ansåg att det största hotet mot världsfreden var abort (enligt egen utsago) och dessutom verkat ha dyrkat lidande som något vackert. Men bara hos andra - när hon själv blev dålig på ålderns höst dög bara den dyraste och förnämsta hälsovården. Nej, katolska kyrkan är allt en så belastad organisation att det är svårt att ta den på någon som helst allvar.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Återgå till Religion