Hur bra är stretching?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Re: Hur bra är stretching?

Inläggav Englund » ons 05 okt 2011, 16:48

LasseA skrev:Jag har fortfarande svårt att greppa att bara desensitisering skulle kunna förklara ökad vighet, om det var så så torde väl även välstretchade personer dra på sig sträckningar i sbd med stretching i samma grad som de med mindre stretchingvana? Eller kan det vara så att smärta i sig utlöser kontraktion i muskeln som i sin tur orsakar skadan?

Finns det verkligen ett negativt samband mellan stretchvana och sträckningar då?
Nu är då och framtiden är för alltid!
Englund

Inläggav LasseA » ons 05 okt 2011, 17:30

Englund skrev:
LasseA skrev:Jag har fortfarande svårt att greppa att bara desensitisering skulle kunna förklara ökad vighet, om det var så så torde väl även välstretchade personer dra på sig sträckningar i sbd med stretching i samma grad som de med mindre stretchingvana? Eller kan det vara så att smärta i sig utlöser kontraktion i muskeln som i sin tur orsakar skadan?
Finns det verkligen ett negativt samband mellan stretchvana och sträckningar då?
Jag utgår mest från egen erfarenhet, kan inte uttala mig om något generellt samband egentligen. Jag har tränat kampsport en längre period av mitt liv och då såg jag en tydlig skillnad på risk för sträckningar då jag haft längre uppehåll i stretchingregimen. Att ge sig på en hög spark efter en period utan stretching var ett bra recept på att dra på sig en sträckning men efter regelbunden stretching kom inga sträckningar vid höga sparkar.
LasseA

Inläggav andeem » ons 05 okt 2011, 19:31

LasseA skrev:
Englund skrev:
Jag utgår mest från egen erfarenhet, kan inte uttala mig om något generellt samband egentligen. Jag har tränat kampsport en längre period av mitt liv och då såg jag en tydlig skillnad på risk för sträckningar då jag haft längre uppehåll i stretchingregimen. Att ge sig på en hög spark efter en period utan stretching var ett bra recept på att dra på sig en sträckning men efter regelbunden stretching kom inga sträckningar vid höga sparkar.
Jag har några års kampsportsvana och har liknande erfarenheter.
Användarvisningsbild
andeem

Inläggav micke.d » tor 06 okt 2011, 00:37

LasseA skrev:Jag utgår mest från egen erfarenhet, kan inte uttala mig om något generellt samband egentligen. Jag har tränat kampsport en längre period av mitt liv och då såg jag en tydlig skillnad på risk för sträckningar då jag haft längre uppehåll i stretchingregimen. Att ge sig på en hög spark efter en period utan stretching var ett bra recept på att dra på sig en sträckning men efter regelbunden stretching kom inga sträckningar vid höga sparkar.

En hypotes är att sträckreflexen modifieras av stretching, vilket gör att antagonisten inte kopplas in och bidrar till en sträckning.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Observer » tis 11 okt 2011, 15:24

Ett inflik i dialogen från min sida.

Jag var inte direkt vig . började med en kampsport med mycket streching, efter ca ett år gick jag ner i split och spagat utan större svårigheter . Strechade ca 15 minuter per dag i snitt.
Ett halvår efter jag gick ner första gången i split och spagat var jag mer i en bilolycka. Gjorde illa rygg nacke rejält. Tog 6 månader innan jag kunde börja träna igen. Efter det så kom jag aldrig ner i split och spagat igen. Även fast jag strechade lika som innan. Därimot så sparkade jag högre med bägge benen.

Så frågan är ju om streching påverkar den statiska eller dynamiska vigheten ?
Observer

Inläggav dunkelbrink » ons 12 okt 2011, 04:20

Ang kampsport.

Att kunna sparka "normalt" högt kräver inte mycket "vighet". Det finns folk som kan dra smalbenet i huvudet lätt men som ser ut som pensionärer när de skall stretcha. Höjd handlar om muskelteknik och styrka. Kolla in vinkeln på bena så inser man att det inte är så mycket som man kan tro.
Bild
Sparka högt lär man sig genom att sparka massor inte genom att stretcha.. iallafal om man skall hålla sig på normala nivåer och jag skulle gissa att extremfallen handlar mer om gener.

Jag strecthar (eller stretchade skall man kanske säga eftersom det inte blivit mycket träning de senaste åren) för att slippa träningsvärk. Jag har alltid antagit att det beror på att muskelerna håller sig varma medans de "lugnar ner sig", det funkar lika bra för mig att bada bastu, varmvattenpol eller bara vara i utomlands. Att man känner sig stel när man inte har stretchat tror jag snarare handlar om just det, man har mer träningsvärk. Men det är bara vad jag antagit kan ärligt säga att jag inte funderat jättemycket på det.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)
Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inläggav Englund » ons 12 okt 2011, 07:32

dunkelbrink skrev:Jag strecthar för att slippa träningsvärk.

Hur känns det att du troligtvis har gjort det i onödan?
Englund

Inläggav dunkelbrink » ons 12 okt 2011, 07:49

I onödan och onödan. Jag får ju träningsvärk annars. Sedan om det beror på just stretchingen eller på nåt annat som ingår i rutinerna kring det vet jag inte.. men tiden som lagts ner var värt det.
Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inläggav micke.d » ons 12 okt 2011, 08:26

Att "värma ner" föreställer jag mig är bra för att undvika träningsvärk, men jag har ingen referens. Det handlar om att muskulaturen ska få en liten stunds lättare aktivitet, för att säkerställa avsvällning och genomblödning som då antas snabba upp återhämtningen.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Englund » ons 12 okt 2011, 11:20

dunkelbrink skrev:Jag får ju träningsvärk annars.

Men nu verkar det ju som att stretching inte lindrar träningsvärk. Det har varit på tapeten några år nu.
Englund

Inläggav JackBlack » ons 12 okt 2011, 13:43

dunkelbrink skrev:Ang kampsport.

Att kunna sparka "normalt" högt kräver inte mycket "vighet". Det finns folk som kan dra smalbenet i huvudet lätt men som ser ut som pensionärer när de skall stretcha. Höjd handlar om muskelteknik och styrka. Kolla in vinkeln på bena så inser man att det inte är så mycket som man kan tro.
Sparka högt lär man sig genom att sparka massor inte genom att stretcha.. iallafal om man skall hålla sig på normala nivåer och jag skulle gissa att extremfallen handlar mer om gener.

Har du ens tränat kampsport? Jag har tränat på tre olika klubbar under alla år som jag tränat kampsport och alla har lärt ut stretching/töjning som en del i att kunna sparka högre.

Lite instruktionsvideos från youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=5hOVJuNvEu0
http://www.youtube.com/watch?v=Tl4o8xn0SLE
http://www.youtube.com/watch?v=HJ27VRDWWbU
http://www.youtube.com/watch?v=LJbXCUIZt-U
http://www.youtube.com/watch?v=YxoFyejrc6w
http://www.youtube.com/watch?v=gsJvgeuuXOg

Här är förresten Jerome Leb Banner, mannen som blir sparkad på bilden:
http://www.youtube.com/watch?v=Ou8KKcTrKUI
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).
JackBlack

Inläggav dunkelbrink » ons 12 okt 2011, 14:35

Jag har tränat massor med kampsport, har bla varit i thailand för att bara träna.

Man kan fundera på varför de flesta sparkar betydligt bättre med höger än med vänster ben. Man är ju lika rörlig i båda och man stretchar båda lika mycket.
Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inläggav Englund » ons 12 okt 2011, 16:05

dunkelbrink skrev:Man kan fundera på varför de flesta sparkar betydligt bättre med höger än med vänster ben. Man är ju lika rörlig i båda och man stretchar båda lika mycket.

Ehm, kanske för att man förstärkt nervbanorna i cerebellum som "har hand" om högersparkar. Jag har bättre finmotorik i höger hand trots att jag är lika vig och lika stark i vänstern...
Englund

Inläggav Observer » ons 12 okt 2011, 18:35

Jag kan skriva med bägge händerna. Men jag föredrar en hand när jag ska skriva mycket. och bara därför är jag bättre å skriva med den handen än den andra. Det är lika med sparkar. Har man sparkat fotboll å använt tex höger fot mer än vänster fot så är du bättre på att sparka "kampsport" med höger fot än vänster. Det är logiskt.

men stället du dig å sparkar 5 timmar om dagen i x antal år så kan jag garantera att du blir mycket bättre med vänstern en högern.

sen en liten parantes.. man behöver bara kunna sparka upp till knäna egentligen. Sparkar man tillräckligt hårt å träffar knäet så kan inte den andra stå upp iaf :) så då vinner man
Observer

Inläggav JackBlack » ons 12 okt 2011, 19:14

dunkelbrink skrev:Jag har tränat massor med kampsport, har bla varit i thailand för att bara träna.

Man kan fundera på varför de flesta sparkar betydligt bättre med höger än med vänster ben. Man är ju lika rörlig i båda och man stretchar båda lika mycket.

Hur vet du att folk är lika rörliga i båda benen? Vi gör mycket asymmetriska rörelser och ställningar med våra ben trots att vi inte tänker på det. När man tar fart för att springa eller hoppa så gör man det oftast med ett och samma ben. När man står still så är det vanligt att man står på ett sätt som sträcker ut vissa höftmuskler och drar ihop andra.

Och att de flesta sparkar bättre med högern beror sannolikt på att de är högerhänta, man har därför en sådan stance vilket lett till att man sparkat mer med höger ben. Sparkar med det främre benet (det vänstra) innebär att man både får mindre kraft och att man måste flytta balansen mer dessutom lärs dessa sparkar inte ut lika mycket förutom möjligen i karate.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).
JackBlack

FöregåendeNästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik