Vi kommer som sagt ha med denna diskussion i ett avsnitt och vi kommer då självklart referera till den forskning vi hämtat uttalandenda ifrån. Har man tips på bra vetenskapliga artiklar om ämnet är jag väldigt intresserad!
Angående förlängningar av fascior och andra passiva strukturer så kan man säga att akut så sker det en förlängning pga muskelns viskoelastika egenskaper. Men på sikt så verkar det inte som att det sker en förlängning av dem heller. Detta pga att det passiva motståndet inte minskar vid ett givet gradantal efter en periods kronisk stretching. Dessutom vet man sedan en tid tiilbaks att stretching inte hjälper särskilt bra mot kontrakturer hos stroke-patienter eller på barn och vuxna med cerebral pares. Detta förmodligen pga att det inte är smärtan som sätter stopp utan snarare att muskeln faktiskt har blivit kort.
Rörlighet verkar vara genetiskt betingat så att sätta upp vissa gradantal som man anser att alla ska uppnå är för mig märkligt. Visst det finns poäng att se till att hålla sin rörlighet uppe om man t.ex. dansar och behöver gå ner i split. Men jag tycker ändå man bör skilja på att förlänga muskeln och att öka rörelseomfång. T.ex. så pratar man ofta om att "korta" hamstrings drar i bäckenet och orsakar en bakåtrotation vilket skulle vara ofördelaktigt för ländryggen. Om man skulle kunna förlänga muskler så kan man ju åtgärda den här ofördelaktiga biomekaniken, men om det bara är så att man ökar smärttoleransen så kommer det passiva motståndet inte minska och därmed ändras inte bäckenets position. Detsamma gäller för kombinationen "svaga rhomobiodeer-strama pektoraler". Visst verkar det som att man åtgärda en protraherad hållning med stretching och styrketräning men jag kan mycket väl tänka mig att detta beror på att man genom träningen och det konstanta påminnandet som det ger får en mer retraherad hållning. Men här kan jag självklart ha fel, jag har inte undersökt saken ordentligt.
Har ni frågor eller kritik som ni vill att jag/vi ska besvara får ni mer än gärna maila till
wille@fysiopodden.se