Hur bra är stretching?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Re: Hur bra är stretching?

Inläggav AndersY » tis 04 okt 2011, 01:20

Thomas P skrev:
AndersY skrev:Alternativt varför skulle man få ökad rörlighet vid stretching bara för att man får starkare/större muskler när man tränar?

Just för att kroppen anpassar sig till den belastning den utsätts för. Ett annat exempel är damer som går för mycket i högklackat och får så förkortad vadmuskel att de måste jobba ordentligt för att kunna gå i normala skor igen. Att det skulle finnas en population kvinnor som rent naturligt har så kort vadmuskel att de bara kan gå i högklackat känns orimligt.

Det kan möjligen vara en bra hypotes värd att testa, men knappast något bevis att bara för att musklerna blir större vid träning så ökar rörligheten vid stretching (sunt förnuft är inte mycket till vetenskapligt bevis).

Det senare trodde jag var en myt, men det finns alltså verkligen kvinnor som får varaktigt förkortade vadmuskler av att gå i högklackat, så att de inte klarar av vanliga skor?
Ibland brukar det sägas att det är hälsenan som förkortas.
Kräver det att man aldrig går barfota, inte ens när man kliver upp på morgonen?
Eller hjälper inte kortare barfotagående?
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Inläggav Matte » ons 05 okt 2011, 08:35

AndersY skrev: bara för att musklerna blir större vid träning så ökar rörligheten vid stretching (sunt förnuft är inte mycket till vetenskapligt bevis).

Här är det frågan om vad vi menar med rörlighet respektive stretching. Funktionell rörlighet, dvs den som de flesta är intresserad av att förbättra, innebär förmåga att applicera kraft och kontroll inom ett allt större rörelseomfång. Detta går bevisligen att träna, men det är mer än tveksamt om det görs genom de övningar som man vanligen kallar stretching, dvs att man med tillhjälp av yttre stöd tänjer muskler och leder. Sådana har mer momentana effekter för att motverka värk och stelhet.

Själv har jag i huvudsak ett crossfit- stuk på träningen och utför ytterst sällan några stretchingövningar. Kan ändå skryta med att vara kapabel till sådant jag inte ens fixade som tonåring (och det var decennier sedan).
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Englund » ons 05 okt 2011, 09:15

Matte skrev:Funktionell rörlighet

Ordet "funktionell" är det mest överanvända skitbegreppet inom träningsvärlden någonsing.

Edit: Näst efter; "ät varannan sekund annars dör du av MASSIV proteinoxidation!!!111one!"
Nu är då och framtiden är för alltid!
Englund

Inläggav Matte » ons 05 okt 2011, 09:44

Visst kan begreppet vara överanvänt, men jag tror att det är lätt att förstå vad det betyder i detta sammanhang.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav JackBlack » ons 05 okt 2011, 11:16

Englund skrev:
matsw skrev:Vansinnigt fånigt. Det är fan uppenbart att rörligheten ökar om man stretchar och minskar om man låter bli.

Du verkar göra många uttalanden utan att kunna backa upp dem. Ett tips är att du du kikar igenom litteraturen på området innan du yttrar dig. Varför är det självklart? Är det självklart för att det är vad du alltid antagit?

Ett tips är att fråga valfri kampsportare som kan sparka högt hur de blivit så rörliga... Det är helt fundamentalt att stretcha/töja för man ska få större rörlighet.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).
JackBlack

Inläggav fosfolipid » ons 05 okt 2011, 11:30

JackBlack skrev:
Englund skrev:
matsw skrev:Vansinnigt fånigt. Det är fan uppenbart att rörligheten ökar om man stretchar och minskar om man låter bli.

Du verkar göra många uttalanden utan att kunna backa upp dem. Ett tips är att du du kikar igenom litteraturen på området innan du yttrar dig. Varför är det självklart? Är det självklart för att det är vad du alltid antagit?

Ett tips är att fråga valfri kampsportare som kan sparka högt hur de blivit så rörliga... Det är helt fundamentalt att stretcha/töja för man ska få större rörlighet.

Ett annat tips är att fråga valfri kampsportare som inte kan sparka högt hur de blivit så orörliga. Eller att följa upp de rörliga kampsportarna och ta reda på hur många som mycket riktigt stretchat sönder bindvävsstrukturer.
Well, it is out there, it's out there now, lurking like a big hairy rapist at a coach station.
//per
Användarvisningsbild
fosfolipid

Inläggav Matte » ons 05 okt 2011, 13:11

Fråga mig! Jag klarar nu vid mogen ålder få nästippen i backen när jag går upp i brottarbrygga. En full split fixar jag inte, vilket jag skyller på en kronisk höftskada, men jag kan få pannan i golvet ståendes på fotsulorna. Innan jag började med träningen var jag en vinglig gubbe som med möda tog mig ur bilen.

En typisk övning;

Placera ett par fluffiga handdukar på ett lagomt halt golv och ställ dig på dem. När du börjar träningen kan du använda en pall eller låda att hålla dig i medan du särar på benen tills du når en punkt där du börjar känna att det stramar. I det läget fokuserar du på att försöka spänna de aktiverade musklerna medan du tar djupa andetag. Gör ett par andnings/spänningscykler i det läget innan du saxar ihop benen igen, där du använder så lite stöd som möjligt från händerna. Pröva att vrida fötter och höfter för att hitta optimalt läge. Gör markeringar på golvet som visar hur långt du kunde komma.

Skillnaden här gentemot flertalet ordinära stretchingövningar är att man rör sig med full kontroll över de involverade musklerna.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Englund » ons 05 okt 2011, 13:22

JackBlack skrev:Ett tips är att fråga valfri kampsportare som kan sparka högt hur de blivit så rörliga... Det är helt fundamentalt att stretcha/töja för man ska få större rörlighet.

På samma vis kan du fråga flertalet människor hur de gick ned i vikt, varefter du ofta kommer få svaret; "många små måltider fördelat jämnt över dygnet, detta för att få så hög förbränning som möjligt". Detta trots att antal måltider sett över ett dygn i stort sett är irrelevant ur total förbränningssynvinkel. Så ja, argumentum ad populum har återigen visat sig vara odugligt som bevis.
Englund

Inläggav JackBlack » ons 05 okt 2011, 13:49

Englund skrev:
JackBlack skrev:Ett tips är att fråga valfri kampsportare som kan sparka högt hur de blivit så rörliga... Det är helt fundamentalt att stretcha/töja för man ska få större rörlighet.

På samma vis kan du fråga flertalet människor hur de gick ned i vikt, varefter du ofta kommer få svaret; "många små måltider fördelat jämnt över dygnet, detta för att få så hög förbränning som möjligt". Detta trots att antal måltider sett över ett dygn i stort sett är irrelevant ur total förbränningssynvinkel. Så ja, argumentum ad populum har återigen visat sig vara odugligt som bevis.

Din jämförelse haltar rejält eftersom situationerna inte är jämförbara. Empiri visar på att det är stretching/töjning som gör att man blir vig.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).
JackBlack

Inläggav Englund » ons 05 okt 2011, 13:53

JackBlack skrev:Empiri visar på att det är stretching/töjning som gör att man blir vig.
Nu handlade ju inte frågan om man blir vigare av stretching.
fysiowille skrev:Man kan sannolikt inte förlänga muskler med stretching. Snarare handlar det ökade rörelseomfånget om att smärttoleransen ökar i ledens ytterläge.
Frågan handlade om man kunde förlänga en muskel mha. stretching. På vilket sätt visar din "empiri" att en muskel förlängs om man stretchar?
Englund

Inläggav JackBlack » ons 05 okt 2011, 14:10

Englund skrev:
JackBlack skrev:Empiri visar på att det är stretching/töjning som gör att man blir vig.
fysiowille skrev:Man kan sannolikt inte förlänga muskler med stretching. Snarare handlar det ökade rörelseomfånget om att smärttoleransen ökar i ledens ytterläge.
Frågan handlade om man kunde förlänga en muskel mha. stretching. På vilket sätt visar din "empiri" att en muskel förlängs om man stretchar?

Det du argumenterade emot var följande:
matsw skrev:Det är fan uppenbart att rörligheten ökar om man stretchar och minskar om man låter bli.

Därmed handlade frågan om just det och inte om vad det är som förlängs när man stretchar.
JackBlack

Inläggav J.K Nilsson » ons 05 okt 2011, 14:22

Englund skrev:
matsw skrev:Men föri h- t. Tränar du själv? Har du någonsin stretchat? Om i så fall: kan du ärligen säga att det inte gör skillnad?

Sedan barnsben har jag tränat. Däremot har jag slarvat med stretchingen under hela mitt liv, utom vissa perioder. Men du inser väl att du, jag, eller någon annan enskild person utifrån egna erfarenheter inte är kapabel att dra valida slutsatser om stretchingens vara eller icke vara?

Genetisk komponent? Själv får jag näst intill outhärdlig tränsingsvärk på framsidan smalbenen om jag inte stretchar. Höft, lår och ljumskmuskler är också kraftigt beroende av stretching. Stretchad = hyffsad träningsvärk men med liten inskränkning på rörligheten, utan stretching = kommer stapplandes som en stelopererad gubbe där varje trappsteg är ett berg.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav Englund » ons 05 okt 2011, 15:29

JackBlack skrev:
Englund skrev:

Det du argumenterade emot var följande:
matsw skrev:Det är fan uppenbart att rörligheten ökar om man stretchar och minskar om man låter bli.

Därmed handlade frågan om just det och inte om vad det är som förlängs när man stretchar.

Om du funderar mer än en sekund på vad matsw kommenterade på så inser du snabbt att vi visst diskuterar huruvida stretching påverkar längden på muskeln. Det är klart att du uppfattar att diskussionen handlar om någonting annat när du kommer in mitt i diskussionen och tar kommentarer ur dess sammanhang. Om du kikar tillbaka på matsw's kommentar så är det tämligen glasklart att han kommenterade på detta;
fysiowille skrev:Man kan sannolikt inte förlänga muskler med stretching.
Och därmed så handlar frågan visst huruvida muskeln förlängs eller inte av stretching.
Englund

Inläggav JackBlack » ons 05 okt 2011, 15:58

Englund skrev:Om du funderar mer än en sekund på vad matsw kommenterade på så inser du snabbt att vi visst diskuterar huruvida stretching påverkar längden på muskeln. Det är klart att du uppfattar att diskussionen handlar om någonting annat när du kommer in mitt i diskussionen och tar kommentarer ur dess sammanhang. Om du kikar tillbaka på matsw's kommentar så är det tämligen glasklart att han kommenterade på detta;
fysiowille skrev:Man kan sannolikt inte förlänga muskler med stretching.
Och därmed så handlar frågan visst huruvida muskeln förlängs eller inte av stretching.

Vi kan konstatera att det blev ett missförstånd, delvis för att jag inte läste allt och delvis för att matsw uttryckte sig dåligt.

Tillbaks till sakfrågan...

Jag anser att man kan konstatera att stretching leder till ökad rörlighet. Om vi antar att så är fallet vad är det som då säger att muskeln inte kan bli längre genom stretching?
JackBlack

Inläggav LasseA » ons 05 okt 2011, 16:34

JackBlack skrev:Jag anser att man kan konstatera att stretching leder till ökad rörlighet. Om vi antar att så är fallet vad är det som då säger att muskeln inte kan bli längre genom stretching?
Den här studien går genom en speficik typ av stretching (PNF) som verkar vara särskilt effektiv jämfört med statisk stretching. Där beskrivs olika förklaringsmodeller till varför rörelseomfånget ökar, eller snarare beskrivs varför de inte kan vara förkaringen, inklusive kort beskrivning av teorin att muskeln skulle förlängas genom stretching.

Jag har fortfarande svårt att greppa att bara desensitisering skulle kunna förklara ökad vighet, om det var så så torde väl även välstretchade personer dra på sig sträckningar i sbd med stretching i samma grad som de med mindre stretchingvana? Eller kan det vara så att smärta i sig utlöser kontraktion i muskeln som i sin tur orsakar skadan?
LasseA

FöregåendeNästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik