Rymdfärjor och rymdfärder

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Re: Rymdfärjor och rymdfärder

Inläggav Anders » mån 01 aug 2011, 07:34

AndersY skrev:Det är för de flesta mer kittlande att skicka levande människor ut i rymden på livsfarliga långa äventyr än att skicka en obemannad forskningsfarkost. Även om de bemannade kostar 100 ggr mer, så är det troligare att få pengar till det om folk tycker att det är 1000 ggr intressantare. Så NASA, ESA och de andra kommer nog att fortsätta med bemannade rymdfärder. Det gäller bara att hitta ett nytt steg som inte blir ett gigantiskt steg. Kanske en månbas?
Möjligen på många sätt sämre och dyrare än en ny rymdstation, rent forskningsmässigt, eftersom man inte ens har tyngdlöshet och väldans mycket dyrare transporter, men fullt möjligt lättare att "sälja in".
Om forskningens mål är att undersöka människans förmåga att överleva rymdfärder, så är det klart mer forskningsmässigt att ägna sig åt bemannade rymdfärder. Likaså är det mycket svårt att forska om Månens geologi från en rymdstation omloppsbana runt Jorden. Så forskningsmässigheten beror helt på vad man vill forska om. Och ja, det är dyrare att skicka med människor, men det är också dyrare att forska om Higgspartiklens fysiska egenskaper, än att forska om strängteorins teori (det förra är experimentell fysik med stora dyra maskiner, det senare, teorier, klarar fysiker med papper och penna och tillgång till ett bibliotek). Så det är väl inte läge att börja prata om relativa priser när det gäller forskning.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 11010
Blev medlem: tor 02 dec 2004, 15:54
Ort: Stockholm

Re: Rymdfärjor och rymdfärder

Inläggav Thomas P » mån 01 aug 2011, 12:30

AndersY skrev:Det är för de flesta mer kittlande att skicka levande människor ut i rymden på livsfarliga långa äventyr än att skicka en obemannad forskningsfarkost. Även om de bemannade kostar 100 ggr mer, så är det troligare att få pengar till det om folk tycker att det är 1000 ggr intressantare.

Det var ett stort "om" där. Vad är det som intresserat folk under senare år? Bilder från Hubble och obemannade sonder på Mars eller ISS. Hur mycket kan du själv säga om vad som hänt på ISS?Kanske en månbas?
Möjligen på många sätt sämre och dyrare än en ny rymdstation, rent forskningsmässigt, eftersom man inte ens har tyngdlöshet och väldans mycket dyrare transporter, men fullt möjligt lättare att "sälja in".

Det man kan bedriva på månen är astronomi. Ett seismiskt stabilt underlag, ingen störande atmosfär, och på baksidan skuggat från alla våra radioutsändningar. Även ett rätt litet radioteleskop på månen vore häftigt för VLBI om andra halvan finns på jorden. Knappast lönsamt att skicka folk till månen bara för den sakens skull, men om man nu bestämt sig för att man skall ha en bas ger det dem något att göra.
Thomas P
 
Inlägg: 9200
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 19:01

Re: Rymdfärjor och rymdfärder

Inläggav AndersY » ons 10 aug 2011, 23:06

Thomas P skrev:
AndersY skrev:Det är för de flesta mer kittlande att skicka levande människor ut i rymden på livsfarliga långa äventyr än att skicka en obemannad forskningsfarkost. Även om de bemannade kostar 100 ggr mer, så är det troligare att få pengar till det om folk tycker att det är 1000 ggr intressantare.

Det var ett stort "om" där. Vad är det som intresserat folk under senare år? Bilder från Hubble och obemannade sonder på Mars eller ISS. Hur mycket kan du själv säga om vad som hänt på ISS?

Jag tror nog att de flesta inte uppfattar ISS som en så väldigt spännande ny grej, utan mer en fortsättning av Mir och liknande.
Lite som att månfärderna fick enorm uppmärksamhet och stöd, trots apollo-projektets gigantiska kostnader, men de sista färderna verkade inte alls lika intressanta, trots att det ändå var en hel del utveckling mellan varje tur och det inte precis var rena upprepningar.

Jo, Hubble-teleskopets häftiga bilder och kittlande kunskap är uppmärksammat, men jag tror ändå en färd till Mars och t.ex. byggande av en permanent station där skulle vara väldigt mycket mer uppmärksammat och något folk skulle imponeras samt fascineras av, trots att det vetenskapligt kanske inte skulle ge så mycket mer än vad dagens och framtidens marsrobotar klarar av att ge.

Lite som upptäcktsresande som tendera-r/de att dra stora åskådarskaror när de berättar om sina umbäranden och relativt begränsade upptäckter, även om kombinationen stora nya upptäckter och farligt äventyr verkar svårslaget. T.o.m. äventyrare drar en hel del folk, trots att det enda de åstadkommit är att göra av med någon annans pengar genom att pina sig upp på någon hög topp hoppande på ett ben eller skidat över antarktis efter att ha simmat ifrån Sydafrika. Ställföreträdande våghalsar som vidgar gränserna verkar vara fascinerande. Där tycks inte ens Jante bita.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY
 
Inlägg: 3915
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 02:42
Ort: Täby

Re: Rymdfärjor och rymdfärder

Inläggav Medvetandet » sön 14 aug 2011, 00:23

Ju längre ut man planerar att företa sig, desto proportionsenligt större blir riskerna samt därmed prövningarna och farorna.

Det är ungefär i princip detsamma som sker när man väljer en längre vägsträcka (i högre hastighet)att köra istället för en kortare. Ju längre sträcka och fortare man kör desto större blir riskerna att man stöter på hinder (fler vägtrafikanter,[inräknat fordon och människor]djur,vägarbeten, m.m)som i värsta fall (tex.genom dödsolyckor)kan omintetgöra ens fortsatta färd.

Skärpan och kraven på resenärernas kapacitet ökar proportionsenligt ju mer omfattande en resa är. Dock begränsar människans genomsnittsliga livstid henne i rymden att tillåtas att färdas hur länge som helst. Även om en farkost kunde byggas som färdades genom rymden i evigheter så sätter vår nuvarande livstid på våra nuvarande kroppar en bortre gräns för hur länge en sådan kosmisk färd kan vara för vår nuvarande kroppsligt bundna medvetenhetskonstitution..

Notering: Detta inlägg kan ni även se lite ironiskt på den som så önskar.
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.
Medvetandet
 
Inlägg: 1846
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 21:04

Re: Rymdfärjor och rymdfärder

Inläggav Thomas P » sön 14 aug 2011, 08:29

AndersY skrev:[Jo, Hubble-teleskopets häftiga bilder och kittlande kunskap är uppmärksammat, men jag tror ändå en färd till Mars och t.ex. byggande av en permanent station där skulle vara väldigt mycket mer uppmärksammat och något folk skulle imponeras samt fascineras av, trots att det vetenskapligt kanske inte skulle ge så mycket mer än vad dagens och framtidens marsrobotar klarar av att ge.

Det skulle säkert ge uppmärksamhet när man byggde basen, men om den skall vara permanent måste också finnas intresse för permanent finansiering. Apolloprojektet avbröts i förtid för att det inte var roligt längre, jag tror samma sak skulle hända här. Efter ett tag skulle man tröttna och överge den "permanenta" basen.
Thomas P
 
Inlägg: 9200
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 19:01

Re: Rymdfärjor och rymdfärder

Inläggav Hexmaster » sön 14 aug 2011, 09:11

Medvetandet skrev:Ju längre ut man planerar att företa sig, desto proportionsenligt större blir riskerna samt därmed prövningarna och farorna.

Den allvarligaste olyckan i det amerikanska rymdprogrammet var länge Apollo 1, och den stod på marken.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster
 
Inlägg: 9322
Blev medlem: tis 01 mar 2005, 23:29
Ort: Göteborg

Re: Rymdfärjor och rymdfärder

Inläggav Medvetandet » mån 15 aug 2011, 00:29

Hexmaster skrev:
Medvetandet skrev:Ju längre ut man planerar att företa sig, desto proportionsenligt större blir riskerna samt därmed prövningarna och farorna.

Den allvarligaste olyckan i det amerikanska rymdprogrammet var länge Apollo 1, och den stod på marken.


HAHAHA! *lol* :lol: XD :XP: . (tragikomiskt med tanke på inlägget jag tidigare anfört.)

Ja,man behöver inte ens åka längre bort än marknivå. :wink: På tal om denna olycka så såg jag just en repris-dokumentär om de första männen i rymden, bland pionjärerna Joe Kittinger. De hade varnat NASA att inte använda så mycket syre som de gjorde, då explosionsrisken var överhängande. Men av någon orsak ignorerade de luftballongmännens tidigare varnande och rekommendationer. De hade alltså 100% syre i tankarna, vilket i kombination med någon förbisedd spricka orsakade detta haveri samt efterföljande liknande haverier.

Det gäller att planera allt rätt från första början. Minsta lilla avvikelse kan få den största konsekvens.
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.
Medvetandet
 
Inlägg: 1846
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 21:04

Re: Rymdfärjor och rymdfärder

Inläggav AndersY » mån 15 aug 2011, 00:50

Thomas P skrev:
AndersY skrev:[Jo, Hubble-teleskopets häftiga bilder och kittlande kunskap är uppmärksammat, men jag tror ändå en färd till Mars och t.ex. byggande av en permanent station där skulle vara väldigt mycket mer uppmärksammat och något folk skulle imponeras samt fascineras av, trots att det vetenskapligt kanske inte skulle ge så mycket mer än vad dagens och framtidens marsrobotar klarar av att ge.

Det skulle säkert ge uppmärksamhet när man byggde basen, men om den skall vara permanent måste också finnas intresse för permanent finansiering. Apolloprojektet avbröts i förtid för att det inte var roligt längre, jag tror samma sak skulle hända här. Efter ett tag skulle man tröttna och överge den "permanenta" basen.

Jo, så är det nog, när nyheten klingat av lär folk förr eller senare fråga sig vad de betalar för. Så det gäller nog att ha en långsiktig plan för utbyggnad till något lämpligt mål med uppmärksammade delmål, så man kanske kan hålla igång anläggningen i 50 år. Men sedan får man nog lov att bli närmast självförsörjande, även när det gäller resan. Hur nu det skall gå till.

Frågan är om man klarar av att leva på Mars under flera år i sträck? Gravitationen är väl t.ex. under 40% av jordens, vilket kanske inte är så hälsosamt i längden?
Bara man får tag i energi så går det väl att få tillräckligt med syre, men hur är det med allt annat som kan tänkas behövas i ett självförsörjande kretsloppssamhälle i miniatyr? Det blir himla dyrt om man skall släpa med sig allt ifrån jorden.
CO2 finns det väl i den tunna atmosfären.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY
 
Inlägg: 3915
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 02:42
Ort: Täby

Re: Rymdfärjor och rymdfärder

Inläggav AndersY » mån 15 aug 2011, 00:56

Men Mars är tydligen redan bebodd: http://www.dailymail.co.uk/news/article ... lanet.html
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY
 
Inlägg: 3915
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 02:42
Ort: Täby

Re: Rymdfärjor och rymdfärder

Inläggav Thomas P » mån 15 aug 2011, 06:30

AndersY skrev:Frågan är om man klarar av att leva på Mars under flera år i sträck? Gravitationen är väl t.ex. under 40% av jordens, vilket kanske inte är så hälsosamt i längden?
Bara man får tag i energi så går det väl att få tillräckligt med syre, men hur är det med allt annat som kan tänkas behövas i ett självförsörjande kretsloppssamhälle i miniatyr? Det blir himla dyrt om man skall släpa med sig allt ifrån jorden.

Vi får väl börja med att införa ett småskaligt kretsloppssamhälle här på jorden för att se om det går att leva extremt resurssnålt. Autonoma robotar som åker först och sätter igång gruvor och gräver ut en bas är också en bra idé som kräver en del ny teknik.
Thomas P
 
Inlägg: 9200
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 19:01

Re: Rymdfärjor och rymdfärder

Inläggav VeVeN » mån 15 aug 2011, 08:48

Man kan ju fundera på vad syftet skulle vara att kolonisera andra planeter. Det vaerkar ju knappast vara resursbesparande egentligen.

Vad gäller resurssnålt leverne, så får vi lov att förutsätta att inte ens rymdkolonister i långa loppet vill leva klosterliv.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P
Användarvisningsbild
VeVeN
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: ons 31 okt 2007, 23:25

Re: Rymdfärjor och rymdfärder

Inläggav micke.d » mån 15 aug 2011, 09:45

Thomas P skrev:
AndersY skrev:Frågan är om man klarar av att leva på Mars under flera år i sträck? Gravitationen är väl t.ex. under 40% av jordens, vilket kanske inte är så hälsosamt i längden?
Bara man får tag i energi så går det väl att få tillräckligt med syre, men hur är det med allt annat som kan tänkas behövas i ett självförsörjande kretsloppssamhälle i miniatyr? Det blir himla dyrt om man skall släpa med sig allt ifrån jorden.

Vi får väl börja med att införa ett småskaligt kretsloppssamhälle här på jorden för att se om det går att leva extremt resurssnålt.

Det har man redan försökt med. Se Biosphere 2. Åtta personer levde avskiljda från oss andra under två års tid, men fick till slut problem med låg syrehalt. Det var någon process i betongen i anläggningens botten som konsumerade syre, vill jag minnas.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator
 
Inlägg: 13323
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 19:02
Ort: Ultima Thule

Re: Rymdfärjor och rymdfärder

Inläggav skunkjobb » tis 16 aug 2011, 00:52

Medvetandet skrev:
Hexmaster skrev:
Medvetandet skrev:Ju längre ut man planerar att företa sig, desto proportionsenligt större blir riskerna samt därmed prövningarna och farorna.

Den allvarligaste olyckan i det amerikanska rymdprogrammet var länge Apollo 1, och den stod på marken.


HAHAHA! *lol* :lol: XD :XP: . (tragikomiskt med tanke på inlägget jag tidigare anfört.)

Ja,man behöver inte ens åka längre bort än marknivå. :wink: På tal om denna olycka så såg jag just en repris-dokumentär om de första männen i rymden, bland pionjärerna Joe Kittinger. De hade varnat NASA att inte använda så mycket syre som de gjorde, då explosionsrisken var överhängande. Men av någon orsak ignorerade de luftballongmännens tidigare varnande och rekommendationer. De hade alltså 100% syre i tankarna, vilket i kombination med någon förbisedd spricka orsakade detta haveri samt efterföljande liknande haverier.

Det gäller att planera allt rätt från första början. Minsta lilla avvikelse kan få den största konsekvens.
Njä, Kittinger var ju inte ute i rymden även om han måste haft ballar av stål för att hoppa från den där ballongen. Är du säker på att det var han som varnade för olycksrisken? Hillard Page på GE skrev till NASA:s projektledare för Apollo, Joe Shea 1966 och varnade för detta men det kan ju fler ha gjort för det. (Shea sa senare att han glömt informationen i brevet och det kan han mycket väl ha gjort med alla tusen möten den mannen hade. Och han kunde själv ha varit i kapseln vid olyckan så jag tror inte han sket i det på jävelskap.)

