Hur förklarar jag svenska kyrkan

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Hur förklarar jag svenska kyrkan

Inläggav blåbär » tor 08 feb 2018, 20:21

Hej

Jag hoppas nån här kan hjälpa mig att förklara svenska kyrkan. För vänner till mig i USA.

Att fast vi har religionsfrihet är kyrkan full av politiker. Och det är ingen lögn ju. Även om man inte är medlem vilket jag inte är så har man i vissa fall kontakt med kyrkan ialla fall.

Och vi var ju medlemmar med tvång som barn vi som föddes in i kyrkan. Nu är jag inte medlem längre.

Nu har jag blivit utsatt för hatangrepp av en person som är eller var viktig för mig. Som jag faktiskt struntar totalt i om han tror jag pratar sanning vid det här laget. Jag har blockat honom från min Facebook.

Men i alla fall. Det är VAL l i kyrkorna som staten blandar sig i. Och skatten till kyrkorna dras av staten från vår inkomst? ifall vi är medkemmar.

Varför tror de mig inte. Vi hade inte religionsfrihet när jag var barn det var kristendomskunskap på schemat i skolorna. Vi lärde oss psalmer och det var kristen skolavslutningar.

Finns det nåt sätt jag kan bevisa detta?

Fortfarande mycket kristendom i Sverige.

De tycker jag är äcklig. Så jag miste vännerna. Det är inte första gången det händer.

Man kan ju inte hjälpa det att det är sant att det fortfarande dras Kyrkskatt om man ör nedlem alltså.

Jag blev tillfrågad förra året om jag ställer upp i kyrkovalet. Det behövdes folk. Men jag sade som det var. Jag är inte medlem.
Sen tror vännerna att jag ljuger. Att det inte är sant att det finns politiska partier som ställer upp.

Jag ska vara smygkristen och göra folk illa.

Musikervänner är det :banghead:

Skönt att slippa dem helt enkelt. Men att tro att jag ska ha fel om att vi har politiska val.

Och att man var tvungen och inte kunde hjälpa det det är ju sant!

Jag är själv homosexuell. Hatar man sig själv om man talar sanningen om att det fortfarande finns politiker i kyrkan.

Hur kan de tro att jag ljuger?

Nä Skönt att jag är pensionerad inte behöva arbeta. Inte behöva göra ett dugg mer. Ska avsluta mitt Facebook konto. Tror jag vinner mycket på det!

Ska aldrig ha kontakt med folk mer överhuvudtaget. Och slutar spela musik på fritiden. Bäst så. Bäst att dra sig undan.
Ingen tror på sanningen längre.
Alternativutbildad i egenvårdsintresse.
Signaturen Blåbär är tyvärr avliden. Nån kom smygandes bakifrån med en sprayflaska round up. På grund av brist på GMO så blev det en direkt hit och vi får nu säga vila i frid till vårt kära blåbär :(
Användarvisningsbild
blåbär

Re: Hur förklarar jag svenska kyrkan

Inläggav Anders G » tor 08 feb 2018, 20:33

Varför SvK ser ut som den gör förstår du lättast om du sätter dig in i Sveriges historia. Kyrkan har sedan medeltiden utgjort det kommunala Sverige, där socknarna varit grunden. Socknarnas uppgifter har med tiden överförts på civilkommuner, och kyrkan avlövats uppgift efter uppgift.
Att "politiker" och "partier" organiserar vem som väljs till kyrkans sekulära beslutsorgan är med den bakgrunden inte det minsta konstigt.

(Men en del av dina skriverier förstod jag inte alls. Alltför många nattvard med bröd?)
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav blåbär » tor 08 feb 2018, 20:57

Jo det jag försökte förklara var att de tror att det inte finns politiker i kyrkorna längre. Och att det är jag som är nojig.

Och att det inte alls är på det viset jag beskriver kyrkorna.

De tror kyrkorna i Sverige är lika dana som i USA.
Signaturen Blåbär är tyvärr avliden. Nån kom smygandes bakifrån med en sprayflaska round up. På grund av brist på GMO så blev det en direkt hit och vi får nu säga vila i frid till vårt kära blåbär :(
Användarvisningsbild
blåbär

Inläggav blåbär » fre 09 feb 2018, 01:07

Egentligen har jag förmodligen förklarat saker och ting bra för de där vännerna. Eller numera före detta. Det är bara de som inte tror mig. För att deras bild av sverige är en helt annan.

Jag har ibland själv svårt att förstå hur en kyrka fortfarande kan styras av politiker.
Användarvisningsbild
blåbär

Inläggav Jonas_R » fre 09 feb 2018, 06:18

Jag tycker Christer Sturmarks beskrivning av SvK summerar det hela på ett bra sätt: "Fjärrvärme". :roll:

Och vad gäller amerikanska förhållanden så är det ju inte särskilt ovanligt att deras predikanter blir politiker, så att kyrkan och politiken "gifter sig" sker ju daglidags även där.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Anders G » fre 09 feb 2018, 08:26

Nu förstår jag inte vad Jonas_R menar.
Att ägna sig åt kyrkopolitik i Sverige är en återvändsgränd, en karriärmässig harikiri. I USA är det en språngbräda.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav blåbär » fre 09 feb 2018, 08:43

Jo, det är inte lätt att förklara vad jag menade de hade sagt. De ryckte att jag skulle vara ute efter att hjärntvätta folk. De påstod att Sverige aldrig haft nån statskyrka och att vi alltid haft frihet att välja och att vi alla som varit medlemmar är hatiska mot allt och alla.

Jag blockade dem från Facebook. Och har inte kvar konversationerna. Annars hade ni kunnat kolla.

Jag tycker svenska kyrkan är ganska bra på sätt och vis. Jämförelse vid den sekt som jag var med i som barn.
Användarvisningsbild
blåbär

Inläggav blåbär » fre 09 feb 2018, 14:33

Svenska kyrkan följer i alla fall inte Bibeln med sina regler för medlemmarna. Alla får göra vad de vill. Ingen behöver gå dit om de inte själva vill.

Men sedan är det ju så att om en person hamnar i en krissituation blir denne väldigt ofta tillsagd att söka sig till svenska kyrkan.

Deras diakoner och prästerlär ju hjälpa folk. sägs det.

Den här erfarenheten har jag ialla fall.
När jag råkade ut för en hjärtinfarkt, så fick jag problem efteråt när jag kom hem från sjukhuset. Panik attacker. Kontaktade jourhavande präst som förolämpade mig och fråga de om jag inte vet hur man sköter hälsan och var riktigt otrevlig!

Men i alla fall. Om man är medlem i ett politiskt parti. Och några av partikamraterna är invalda i kyrkan. Så är man ju ändå inte delansvarig för kyrkans verksamhet. Eller hur.
Och om nån dessutom inte är medlem i svenska kyrkan så är man inte heller anhängare av deras verksamhet.
Nu är jag inte partimedlem någonstans längre.
Användarvisningsbild
blåbär

Återgå till Religion