Hur bra är stretching?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Hur bra är stretching?

Inläggav AndersY » lör 01 okt 2011, 01:56

Ibland hör man väldigt positiva påståenden om stretching, men hur bra är det vetenskapliga underlaget för stretchingens undergörande egenskaper?

Alla verkar inte vara så imponerade: Expert varnar för tung stretching

Andra är mer positiva: http://www.ystadsallehanda.se/sport/art ... nytta.html

Här är en text med fördelar och nackdelar.

Det verkar något oklart hur bra det är och vad som är bra.

Själv har jag som vanligt lite svårt att lita på min egen känsla och omdöme, så jag vet inte. Jag tycker mig bli rörligare vid träning än när jag inte tränar alls, men däremot märker jag ingen skillnad om jag stretchar eller inte. Vilket dock inte behöver betyda att det stämmer, eller är ett generellt resultat. Jag tycker att det är tråkigt med stretching, så jag vill helst att det inte skall ge någon effekt, men är samtidigt så inrotad i att det har en massa positiva egenskaper, så det tar emot lite att inte stretcha efter träning.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Re: Hur bra är stretching?

Inläggav micke.d » lör 01 okt 2011, 19:30

AndersY skrev:Här är en text med fördelar och nackdelar.

De texterna var rätt bra, tror jag. Åtminstone stämmer de med den kunskap jag samlat på mig.

Det du egentligen vill veta, antar jag, är om du ska stretcha eller inte i samband med att du tränar. Då måste man ställa en motfråga: är du "för kort" någonstans? Dvs är din rörlighet för liten någonstans? Om inte, så ser jag ingen uppenbar anledning att du absolut ska stretcha.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Mr Shark » sön 02 okt 2011, 06:24

Fysiopodden diskuterade stretching lite i våras, mins uppriktigt sagt inte vad de kom fram till.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity.
-- Hanlon's razor
Användarvisningsbild
Mr Shark

Inläggav fysiowille » sön 02 okt 2011, 13:47

Precis som micke.d säger så handlar det om att fråga sig vad stretchingen kan ha för nytta för dig. Vi kommer att ta upp det här i Fysiopodden inom kort men det man kan säga generellt är att:

Stretching har ingen effekt på träningsvärk (dvs en inflammation i muskeln som kommer dygnet efter träning)

Stretching verkar ha en viss effekt på mjukdelsrelaterade skador vid idrott (sträckningar osv) men det är oklart om en rejäl uppvärmning inte skulle ha samma effekt.

Man kan sannolikt inte förlänga muskler med stretching. Snarare handlar det ökade rörelseomfånget om att smärttoleransen ökar i ledens ytterläge.

Vi kommer som sagt ta upp det här och då fördjupa oss i ämnet men rent generellt vill jag mena att friska individer inte behöver stretcha om de inte vill det. Tycker man det är skönt så kör i vind men i övrigt finns det väldigt lite att vinna för friska motionärer. Är man utövare på elitnivå i t.ex. gymnastik eller balett så är det en annan fråga såklart. Jag slutade stretcha helt för ett par år sedan och min träning har inte på något sätt blivit lidande som jag kan se utav det. Men detta är en anekdot och bör tolkas med en nypa salt. Det jag tycker är roligt är att stretching börjar ifrågasättas, så man inte tar gamla sanningar för givet längre.
fysiowille

Inläggav FudoMyoo » sön 02 okt 2011, 14:05

fysiowille skrev:Man kan sannolikt inte förlänga muskler med stretching. Snarare handlar det ökade rörelseomfånget om att smärttoleransen ökar i ledens ytterläge.
Jag ifrågasätter inte detta, men hur är det med fascian runt själva muskel(cellerna)? Borde inte den kunna förlängas?

En annan fråga är huruvida det är en definitionsfråga/syftningsfel. Om nu rörelseomfånget ökar (pga att smärttoleransen ökar i ledens ytterläge), så kan jag tänka mig att det är vad folk egentligen syftar på och/eller försöker uppnå med stretching. Att de sen säger att de "förlänger musklerna" är då kanske mest ett syftningsfel, pga bristande anatomiska kunskaper. Ungefär som att många tror att "kotor hoppar snett" och att det är något kiropraktorer åtgärdar genom att "sätta tillbaks kotan på plats", trots att det inte alls är det som sker.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav Thomas P » sön 02 okt 2011, 15:43

fysiowille skrev:Man kan sannolikt inte förlänga muskler med stretching. Snarare handlar det ökade rörelseomfånget om att smärttoleransen ökar i ledens ytterläge.

Så hur skall man då istället gå tillväga om man som jag har en väl kort lårmuskel?
Thomas P

Hur bra är stretching?

Inläggav matsw » sön 02 okt 2011, 16:41

Vansinnigt fånigt. Det är fan uppenbart att rörligheten ökar om man stretchar och minskar om man låter bli.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav Englund » sön 02 okt 2011, 16:51

matsw skrev:Vansinnigt fånigt. Det är fan uppenbart att rörligheten ökar om man stretchar och minskar om man låter bli.

Du verkar göra många uttalanden utan att kunna backa upp dem. Ett tips är att du du kikar igenom litteraturen på området innan du yttrar dig. Varför är det självklart? Är det självklart för att det är vad du alltid antagit?
Nu är då och framtiden är för alltid!
Englund

Inläggav take » sön 02 okt 2011, 16:59

Fan vad nöjd jag är, jag hatar stretchningen på slutet av motionerandet (motionerandet är redan sisådär) och nu kan jag glad strunta i stretchningen. Härligt. Jag har aldrig märkt nån större skillnad mellan stretchande och icke-stretchande men samvetet och omgivningen anser ju att man ska stretcha. No More!!
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.
Användarvisningsbild
take

Inläggav Peter Nyström » sön 02 okt 2011, 18:12

Hej Alla

Bara läst den första artikeln angående mot stretching och jag håller med i närmast varenda punkt.

Jag styrketränar väldigt mycket själv och fått extrem hjälp av stretching. Men det är "Enbart" pga jag hade redan dålig rörlighet i diverse muskler tex främre lårmusklerna pga gamla knäskador och mycke stillasittande som påverkar bakrelåren samt problem med tennis armbåge/musarm på vänsterarmen.

Stretching fungerar iaf för mig för att få bättre "rörlighet"(Range of motion, rom) men hade jag haft full Rom från början hade jag inte lagt ner en sekund på att stretcha.

Som artikeln skriver så är det som en slags religion. Problemet uppstår pga dåligt trånade individer och dålig träning med dålig Rom som leder till problem.

Så träna på full Rom och man behöver inte stretcha. Inom hobby styrketräning förutom då styrkelyftare ser jag knappt någon som ens vet eller kan träna på full Rom som jag kan.

Ps: stretching är perfekt för mus/tennisarmbåge och hjälpt mig mycket men är som ovan enbart pga säkerligen för korta senor i undrearmen pga allt stillasittande. Nu stretching jag knappt och inbillar inte mig själv jag får ut något av det när jag väl blivigt bra.
Peter Nyström

Hur bra är stretching?

Inläggav matsw » sön 02 okt 2011, 18:31

Englund skrev:
matsw skrev:Vansinnigt fånigt. Det är fan uppenbart att rörligheten ökar om man stretchar och minskar om man låter bli.

Du verkar göra många uttalanden utan att kunna backa upp dem. Ett tips är att du du kikar igenom litteraturen på området innan du yttrar dig. Varför är det självklart? Är det självklart för att det är vad du alltid antagit?

Men föri h- t. Tränar du själv? Har du någonsin stretchat? Om i så fall: kan du ärligen säga att det inte gör skillnad? För mig är det lika självklart som att det hjälper att skita om man är bajsnödig.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav Englund » sön 02 okt 2011, 18:47

matsw skrev:Men föri h- t. Tränar du själv? Har du någonsin stretchat? Om i så fall: kan du ärligen säga att det inte gör skillnad?

Sedan barnsben har jag tränat. Däremot har jag slarvat med stretchingen under hela mitt liv, utom vissa perioder. Men du inser väl att du, jag, eller någon annan enskild person utifrån egna erfarenheter inte är kapabel att dra valida slutsatser om stretchingens vara eller icke vara?
Nu är då och framtiden är för alltid!
Englund

Inläggav fysiowille » sön 02 okt 2011, 18:49

Vi kommer som sagt ha med denna diskussion i ett avsnitt och vi kommer då självklart referera till den forskning vi hämtat uttalandenda ifrån. Har man tips på bra vetenskapliga artiklar om ämnet är jag väldigt intresserad!

Angående förlängningar av fascior och andra passiva strukturer så kan man säga att akut så sker det en förlängning pga muskelns viskoelastika egenskaper. Men på sikt så verkar det inte som att det sker en förlängning av dem heller. Detta pga att det passiva motståndet inte minskar vid ett givet gradantal efter en periods kronisk stretching. Dessutom vet man sedan en tid tiilbaks att stretching inte hjälper särskilt bra mot kontrakturer hos stroke-patienter eller på barn och vuxna med cerebral pares. Detta förmodligen pga att det inte är smärtan som sätter stopp utan snarare att muskeln faktiskt har blivit kort.

Rörlighet verkar vara genetiskt betingat så att sätta upp vissa gradantal som man anser att alla ska uppnå är för mig märkligt. Visst det finns poäng att se till att hålla sin rörlighet uppe om man t.ex. dansar och behöver gå ner i split. Men jag tycker ändå man bör skilja på att förlänga muskeln och att öka rörelseomfång. T.ex. så pratar man ofta om att "korta" hamstrings drar i bäckenet och orsakar en bakåtrotation vilket skulle vara ofördelaktigt för ländryggen. Om man skulle kunna förlänga muskler så kan man ju åtgärda den här ofördelaktiga biomekaniken, men om det bara är så att man ökar smärttoleransen så kommer det passiva motståndet inte minska och därmed ändras inte bäckenets position. Detsamma gäller för kombinationen "svaga rhomobiodeer-strama pektoraler". Visst verkar det som att man åtgärda en protraherad hållning med stretching och styrketräning men jag kan mycket väl tänka mig att detta beror på att man genom träningen och det konstanta påminnandet som det ger får en mer retraherad hållning. Men här kan jag självklart ha fel, jag har inte undersökt saken ordentligt.

Har ni frågor eller kritik som ni vill att jag/vi ska besvara får ni mer än gärna maila till wille@fysiopodden.se
fysiowille

Inläggav AndersY » sön 02 okt 2011, 20:08

matsw skrev:Men föri h- t. Tränar du själv? Har du någonsin stretchat? Om i så fall: kan du ärligen säga att det inte gör skillnad? För mig är det lika självklart som att det hjälper att skita om man är bajsnödig.

Jag har tränat i perioder och under dessa perioder oftast stretchat, men inte alltid. Som jag skrev i första inlägget så har inte märkt någon skillnad alls med eller utan stretching. Däremot märker jag skillnad i stelhet mellan att träna eller inte träna. Men jag inser att det är anekdoter som jag tror påverkar mig, vilket kan vara helt fel - hjärnan är inte helt bra på att inte se mönster och jag har inte precis gjort någon objektiv mätning.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Inläggav FudoMyoo » sön 02 okt 2011, 20:11

matsw skrev:Det är fan uppenbart att rörligheten ökar om man stretchar och minskar om man låter bli.[..] För mig är det lika självklart som att det hjälper att skita om man är bajsnödig.

Intressant kontrast på denna kommentar ovan och din signatur:
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Nästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik