"Vila i frid", "Sista Vilan" fast man inte finns

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: "Vila i frid", "Sista Vilan" fast man inte finns

Inläggav jak » tor 01 sep 2016, 11:48

L. Mäkinen skrev:En vila är att samla kraft.
Nja, en kropp i vila är ju också ett fysikaliskt begrepp.
Wiktionary skriver t.ex. "Tillstånd där ett föremål behåller samma läge i förhållande till ett annat föremål"

Men visst - det är väl egentligen inte det du vänder dig emot.
Användarvisningsbild
jak

Inläggav Etnavs » lör 29 okt 2016, 18:38

Jag har också tänkt att jag inte känner mig helt bekväm med att skriva t.ex. "R.I.P." och liknande. När andra säger saker som "vila i frid" eller skriver "R.I.P." så tolkar jag det dock inte bokstavligt som ett uttryck för att hen tror på liv efter döden, alla lägger inte in samma tolkning i sina språkliga uttryck.
Etnavs

Inläggav Etnavs » lör 29 okt 2016, 18:42

Varför ska man inte få komposteras? Det är väl ok om det sker under ordnade former och i enlighet med den dödes vilja. Det lär ju ändå inte praktiseras på så sätt att man bara dumpar den döda kroppen i grannens rabatt.

Frystorkning är också ett intressant alternativ.

Resterna av en död kropp kan spridas i minneslund eller i vattendrag eller i havet.

Har sett filmer där en död kropp har blivit till något jordliknande som en trädplanta ska gro i. Intressant.

Jag har själv skrivit ner och delgivit en del av mina närmaste om min framtida begravning. Bl.a. att jag inte ska ha en särskild gravplats. När jag är död så känner jag aldrig mera någonting och behöver inte ta upp plats som kan användas till bra saker för de levande.
Etnavs

Inläggav Spiring » mån 31 okt 2016, 07:38

Etnavs skrev:Jag har själv skrivit ner och delgivit en del av mina närmaste om min framtida begravning. Bl.a. att jag inte ska ha en särskild gravplats. När jag är död så känner jag aldrig mera någonting och behöver inte ta upp plats som kan användas till bra saker för de levande.

Nu finns ju risken att någon eller några av de (efter)levande tycker att en särskild gravplats är just en bra sak. Hur man än vänder sig... *

* ... i eller utanför graven...
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav L. Mäkinen » tis 01 nov 2016, 09:34

Som död har man begränsade möjligheter att få sin vilja manifesterad så risken finns väl att någon lik förbannat reser en sten med ens namn på och envisas med att elda där då och då.
I praktiken spelar det mig ju ingen roll eftersom jag har slutat påverkas av det, men så här i förväg känns det som en dum idé med gravplats. Avfall som avfall.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav micke.d » tis 01 nov 2016, 13:30

Det där med att "vila i frid" kan möjligen ha med det här att göra:
http://www.svtplay.se/video/10882441/ve ... start=auto

Det fanns förut (och på sina håll fortfarande) föreställningar om att döda kunde göra en del av det som vi idag tillskriver vampyrer. Så det där att vila i frid var kanske inte fullt så abstrakt som man kanske idag tänker sig.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Föregående

Återgå till Religion