Ateister är ondare än religiösa

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Ateister är ondare än religiösa

Inläggav ttias » tis 08 aug 2017, 19:32

Detta tror både ateister och troende (förutom i finland).

https://www.nature.com/articles/s41562-017-0151

Mycket intressant. Man kan undra varifrån den attityden kommer från hos ateister, hos religiösa finns det ju i alla fall en lättgissad förklaring till sagda attityd.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Re: Ateister är ondare än religiösa

Inläggav Jonas_R » tis 08 aug 2017, 21:03

Jag har länge haft åsikten att det är tvärt om. En religiös som verkligen tror sig ha gud på sin sida verkar ju kunna göra vadsomhelst med gott samvete. Typ inkvisition, korståg, bomba hejvilt mm.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Anders G » tis 08 aug 2017, 22:10

Min personliga tro är att det är väldigt svårt att göra sådana här känsliga attitydundersökningar , som spänner över flera länder, kulturer och språk.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav ulltand » ons 09 aug 2017, 08:12

ttias skrev:Detta tror både ateister och troende (förutom i finland).
Lyssnade precis på "Nyheter från Vetenskapsradion", där de tog upp studien.

Deras rubrik:
Ateister mer sannolika att utföra extremt våld – tror ateister
Svenskar var inte med i studien. Konstigt att ett sekulariserat land som Finland tror att ateister är mer våldsamma. Med reservation för att jag inte läst studien.

Hur skulle svenskar ha svarat?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6752388
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav BUffe » ons 09 aug 2017, 12:24

ulltand skrev:Hur skulle svenskar ha svarat?

Eftersom svenskars värderingar är ännu mer sekulära än finländares, skulle skillnaden antagligen ha varit ännu mindre -- möjligen skulle det rentav ha blivit en (mycket liten) övervikt åt andra hållet. Men detta är förstås ren spekulation.

Det är värt att påpeka att slutsatsen som dras av studien inte är att ateister anses vara mer benägna att begå extrema våldsbrott, utan att det finns mycket starka fördomar mot ateister. Dessa fördomar återfinns både bland religiösa (oavsett religion) och icke-religiösa människor i såväl mer religiösa som mer sekulära samhällen. Studien pekar på förekomsten av fördomar, inte på någon specifik fördom. Så trådrubriken "Ateister är ondare än religiösa" matchar inte särskilt väl med studiens titel "Global evidence of extreme intuitive moral prejudice against atheists".
BUffe

Inläggav Erland » ons 09 aug 2017, 13:30

Förmodligen tänker folk så att om man är troende och har "sett Jesus" så bär man automatiskt god. Även mindre kunniga ateister kan tänka så. Men det stämmer förstås inte.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Procentaren » ons 09 aug 2017, 14:36

Dags att plocka fram den här gamla insändaren.
Bild
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Pär C » ons 09 aug 2017, 19:36

Det väl bara att acceptera att religion/kyrkorna lyckats - för att använda terminologi från marknadsföring - positionerar sig som något som har gott inflytande på människor. Jag tänker på den engelske författaren Evelyn Waughs kommentar till han var djupt troende katolik men levde ett paradoxalt syndfullt liv: betänk hur jag hade varit om jag inte hade varit katolik.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Erland » tor 10 aug 2017, 07:40

Procentaren skrev:Dags att plocka fram den här gamla insändaren.
Bild

Ja detta är ju en gammal insändare, som också har en amerikansk förlaga. Men vad svarar kristna fundamentalister på den? Jag har aldrig sett något svar på den. Har ni?
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Anders G » tor 10 aug 2017, 07:59

Det finns som vanligt i NT två helt motstridiga skriftställen. I den ena gäller lagarna fullt ut, i den andra gäller det att tvätta bort det judiska för sektens framtida spridning.

Matt 5:17
Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla.

Sen finns ju Apostlagärningarna 11 som säger tvärtom
Petrus redogörelse för hedningarnas omvändelse
11
1Apostlarna och bröderna i Judeen fick höra att också hedningarna hade tagit emot Guds ord. 2När Petrus kom upp till Jerusalem ställde de omskurna honom till svars 3för att han hade besökt oomskurna och ätit med dem. 4Petrus redogjorde då för allt som hade hänt: 5”Jag var i Joppe, och medan jag bad föll jag i hänryckning och hade en syn. Det kom ner något som liknade en stor linneduk. Hängande i sina fyra hörn sänktes den från himlen och kom ända ner till mig. 6Jag såg efter vad det kunde vara, och då fick jag se markens tama och vilda fyrfotadjur och kräldjur och himlens fåglar. 7Jag hörde också en röst som sade till mig: ’Petrus, slakta och ät!’ 8Men jag svarade: ’Nej, nej, herre. Något oheligt eller orent har aldrig kommit i min mun.’ 9För andra gången talade en röst från himlen: ’Vad Gud gjorde till rent skall inte du göra till orent.’ 10Detta hände tre gånger, och sedan drogs alltsammans upp till himlen igen. 11Just då stannade tre män utanför huset där vi var. De hade skickats till mig från Caesarea, 12och Anden sade åt mig att följa med dem utan att tveka. De sex bröderna här följde också med mig, och vi kom hem till mannen. 13Han berättade för oss hur han hade sett ängeln stå i hans hus och säga: ’Skicka bud till Joppe efter Simon som kallas Petrus. 14Han har något att säga som skall rädda dig och alla i ditt hus.’ 15Och när jag då började tala föll den heliga anden över dem alldeles som över oss i den första tiden. 16Då kom jag ihåg att Herren hade sagt: ’Johannes döpte med vatten, men ni skall döpas med helig ande.’ 17Sedan de kommit till tro på herren Jesus Kristus har Gud alltså gett dem samma gåva som vi fick. Hur skulle då jag kunna hindra Gud?” 18När de hörde detta lugnade de sig, och de prisade Gud och sade: ”Så har Gud gett också hedningarna möjlighet att omvända sig och få liv.”
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav ulltand » tor 10 aug 2017, 09:54

BUffe skrev:Det är värt att påpeka att slutsatsen som dras av studien inte är att ateister anses vara mer benägna att begå extrema våldsbrott, utan att det finns mycket starka fördomar mot ateister.
Bra att du noterade det.
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Nemesis » mån 14 aug 2017, 23:30

Jonas_R skrev:Jag har länge haft åsikten att det är tvärt om. En religiös som verkligen tror sig ha gud på sin sida verkar ju kunna göra vadsomhelst med gott samvete. Typ inkvisition, korståg, bomba hejvilt mm.

Bild

"Om Gud finns så är allt tillåtet."

Från en brasiliansk ateistkampanj, beskriven här. Betydligt vassare än de olika kampanjer som vi har sett i Sverige, Storbritannien och USA.

Även de andra bilderna är värda att ta en titt på. :)

Bild

Bild

Bild
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Bod » ons 16 aug 2017, 17:08

Kul att se en så vass brasiliansk kampanj.
Sådant behövs inte här? Visst är Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder men fortfarande hör man tjafset om det kristna arvet och den kristna etiken som våra moraliska värderingar påstås bygga på. Så länge det tjafset fortsätter har sådana här kampanjer och urklippet ovan en funktion.
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav Nemesis » ons 16 aug 2017, 22:12

Bod skrev:Kul att se en så vass brasiliansk kampanj.
Sådant behövs inte här? Visst är Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder men fortfarande hör man tjafset om det kristna arvet och den kristna etiken som våra moraliska värderingar påstås bygga på. Så länge det tjafset fortsätter har sådana här kampanjer och urklippet ovan en funktion.

Jag skulle inte vara negativt inställd till en sådan kampanj i Sverige, tvärtom. Men har svårt att se att någon befintlig organisation i landet skulle genomföra det.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Erland » ons 23 aug 2017, 13:40

Det skulle vara intressant att se någon undersökning på brottslingars religiositet, och se om religiösa eller ateister är överrepresenterade bland kriminella jämfört med befolkningen som helhet.

Jag är övertygad om att få personer har blivit brottsliga pga att de är ateister (religiösa tänker sig antagligen att ateismen legitimerar brist på moral och därmed kriminalitet, men väldigt få ateister torde tänka så).

Jag skulle gissa att de flesta brottslingar är rätt ointresserade av trosfrågor. De kan vara troende eller ateister eller agnostiker men bryr sig inte så mycket om det i någotdera fallet. Jag tror att både djupt religiösa (om de inte är så extrema att de är terrorister eller tillhör någon destruktiv sekt) och ateister i genomsnitt är mindre kriminella än befolkningen som helhet, eftersom båda grupperna har mer genomtänkta livsåskådningar och funderar mer på moralfrågor och troligen är mer intelligenta än befolkningen i stort, och i genomsnitt lockas mindre och har mindre behov att begå brott än befolkningen i stort.

Jag gissar också att ateister i genomsnitt är mindre kriminella än religiösa, beroende på att religiös uppfostran rätt ofta är förtryckande och kan slå över i mentalsjukdom och kriminalitet.
Användarvisningsbild
Erland

Nästa

Återgå till Religion