"Vila i frid", "Sista Vilan" fast man inte finns

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

"Vila i frid", "Sista Vilan" fast man inte finns

Inläggav L. Mäkinen » ons 31 aug 2016, 10:19

Jag kom på mig själv med att skriva "Vila i Frid" häromdagen och insåg att jag just använt ett uttryck som inte stämmer med min uppfattning om hur världen ser ut och fungerar. Som jag ser det vilar man inte utan har slutat att existera. Finns det uttryck som känns mer uppskattande än "Tack och hej!" när man vill få fram sin saknad i ord?
Egentligen är det ganska korkat att prata med någon som är död då de inte hör vad man säger, men ibland känner jag ett behov av att säga något i samband med dödsfall.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Re: "Vila i frid", "Sista Vilan" fast man inte finns

Inläggav Anders G » ons 31 aug 2016, 10:22

Ja herregud så fel det kan bli ibland om man inte tänker sig för.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav kipphebel3 » ons 31 aug 2016, 12:11

Människor som dör slutar inte existera, de lever kvar i minnet hos de som ännu lever. Jag ser inget fel i att säga vila i frid.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav elron » ons 31 aug 2016, 12:29

L. Mäkinen skrev:Egentligen är det ganska korkat att prata med någon som är död då de inte hör vad man säger, men ibland känner jag ett behov av att säga något i samband med dödsfall.
Oavsett hur man formulerar orden i dessa situationer är de inte avsedda för likets öron utan för ens egna och övriga (levande) närvarandes. För att minna om den avlidna.

När jag några gånger varje år besöker familjegraven för att där lägga en blomma eller krans vid mina döda anförvanters födelsedagar är det för min egen skull, för att vårda minnet av de kära som en gång fanns. Minnet har ju inte dött.

Varför skulle detta vara korkat? Kan faktiskt inte se problemet här.

Tillagt några minuter senare: när jag äntligen tryckte på "Skicka" upptäckte jag att kipphebel3 redan svarat med något liknande fast kortare och framför allt bättre formulerat, men låter mitt svar stå kvar ändå. Kan kanske läsas som en komplettering...
Cogito, ergo Cartesius est
Användarvisningsbild
elron

Inläggav L. Mäkinen » ons 31 aug 2016, 12:56

Ni som ser ett besök som en grav som något naturligt har uppenbarligen en annan syn på saken än jag. Minnet av en person finns inte där resterna råkar planteras och för egen del ser jag gravar och kyrkogårdar som sedvänjor som borde förpassas till historien. Jag kan uppskatta lugnet på en kyrkogård, men att använda två kvadratmeter mark per restansamling är rena vansinnet.
Att prata med någon som inte hör kan jag inte se någon anledning till. Det finns levande individer att lägga energi på.

En vila är att samla kraft. När man har dött är det slut.
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Flabbergasted » ons 31 aug 2016, 14:53

kipphebel3 skrev:Människor som dör slutar inte existera, de lever kvar i minnet hos de som ännu lever. Jag ser inget fel i att säga vila i frid.

Förlåt att jag är petig, men jag vill nog hävda att jo, människor som dör slutar att existera. Minnet av dem kan existera i andra människors medvetanden så länge dessa lever, osv.
Jag tror det i grunden handlar om att döden fortfarande är tabu och vi inte vill tänka på döden och vad döden är, utan vi hellre vill tänka på det som nån slags vila/sömn o.dyl.
De gånger jag varit på begravning av någon närstående har jag för mig att jag tänkt/sagt saker mer i stil med "Hejdå. Jag kommer sakna/minnas dig. Tack för allt du gett mig."
Men begravningar (och till stor del dop) är ju enbart för de anhörigas skull och inte för hedersgästens.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inläggav Pär C » ons 31 aug 2016, 15:50

Då och då kan man få tillåta sig en och annan eufemism. "Hoppas det blir en bra förmultning" eller annat mer korrekt beskrivning kommer inte ut så bra. Jag uppfattar nog inte det som att "vila i frid" har särskilt starta religiösa konnotationer idag utan det är ett sätt att uttrycka sig.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav L. Mäkinen » ons 31 aug 2016, 16:40

Det jag försöker få fram är en vilja att mitt språkbruk ska avspegla vem jag är och nu tänkte jag plötsligt på vad jag faktiskt kläckte ur mig.

Jag accepterar inte att jag inte ska få prata om döden. Det är det enda som man kan vara säker på att råka ut för. Efteråt lär man inte få något sagt i ämnet så man måste passa på innan.
Fördelen med de som redan är döda är att jag inte behöver förhålla mig till dem på något sätt. Det de kunde åstadkomma är gjort och mer blir det inte.
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav micke.d » ons 31 aug 2016, 22:26

Sen så verkar det ju vara så att det hjälper de anhöriga att komma över sorgen att de vet var kroppen finns och har ett speciellt ställe att gå till. Begravningsplatserna med gravar, urnor, minneslundar och andra varianter har en till synes viktig funktion där.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » tor 01 sep 2016, 06:42

Ja, vissa av oss människor har det behovet. För andra är det tex naturligt att ha havet som grav, etc
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav ttias » tor 01 sep 2016, 06:59

Jag kan nog se det som en slags vila. Jag tänker mig vila i betydelse avsaknad av all möjlig jäkt som livet annars innebär. Sådan jäkt slipper ju garanterat den icke existerande. I mina ögon är det ingen våldförelse på språket även om det inte är vanligt språkbruk.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav Matte » tor 01 sep 2016, 08:31

Det bör väl i alla fall vara skönt för de döda att slippa lyssna på en del diskussioner..

Visst är språkbruket ologiskt. Det handlar ju om något ritualiserat. Möjligen skulle en språkvetare benämna det som en performativ utsaga där orden betecknar att jag tar del i riten. Människan är ett symboliskt djur och därför kan vi inte räkna med att behovet av riter kring dödsfall försvinner. Oberoende av fortsatt sekularisering. Eller finns det folk som föreslår att döda kroppar med en enkel procedur lämnas för kompostering?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav L. Mäkinen » tor 01 sep 2016, 08:53

Matte skrev:Eller finns det folk som föreslår att döda kroppar med en enkel procedur lämnas för kompostering?
Jag känner inte till någon mer än mig själv. Jag tycker det är något skruvat när man stänger verksamheter för folks välmående för att få plats för att bli av med döda. http://www.dn.se/sthlm/nu-ska-begravnin ... erklighet/
I mitt "Vita Arkiv" har jag bett att få bli planterad i minneslund då jag uppfattar det som minst platskrävande och hustrun menar att man inte får sparka ner döda i närmsta dike vilket var min egen tanke. Det bästa vore väl en rensning av användbara delar och sen en komprimator av något slag. Antar att man inte får använda det som djurfoder med tanke på medicinrester.

Att tvinga anhöriga att hålla ordning på en grav verkar inte heller vettigt. De borde ha levande individer att lägga sin tid på.
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Spiring » tor 01 sep 2016, 08:57

L. Mäkinen skrev:Jag kom på mig själv med att skriva "Vila i Frid" häromdagen och insåg att jag just använt ett uttryck som inte stämmer med min uppfattning om hur världen ser ut och fungerar.

Säger du någonsin att solen går upp respektive ned, eller reagerar du på när människor i din omgivning säger så, och rättar dem?
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav L. Mäkinen » tor 01 sep 2016, 10:51

Spiring skrev:
L. Mäkinen skrev:Jag kom på mig själv med att skriva "Vila i Frid" häromdagen och insåg att jag just använt ett uttryck som inte stämmer med min uppfattning om hur världen ser ut och fungerar.

Säger du någonsin att solen går upp respektive ned, eller reagerar du på när människor i din omgivning säger så, och rättar dem?

Såna människor umgås jag inte med. :roll:
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Nästa

Återgå till Religion