Skarapolitiker vill förbjuda bilder som kränker religion

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Skarapolitiker vill förbjuda bilder som kränker religion

Inläggav Nemesis » fre 02 dec 2016, 23:32

Politiker vill stoppa kränkande satirbilder

Var tredje politiker i Skaraborg tycker att det ska vara förbjudet att publicera bilder som kan vara kränkande för religionsutövare.

Det är den stora undersökning som P4 Skaraborg gjort tillsammans med Mariestadstidningen, Nya Lidköpingstidningen och Skaraborgs Allehanda som visar politikernas ståndpunkt.

Centerpartistiska kommunalrådet Leif Walterum i Skövde är en av de som tycker att ett sådant förbud vore mycket bra.

– Det är egentligen onödigt med den typen av provokationer, för det leder ju egentligen inte till något positivt, säger han.

Herrejävlar.... :banghead: :XP: :O=
"We keep being told: 'respect faith'. Well, I actually don't. Because I don't think that lying to children is a respectable occupation." - Christopher Hitchens
Nemesis

Re: Skarapolitiker vill förbjuda bilder som kränker religion

Inläggav kipphebel3 » lör 03 dec 2016, 05:55

Det är egentligen onödigt med den typen av provokationer, för det leder ju egentligen inte till något positivt, säger han

Det kan jag iofs hålla med om, men personligen tycker jag att hans uttalande är kränkande och bör förbjudas...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Nemesis » lör 03 dec 2016, 13:20

kipphebel3 skrev:
Det är egentligen onödigt med den typen av provokationer, för det leder ju egentligen inte till något positivt, säger han

Det kan jag iofs hålla med om, men personligen tycker jag att hans uttalande är kränkande och bör förbjudas...

Men vill du förbjuda det i lag, liksom Skarapolitikerna? Det är det som är illa i detta fall.

Jag tycker som Henrik Alexandersson i detta fall:

Henrik Alexandersson skrev:Religionen gör anspråk på att vilja styra och ställa över människor, reglera hur de skall leva sina liv och i många fall även föreskriva hur samhället skall vara organiserat.

Religionen har påbud om vad man får äta, hur man skall klä sig, vem man får ha sex med, hur man får ha sex, vilka ritualer man skall iakta vid olika tidpunkter, hur man skall behandla kvinnor, om reproduktiva rättigheter, om brott och straff och om liv och död.

I många samhällen är religionen den statsbärande läran – vilket leder till förtryck, omänskliga straff för sådant som borde vara privatsaker, censur, förföljelse av fritänkare och oliktänkande, klanvälde och teokrati.

Att hävda att man inte skall få kritisera religion är absurt. Det är som att säga att man inte skall få kritisera vissa politiska åsikter.

Religion måste få – och bör – kritiseras på samma sätt som alla andra idéer som gör anspråk på att vilja styra hur människor skall leva sina liv.
"We keep being told: 'respect faith'. Well, I actually don't. Because I don't think that lying to children is a respectable occupation." - Christopher Hitchens
Nemesis

Inläggav Matte » lör 03 dec 2016, 13:38

Politikerna här är sannolikt inte juridiskt skolade, men vad dom verkar treva efter är inte en lag mot religionskritik utan någon slags nyversion av våra gamla förbud mot hädelse (eller tidigare "gäckeri"). Till deras försvar kan möjligen anföras att en sådan lag inte skulle innebära ett förbud mot religionskritik, utan mot just sådant som är ämnat att "stir things up" , som britterna uttrycker det.

Vad jag vet sågs gäckeriparagraferna som fullt förenliga med vår idag celebrerade yttrandefrihetsgrundlag.

Irland införde en lag mot hädelse 2009 om jag minns saken rätt.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav harald » lör 03 dec 2016, 14:42

Nemesis skrev:
kipphebel3 skrev:Det kan jag iofs hålla med om, men personligen tycker jag att hans uttalande är kränkande och bör förbjudas...

Men vill du förbjuda det i lag, liksom Skarapolitikerna? Det är det som är illa i detta fall.

Jag vet att ironi kan vara svårt i skrift, men i det här fallet tycker i alla fall jag att det var mycket tydligt.
För mig fanns det i alla fall en mycket tydlig ironimarkör i texten. Men är den inte tydlig för alla?
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav kipphebel3 » lör 03 dec 2016, 17:16

Ding! Och priset går till Harald! :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Nemesis » sön 04 dec 2016, 13:24

kipphebel3 skrev:Ding! Och priset går till Harald! :)

Okej, miss från min sida. :oops:
Nemesis

Inläggav BUffe » mån 05 dec 2016, 07:30

Ska vi vara lite noggranna här finns det i artikeln ingenting som tillåter någon slutsats om vad Skaras politiker tycker. Undersökningen är genomförd i Skaraborg, och Walterum (c) är kommunalråd i Skövde.

Walterum har för övrigt nu ändrat sig.
BUffe

Inläggav BUffe » mån 05 dec 2016, 07:47

Hela grejen känns lite skum, tycker jag.

Vad var syftet med undersökningen?
Hur genomfördes den?
Har den bara genomförts i Skaraborg?
Vad menas med "Skaraborg" i detta fall? Länet finns ju inte längre.
Fanns frågan "anser du att tryckfrihetsförordningen borde omprövas" med?

För Walterum har ju inte gått ut med det här i ett pressmeddelande. Han har svarat på en enkät. Hans svar har sedan tolkats som att han "anser att tryckfrihetslagstiftningen ska omprövas."

Det känns mindre som en riktig nyhet och mer som ett medvetet försök att skapa en.
Vilket i sig borde vara en nyhet.
BUffe

Inläggav Nemesis » sön 11 dec 2016, 04:50

Matte skrev:Till deras försvar kan möjligen anföras att en sådan lag inte skulle innebära ett förbud mot religionskritik, utan mot just sådant som är ämnat att "stir things up" , som britterna uttrycker det.

Tycker du att detta bör förbjudas?

Matte skrev:Irland införde en lag mot hädelse 2009 om jag minns saken rätt.

Ser du positivt på detta?
Nemesis

Inläggav Matte » sön 11 dec 2016, 13:02

Nemesis skrev:Matte skrev:
Till deras försvar kan möjligen anföras att en sådan lag inte skulle innebära ett förbud mot religionskritik, utan mot just sådant som är ämnat att "stir things up" , som britterna uttrycker det.

Det beror på hur en sådan lag utformas. Vi har - liksom de flesta länder - lagar med just det syftet, t ex lagen om hets mot folkgrupp. Någon särskild hädelseparagraf förefaller mig överflödig. När lagen mot "störande av trosfrid" avskaffades innebar det inte i praktiken någon skillnad. Den paragrafen innebar på intet vis något förbud mot religionskritik. Den mest välformulerade religionskritik du kan läsa på svenska publicerades på 50-talet då lagen fortfarande gällde. Man kanske ska komma ihåg att när Rami åtalades så hade den då avskaffade hädelseparagrafen aktualiserats - men nu handlade det i stället om hets mot folkgrupp. Ramis försvar var att hans program handlade om religionskritik.

Jag kan dock mycket väl tänka mig att en hädelseparagraf är viktig i mindre sekulariserade samhällen där det finns en mosaik av religioner och etniciteter.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Nemesis » lör 31 dec 2016, 16:50

Matte skrev:
Nemesis skrev:Matte skrev:
Till deras försvar kan möjligen anföras att en sådan lag inte skulle innebära ett förbud mot religionskritik, utan mot just sådant som är ämnat att "stir things up" , som britterna uttrycker det.

Det beror på hur en sådan lag utformas. Vi har - liksom de flesta länder - lagar med just det syftet, t ex lagen om hets mot folkgrupp. Någon särskild hädelseparagraf förefaller mig överflödig. När lagen mot "störande av trosfrid" avskaffades innebar det inte i praktiken någon skillnad. Den paragrafen innebar på intet vis något förbud mot religionskritik. Den mest välformulerade religionskritik du kan läsa på svenska publicerades på 50-talet då lagen fortfarande gällde. Man kanske ska komma ihåg att när Rami åtalades så hade den då avskaffade hädelseparagrafen aktualiserats - men nu handlade det i stället om hets mot folkgrupp. Ramis försvar var att hans program handlade om religionskritik.

Jag är av princip emot att religioner får något speciellt skydd mot häcklande. Religioner och andra ideologier ska det vara fritt att "häda" mot.

Matte skrev:Jag kan dock mycket väl tänka mig att en hädelseparagraf är viktig i mindre sekulariserade samhällen där det finns en mosaik av religioner och etniciteter.

Fast det är ju så att dessa samhällen, som ofta har en maktuppdelning baserad på religiös (och ibland även etnisk) tillhörighet, inte är speciellt fredliga och harmoniska samhällen. Detta trots hädelselagar och andra begränsningar av vad man får säga om religion.
Nemesis

Inläggav Thomas P » lör 31 dec 2016, 17:58

Nemesis skrev:Fast det är ju så att dessa samhällen, som ofta har en maktuppdelning baserad på religiös (och ibland även etnisk) tillhörighet, inte är speciellt fredliga och harmoniska samhällen. Detta trots hädelselagar och andra begränsningar av vad man får säga om religion.

Tror du det skulle bli bättre om man mer fritt tillät förespråkare för olika religioner där att förolämpa varandra? För mig känns det mer som att leka med tändstickor i en krutdurk.

Att desarmera etnisk och religiös misstro är ett långsiktigt projekt som snarare handlar om att bygga upp institutioner och partier som baseras på annat än sådan grupptillhörighet.
Thomas P

Inläggav Nemesis » lör 31 dec 2016, 18:38

Är inte en sekulär stat likt den amerikanska att föredra? Trots att landet är mer religiöst än många västeuropeiska länder (även om detta håller på att ändras) så lever de olika grupperna i landet fredligt med varandra, trots ett mycket starkt lagligt skydd för yttrandefrihet.

Tänk om Libanon och Irak hade ett sådant system, istället för det nuvarande där olika religiösa och etniska gruppers intressen ska balanseras mot varandra, och som ändå ofta resulterar i oroligheter.
Nemesis

Inläggav kipphebel3 » sön 01 jan 2017, 10:19

Ja. Att basera statsbildningar på religion är ingen bra idé
Användarvisningsbild
kipphebel3

Nästa

Återgå till Religion