100 % syre i tankarna måste man ha och det var inte problemet. Problemet var att hela kabinen var fylld med ren syrgas vid lite mer än atmosfärstryck när testerna på marken genomfördes. Börjar något brinna då så går det fort utav helvete. Troligen skedde antändningen i någon defekt kabel och glykol i kylsystemet och en massa plast gjorde resten. Efter detta ändrades atmosfären i kapseln till 20 % syrgashalt på marknivå som under uppfärden släpptes ut och ersattes med ren syrgas. Då kapseln, väl ute i rymden höll 0,3 atm absoluttryck var brandfarligheten ungefär normal hela tiden. (Syrgasens partialtryck avgör.) Plus en drös med andra säkerhetsåtgärder.
Användarvisningsbild
skunkjobb
 
Inlägg: 934
Blev medlem: sön 12 sep 2010, 16:01

Re: Rymdfärjor och rymdfärder

Inläggav Medvetandet » ons 17 aug 2011, 23:02

Programinformation:


I kanal 10 i morgon, Torsdag 18 Augusti.



17:55 - 19:00

Repris: De första männen i rymden

Programbeskrivning/innehåll:

Många år innan de första astronauterna intog rymden med sina raketer, tog Joseph Kittinger Jr. och hans kollega David Simons de första stegen mot rymdfarandet. De arbetade i det amerikanska flygvapnet, och drev ett forskningsprogram i New Mexico. Deras liv hängde, bokstavligt talat, på ett tunt lager plast. Det var nämligen vad de enorma heliumfyllda ballongerna som bar dem på denna höga altitud var tillverkade av. Med de heliumfyllda ballongerna gav sig Kittinger och Simons av på en äventyrlig resa i sin pyttelilla rymdkapsel. Mellan 1957 och 1960 satte de sex rekord med sina flygfärder.
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.
Medvetandet
 
Inlägg: 1846
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 21:04

Re: Rymdfärjor och rymdfärder

Inläggav skunkjobb » tor 18 aug 2011, 14:29

Medvetandet skrev:Programinformation:


I kanal 10 i morgon, Torsdag 18 Augusti.



17:55 - 19:00

Repris: De första männen i rymden

Programbeskrivning/innehåll:

Många år innan de första astronauterna intog rymden med sina raketer, tog Joseph Kittinger Jr. och hans kollega David Simons de första stegen mot rymdfarandet. De arbetade i det amerikanska flygvapnet, och drev ett forskningsprogram i New Mexico. Deras liv hängde, bokstavligt talat, på ett tunt lager plast. Det var nämligen vad de enorma heliumfyllda ballongerna som bar dem på denna höga altitud var tillverkade av. Med de heliumfyllda ballongerna gav sig Kittinger och Simons av på en äventyrlig resa i sin pyttelilla rymdkapsel. Mellan 1957 och 1960 satte de sex rekord med sina flygfärder.
Inte Kanal 10 (de sänder mest Ulf Ekmans predikningar o dyl) men TV10. Nåja, det var ett pungigt ordval de har i programbeskrivningen. Kittinger hoppade som högst från 31 330 m höjd (fortfarande rekordhopp). Även om gränsen egentligen är diffus så anses rymden börja på 100 km höjd http://sv.wikipedia.org/wiki/Karmanlinjen och dit hade han en bit kvar. Ballongens gondol skulle inte jag kalla rymdkapsel. Som en korsning mellan oljefat och ett enmanstält för barn, inte trycktät. Jag tror t o m den saknade dörr och hade bara en kedja för öppningen. Djävligt tufft gjort men inte var de i rymden.
Användarvisningsbild
skunkjobb
 
Inlägg: 934
Blev medlem: sön 12 sep 2010, 16:01

FöregåendeNästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Erland och 6 gäster