Ateister är ondare än religiösa

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Ateister är ondare än religiösa

Inläggav Nemesis » ons 23 aug 2017, 16:25

Jag håller med om att de flesta kriminella förmodligen är ointresserade av filosofiska frågor. Men de är inte nödvändigtvis ateister för det. De mexikanska drogkartellerna har sitt egna skyddshelgon.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Procentaren » ons 23 aug 2017, 18:05

Det är vanligt med spår av kokain på amerikanska sedlar. Lägst andel hittar man i Salt Lake City. Mormonernas "hemstad".
Evidence of the drug were more common in large cities like Baltimore, Boston and Detroit, while the cleanest bills were collected from Salt Lake City, Utah, the country's Mormon hub.

http://www.brisbanetimes.com.au/world/americas-dirty-money-20090817-eo10
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Erland » ons 23 aug 2017, 22:20

Nemesis Wrote:Jag håller med om att de flesta kriminella förmodligen är ointresserade av filosofiska frågor. Men de är inte nödvändigtvis ateister för det.

Naturligtvis inte. Tvärtom torde de flesta ateister vara intresserade av filosofiska frågor.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav L. Mäkinen » tor 24 aug 2017, 08:02

Erland Wrote:
Nemesis Wrote:Jag håller med om att de flesta kriminella förmodligen är ointresserade av filosofiska frågor. Men de är inte nödvändigtvis ateister för det.

Naturligtvis inte. Tvärtom torde de flesta ateister vara intresserade av filosofiska frågor.

Varför borde man det som ateist? För egen del ser jag mig som fullständigt övertygad om att det inte finns några gudar och jag tycker de flesta filosofiska diskussioner är mest introvert dravel. Nu är jag ju lågutbildad också så jag kanske inte begriper mitt eget bästa.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Erland » tor 24 aug 2017, 08:55

L. Mäkinen Wrote:
Erland Wrote:

Varför borde man det som ateist? För egen del ser jag mig som fullständigt övertygad om att det inte finns några gudar och jag tycker de flesta filosofiska diskussioner är mest introvert dravel. Nu är jag ju lågutbildad också så jag kanske inte begriper mitt eget bästa.

Du har i alla fall funderat såpass mycket att du kommit fram till att det inte finns några gudar. En person helt ointresserad av filosofiska frågor skulle inte ens bry sig om att fundera på sånt, enligt min mening. Och din åsikt att filosofiska diskussioner mest är introvert dravel kan i sig själv betraktas som en del i en filosofisk diskussion, så helt ointresserad är du inte. :)
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav L. Mäkinen » tor 24 aug 2017, 11:03

Erland Wrote:Du har i alla fall funderat såpass mycket att du kommit fram till att det inte finns några gudar. En person helt ointresserad av filosofiska frågor skulle inte ens bry sig om att fundera på sånt, enligt min mening. Och din åsikt att filosofiska diskussioner mest är introvert dravel kan i sig själv betraktas som en del i en filosofisk diskussion, så helt ointresserad är du inte. :)

Njae, det är bara insikten att bara för att jag inte förstår hur saker hänger ihop så kan man inte peta in "gud" som förklaring. Inget jag sett har visat att någon gud finns så jag tycker det är rimligt att såna inte finns.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Erland » tor 24 aug 2017, 12:36

L. Mäkinen Wrote:
Erland Wrote:Du har i alla fall funderat såpass mycket att du kommit fram till att det inte finns några gudar. En person helt ointresserad av filosofiska frågor skulle inte ens bry sig om att fundera på sånt, enligt min mening. Och din åsikt att filosofiska diskussioner mest är introvert dravel kan i sig själv betraktas som en del i en filosofisk diskussion, så helt ointresserad är du inte. :)

Njae, det är bara insikten att bara för att jag inte förstår hur saker hänger ihop så kan man inte peta in "gud" som förklaring. Inget jag sett har visat att någon gud finns så jag tycker det är rimligt att såna inte finns.

Ett fullgott filosofiskt resonemang!
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Nemesis » tor 24 aug 2017, 18:18

L. Mäkinen Wrote:
Erland Wrote:

Finns även högutbildade som är skeptiska till filosofi. Neil deGrasse Tyson anser att "[Philosophy] can really mess you up.".
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Erland » fre 25 aug 2017, 09:20

Nemesis Wrote:Finns även högutbildade som är skeptiska till filosofi. Neil deGrasse Tyson anser att "[Philosophy] can really mess you up.".

Det är ju också en form av filosofi att tycka så.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Anders G » fre 25 aug 2017, 09:34

...och ateism är en religion...
Rundsnack, skitsnack. Trams.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav pwm » fre 25 aug 2017, 11:26

Erland Wrote:Jag skulle gissa att de flesta brottslingar är rätt ointresserade av trosfrågor.
Helge Fossmo är väl i hög grad intresserad av trosfrågor, medan delar av det katolska prästerskapet verkar ägna sig åt kalsongfrågor.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Erland » mån 28 aug 2017, 07:29

Anders G Wrote:...och ateism är en religion...
Rundsnack, skitsnack. Trams.

Nej ateism är ingen religion eftersom den inte förutsätter gudar eller liknande. Men åsikter om filosofins nytta tillhör filosofin, enligt min mening.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Anders G » mån 28 aug 2017, 09:41

Selektivt rundsnack/cirkelresonemang.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Erland » mån 28 aug 2017, 13:34

Anders G Wrote:Selektivt rundsnack/cirkelresonemang.

Om du kunde utveckla detta lite, så att jag får en rimlig chans att bemöta det...
Användarvisningsbild
Erland

Föregående

Återgå till Religion