Var finns alla dessa religiösa svenskar?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Var finns alla dessa religiösa svenskar?

Inläggav Nemesis » ons 26 apr 2017, 23:10

I Sverige anger 17% av befolkningen att religion är en viktig del av det dagliga livet. Det är en i internationella sammanhang låg siffra. Som en jämförelse är motsvarande siffra 28% i Finland, 32% i Australien, 40% i Tyskland, 49% i Spanien, 65% i Argentina, 69% i USA, 83% i Iran, och 97% i Egypten.

Men var finns alla dessa religiösa svenskar egentligen? Känns som att det är väldigt ovanligt att träffa på (öppet, praktiserande) religiösa människor. De allra flesta människor man stöter på verkar fundera ytterst lite på religion eller religiösa frågor. Är det för att jag bor i Stockholm, och de religiösa kanske bor på landsbygden? Enligt vad jag har hört så finns det många icke-troende även i bibelbältet kring Jönköping. De enda jag alls snackar om religion med är andra skeptiker.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Re: Var finns alla dessa religiösa svenskar?

Inläggav Jonas_R » tor 27 apr 2017, 09:22

Har flera bekanta vars föräldrar nog får anses praktisera religion och anse det vara en viktig del av livet och mina egna släktingar har blivit allt mer religiösa med stigande ålder. Och det är lite där jag tror svaret ligger. Min gissning skulle vara att utanför frikyrkorörelsen så är religion i Sverige en fråga om just ålder. Ju äldre desto större chans att personen är religiös, typ.

Förutom detta har jag flera kolleger på jobbet som är religiösa, men så är de också nyfrälsta religionslärare eller gamla präster.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Tryggve » tor 27 apr 2017, 09:38

Under min tid som doktorand i biologi på GU så hade jag flera kollegor som var "aktivt religiösa", eller vad man nu ska säga. Både i Svenska kyrkan och frikyrkliga församlingar. Graden av engagemang varierade nog rätt mycket, förstås.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav kaxiga Z » tor 27 apr 2017, 13:36

Men var finns alla dessa religiösa svenskar egentligen? Känns som att det är väldigt ovanligt att träffa på (öppet, praktiserande) religiösa människor.

Vet inte om du brukar träffas och prata med dem men: Finns många muslimer t ex.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav L. Mäkinen » tor 27 apr 2017, 14:18

Jag träffar regelbundet en medlem i Jehovas Vittnen och de verkar ha någon slags fungerande verksamhet i sin sekt. Eftersom medlemmarna inte alltid är av färsk årgång kan man lyssna på sammankomsterna i telefon.
På en tidigare arbetsplats hade vi ett par individer som inte ville ha skinkmackor av religiösa skäl.
Man kanske inte märker att vissa har en religiös inställning utan de smälter in utan att vara som Ned Flanders.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Nemesis » lör 29 apr 2017, 21:23

Hmm, det kanske är jag som träffar för lite folk. :/
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Återgå till Religion