Polisen tog 5 av 6 familjer från kyrkoläger!

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Polisen tog 5 av 6 familjer från kyrkoläger!

Inläggav Kobo » mån 28 aug 2017, 23:49

Flera papperslösa barnfamiljer blev i fredags bortförda av polis, mitt under ett läger som anordnades av Svenska kyrkan, och kyrkan har riktat skarp kritik mot polisens agerande. Men Ewa-Gun Westford, presstalesperson på polisen i Skåne, försvarar Polisens agerande.

I fredags anordnade Svenska kyrkan i Malmö ett läger för människor på flykt i ett vandrarhem i norra Skåne.
Men kyrkan är ingen fredad plats, säger polisens presstalesperson Ewa-Gun Westford.
– Det finns ju uppfattningar om det, men ingen kan ju sätta sig över svensk lagstiftning. Den följer ju vi, och det måste ju alla andra också göra. Det pratas om frizoner, och det finns inga fredade zoner. Det är endast ambassader som kan räknas som det.

http://t.sr.se/2xnoVDv
Kyrkan har nu hänvisat till "fredade zoner, jesus" och moral, polisen till svensk lag.

Och här?
Vid två tillfällen har klostret utsatts för polisinsatser men nu tycks det gamla begreppet ”kyrklig fristad” ha accepterats i praktiken.

http://www.alsikekloster.org/alsikefakt ... arbete.htm
Vi har äran att blivit utsedda till årets Svenska Hjältar kategori Livsgärning

http://www.alsikekloster.org/

Den gamla Caroline Krook gnällde vidare i TV och polisen sa att Alsike är "kyrkorum".
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/gran ... 3Anyh%3Alp

Det här visar igen att de som lever för en 2000 år gammal myt bör avvecklas, så försvinner även islamistiska terrorister. Med beaktande av att kristendomen som haft 10% aktiva backar och islamismen ökar här och nu.

Hur kan det finnas flyktingar här nu, då det inte funnits skäl att fly från våra grannländer, alla varit i, på många många år.

Ska lag eller kyrkans moral gälla?
Läs först och rösta sedan http://voto.se/moral
Användarvisningsbild
Kobo

Re: Polisen tog 5 av 6 familjer från kyrkoläger!

Inläggav MBY » ons 30 aug 2017, 15:02

Eh, va? För en gångs skull kan man ju liksom hålla lite på kyrkan när de för en gångs skull gör något bra. Självklart ska religion inte positivt särbehandlas med fredade zoner o.dyl i princip, men i just detta fall hade det ju varit bra om zonerna faktiskt vore fredade. Så, frånsett princip så skulle fredade zoner gör de facto nytta. Poliser borde också ha samvetsfrihet i frågan, jag hade vägrat jaga människor som inte är brottslingar.

En väldigt, väldigt viktig sak här: lag är precis lika mycket hittepå som religion. Varken mer eller mindre. Det finns praktiska skillnader, kanske moraliska skillnader, etc, etc, men hittepåt är det samma. Vi accepterar lag därför att den dels gör nytta, dels (oftast) saknar element av övernaturligt flum. Det finns inga hinder för en skeptiker, ateist eller humanist att acceptera kyrkliga "fredade zoner" om dessa vore lag. De kanske är lag? För vem säger att lagen står över zonerna och inte tvärt om? "Rätten" sitter här bara i spjutspångs ände, inte i moral. Om kristendomen är 2000 år gammal, vad ska vi då säga om lagen? Ska vi ta Hammurabi som utgångspunkt? 3700 år? Ålder gör varken rätt eller fel här.

Jag håller på kyrkan jag, i detta fall. Och jag tror inte att jag är ensam bland ateister, skeptiker och humanister att så göra. Dessa avvisningar är riktigt, riktigt obehagliga faktiskt.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav micke.d » ons 30 aug 2017, 19:14

Fast vi har nog aldrig haft några lagar eller konventioner i Sverige som gjort att folk på lägergårdar varit fredade i större utsträckning än på andra platser.

Så jag undrar varifrån detta hänvisande till kyrkofrid och annat kommer ifrån. Detta var inte i en kyrka.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav MBY » ons 30 aug 2017, 19:51

micke.d skrev:Fast vi har nog aldrig haft några lagar eller konventioner i Sverige som gjort att folk på lägergårdar varit fredade i större utsträckning än på andra platser.

Så jag undrar varifrån detta hänvisande till kyrkofrid och annat kommer ifrån. Detta var inte i en kyrka.

Kyrkofrid är såvitt jag förstår ingen lag alls och har aldrig varit. Det är helt ett kyrkligt påfund. Möjligt att det var lag när kyrkan hade verklig makt i samhället.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav micke.d » ons 30 aug 2017, 20:00

Jodå. Det har funnits lagar om kyrkofrid sedan Birger Jarl, cirka 1250.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Återgå till Religion