Kall fusion-reaktor klar för produktion?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Re: Kall fusion-reaktor klar för produktion?

Inläggav ulltand » tis 29 aug 2017, 10:19

Björn-Ola skrev:Där finns mycket koncentrerad info i länkarna.
Är man intresserad så följer man länkarna, är man inte intresserad så låter man bli. Så enkelt är det.
Om fem år kanske detta forum finns kvar, men inte informationen i länkarna. Av bland annat den anledningen är det trevligt med en liten sammanfattning.
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Bod » tis 29 aug 2017, 23:06

Det vore ju schysst med en kommentar eller slutsats rörande länkarna. Så folk kan bilda sig en uppfattning om de vill läsa igenom dem eller inte. Det är väl inte för mycket begärt.
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav Bod » tis 29 aug 2017, 23:28

Nämen!? :o Detta är ju i sanning en makalös manick! Rossis tidigare tämligen kala hjässa täcks nu plötsligt av tjockt hår! :lol: XD Kan E-caten också bota håravfall? Helt nya marknader öppnar sig som i ett trollslag. :P Eller är detta p g a någon annan mirakelkur? XD :lol: Rossi kan ju börja sälja mirakelmediciner istället om han får fler stämningar på halsen än han kan hantera och snacka bort. Eller om någon till sist skulle kräva att han infriar löftena om serieproduktion (gud förbjude) :wink: :lol:
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav Jonas Duregård » ons 30 aug 2017, 08:00

Bod skrev:
Nämen!? :o Detta är ju i sanning en makalös manick! Rossis tidigare tämligen kala hjässa täcks nu plötsligt av tjockt hår! :lol: XD Kan E-caten också bota håravfall? Helt nya marknader öppnar sig som i ett trollslag. :P Eller är detta p g a någon annan mirakelkur? XD :lol: Rossi kan ju börja sälja mirakelmediciner istället om han får fler stämningar på halsen än han kan hantera och snacka bort. Eller om någon till sist skulle kräva att han infriar löftena om serieproduktion (gud förbjude) :wink: :lol:
Det avhandlas i texten.
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika
Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inläggav Björn-Ola » ons 06 sep 2017, 11:36

Bod skrev:Det vore ju schysst med en kommentar eller slutsats rörande länkarna. Så folk kan bilda sig en uppfattning om de vill läsa igenom dem eller inte. Det är väl inte för mycket begärt.

Det är mycket info som i så fall ska komprimeras och egna slutsatser får nog var och en dra.
Björn-Ola

Inläggav Anders G » ons 06 sep 2017, 12:18

Så det fanns ingen intressant info att hitta där om bluffprodukterna? Där sparte jag tiden.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Björn-Ola » ons 06 sep 2017, 13:36

Anders G skrev:Så det fanns ingen intressant info att hitta där om bluffprodukterna? Där sparte jag tiden.

Utifrån den inställning du har, nej.
Har man en mer öppen inställning så finns det väl en del att hämta.
Björn-Ola

Inläggav ulltand » ons 06 sep 2017, 13:54

Björn-Ola skrev:Har man en mer öppen inställning så finns det väl en del att hämta.
Intressant. Kan du ge några exempel på information som talar för att den makalösa manicken fungerar? Inte länkar utan referat, tack.
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Bod » ons 06 sep 2017, 15:57

Den fungerar ypperligt. Ja peruken alltså.
I övrigt vetefasen...
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav Björn-Ola » ons 06 sep 2017, 17:34

ulltand skrev:
Björn-Ola skrev:
Anders G skrev:Har man en mer öppen inställning så finns det väl en del att hämta.
Intressant. Kan du ge några exempel på information som talar för att den makalösa manicken fungerar? Inte länkar utan referat, tack.

Nej. Det finns inga bevis för det höga COP som Rossi hävdar.
Björn-Ola

Inläggav Jonas Duregård » tor 07 sep 2017, 08:12

Det pratas mycket om COP (Coefficient Of Performance antar jag), men är det verkligen ett relevant begrepp här? Det verkar avsett för värmepumpar och så, men jag ser inte hur det kan tillämpas på en generator som drivs med bränsle. En förbränningsmotor eller en kärnreaktor har väl ingen COP?

Jag menar, om det skulle stämma att Rossis manick producerar värme och bara behöver el för att värma upp för att möjliggöra reaktionen så kan man ju få oändligt hög COP genom att återföra den producerade värmen, eller bestämma en godtyckligt hög COP och återföra en lämplig del av värmen (något som givetvis vore omöjligt för en värmepump). Är det inte lite som att säga att motorn i en bil har en väldigt hög COP för elen vi tillför tändstiften är låg jämfört med motorns värme?
Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inläggav Björn-Ola » tor 07 sep 2017, 13:56

För varje enskild reaktor är det nog relevant att prata om COP om man använder el för att driva reaktorn.
Det går nog inte heller att producera värme med tillräcklig hög temperatur för att driva reaktorn. Den fluid som tar emot värmen kommer att hålla en lägre temperatur än vad som krävs för detta, förmodar jag.
Björn-Ola

Inläggav Jonas Duregård » tor 07 sep 2017, 15:21

Björn-Ola skrev:För varje enskild reaktor är det nog relevant att prata om COP om man använder el för att driva reaktorn.
Det går nog inte heller att producera värme med tillräcklig hög temperatur för att driva reaktorn. Den fluid som tar emot värmen kommer att hålla en lägre temperatur än vad som krävs för detta, förmodar jag.
Rossi har hela tiden hävdat att han kunnat ha dem självgående. Han har till och med sagt att de kan användas för elproduktion vill jag minnas? Han har ju också sagt att de blir så varma att de smälter och en massa sådana saker. Allt det måste vara påhittat då, och i så fall måste man ju fundera på om inte hela historien är ett enda stort påhitt (om det vi har är historier från en notorisk bluffmakare).

Dessutom har han sagt att elen bara används för att direktverkande uppvärmning, så att säga att "man använder el för att driva reaktorn" verkar fel.
Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inläggav Björn-Ola » tis 12 sep 2017, 13:50

Jonas Duregård skrev:Rossi har hela tiden hävdat att han kunnat ha dem självgående.

Ja, under en begränsad tid.
Jonas Duregård skrev:Han har till och med sagt att de kan användas för elproduktion vill jag minnas?

Ja, han påstår att temperaturen är så hög att ånga med tillräckligt högt tryck kan produceras.

Jonas Duregård skrev:Han har ju också sagt att de blir så varma att de smälter och en massa sådana saker.

Det vet jag inte om han har sagt. Däremot hände det vid det första försökstillfället av Uppsalagänget att testa ekatten, enligt Mats Lewan och andra. Det finns ett publicerat foto från det tillfället.

Jonas Duregård skrev: Allt det måste vara påhittat då, och i så fall måste man ju fundera på om inte hela historien är ett enda stort påhitt (om det vi har är historier från en notorisk bluffmakare).

Dessutom har han sagt att elen bara används för att direktverkande uppvärmning, så att säga att "man använder el för att driva reaktorn" verkar fel.

?
Björn-Ola

Inläggav Johannes » tis 12 sep 2017, 15:18

Björn-Ola skrev:
Jonas Duregård skrev:Dessutom har han sagt att elen bara används för att direktverkande uppvärmning, så att säga att "man använder el för att driva reaktorn" verkar fel.

?

Om den tillförda energin bara behövs för att värma reaktorn så behöver det ju inte tillföras nån mer energi när väl reaktorn är igång och producerar värme själv. Om det däremot skulle behövas tillförd elenergi för att t ex skapa en ljusbåge eller annat icke-termiskt fenomen så måste man använda el kontinuerligt för att driva den.

Frågan om det skulle gå att producera tillräckligt mycket el från reaktorn för att den ska kunna driva sig själv beror på hur varmt det blir och hur mycket elenergi som krävs i förhållande till hur mycket värme som skapas. Om vi antar att temperaturskillnaden mot omgivningen är ganska liten, hundra grader eller så, kan man få ut maximalt ca 25% av värmeenergin som elenergi med en värmedriven generator. Då behövs det produktion av minst fyra gånger så mycket värmeenergi som tillförd elenergi för att den ska vara självdrivande.
Användarvisningsbild
Johannes

FöregåendeNästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik