Hur bra är stretching?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Re: Hur bra är stretching?

Inläggav dunkelbrink » ons 12 okt 2011, 21:09

Min poäng att det knappast är stretching som avgör hur högt sparkar verkar ha gått fram.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)
Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inläggav Grävling » tor 13 okt 2011, 13:36

Det ironiska i stretchdebatten är att häst-(och andra djur antar jag)stretching blir alltmer populärt :smile2:

http://hasthoppning.ifokus.se/articles/ ... rt-ridpass

http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&q ... 34&bih=903

I ungefär samma takt som idrottsforskningen verkar börja ifrågasätta det.

Jag är en hopplös stretchslarvare, men jag tycker nog allt att jag blir lite stelare om jag struntar i stretchingen efter ett joggingpass eller ridpass. För att inte tala om sätta halva händerna i backen från stående, det är ngt som bara går om jag övar. Likaså har jag löst problem med klättrarfingrar med stretching. Men det är inte många sekunder jag lägger ned på det. Och det är ju klart att det kan vara ngt annat som gör att det blir så.
Användarvisningsbild
Grävling

Inläggav JackBlack » tor 13 okt 2011, 15:29

dunkelbrink skrev:Min poäng att det knappast är stretching som avgör hur högt sparkar verkar ha gått fram.

Det är självklart flera komponenter: Genetiska förutsättningar, tidigare fysisk träning, teknik och stretching.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).
JackBlack

Inläggav fysiowille » mån 28 nov 2011, 20:17

Om nån fortfarande är intresserad har vi släppt vårt stora stretchingavsnitt på http://www.fysiopodden.se där man även kan hitta relevant forskning om man vill gräva djupare i ämnet.
fysiowille

Inläggav AndersY » sön 02 sep 2012, 02:45

Lite mer om stretching: http://www.marathon.se/traning/nagra-sa ... r-stretcha
Går översiktligt igenom vad som påstås vara dåligt eller verkningslöst med stretching och vad som kan tänkas vara bra. Annars inget riktigt bu eller bä som slutsats.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Inläggav FudoMyoo » sön 06 jan 2013, 23:42

Det kanske är excentrisk träning man ska satsa på?

Det skulle kunna vara en delförklaring till varför yogautövare är så pass rörliga. Att beskriva yoga som stretching är nämligen tämligen missvisande. Det handlar oftare om aktiva rörelser långt ut i rörelseomfånget. Övningarna är inte sällan sådana att det blir excentrisk träning av muskelgrupper när man går ut i och "håller emot" i olika ytterlägen.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav Ventromedial » ons 09 jan 2013, 08:49

FudoMyoo skrev:Det kanske är excentrisk träning man ska satsa på?

Verkar som man kan se det som att stretching är inbyggd i vanlig styrketräning, där en excentrisk fas är en del av rörelserna. Själv stretchar jag aldrig, men varje gång jag tränar kickboxning eller liknande får jag skämmas över mina jönsiga (sido-)huvudsparkar där jag hindras av att utföra korrekt teknik på grund av att det låser sig i ljumskarna. Jag känner mig som en gubbe när jag ska försöka gå ned i split, och t o m vid guardpasseringar i golvkamp kan jag få rejält ont. Sparka höga frontsparkar (spagat) har jag dock inga "akuta" problem med, och tack och lov har ju Anderson Silva (eller Steven Seagal hehe) visat att det ju går utmärkt att känga ner någon med frontspark mot huvudet. Way of the gubbe.
Användarvisningsbild
Ventromedial

Inläggav FudoMyoo » ons 09 jan 2013, 11:13

Ventromedial skrev:Verkar som man kan se det som att stretching är inbyggd i vanlig styrketräning, där en excentrisk fas är en del av rörelserna.
Absolut. Om man nu gör övningarna i hela rörelsebanan. Jag har exempelvis sett en hel del personer göra exempelvis bicepscurl eller chins utan att sträcka ut armarna helt i ytterläget. Bara för att ta ett exempel. Har inte heller sett många män styrketräna benens adduktorer. :)
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav andeem » ons 09 jan 2013, 14:54

FudoMyoo skrev:
Ventromedial skrev:Verkar som man kan se det som att stretching är inbyggd i vanlig styrketräning, där en excentrisk fas är en del av rörelserna.
Absolut. Om man nu gör övningarna i hela rörelsebanan. Jag har exempelvis sett en hel del personer göra exempelvis bicepscurl eller chins utan att sträcka ut armarna helt i ytterläget. Bara för att ta ett exempel. Har inte heller sett många män styrketräna benens adduktorer. :)
En del kör med ganska kort rörelse även i liggande hantelpress.
Användarvisningsbild
andeem

Inläggav FudoMyoo » tor 27 feb 2014, 11:58

Det verkar som man behöver skilja på "längre muskler" och "ökad rörlighet". Dvs man kan få ökad rörlighet (av stretching) utan att man får längre muskler.

Jacob Gudiol skrev:Det ska också nämnas att bara för att musklerna inte blir längre så innebär inte det att rörligheten inte ökar. Folk blir rörligare om de stretchar regelbundet (5, 6). Så stretching fungerar om du vill bli rörligare.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav FudoMyoo » tis 21 mar 2017, 14:46

But there are a number of other studies that challenge [that muscle doesn't change with stretching]. So if just look at these papers you conclude that muscles and the connective tissue doesn't adapt to stretching. The graph below suggests that other studies would argue that connective tissue does adapt. Of interest is the Freitas (2015) study. They actually showed that long term stretching causes fascicle growth. This is kind of huge and certainly challenges the statement that just pulling on a muscle won't change it. You can also look at an EXCELLENT open access paper by Blazevich et al (2014). The authors found an increase in ankle range of motion of 19.9%. They performed simple calf stretches for three weeks and concluded the following:

"Thus there was no apparent change in neuromuscular activity at elongated muscle lengths that could have contributed to the increased ROM after the training period. In contrast, an increase in both fascicle and whole muscle lengthening during stretch was observed after the training, simultaneous with a reduction in tendon elongation, and an increase in muscle length (13%) at stretch termination (end ROM). These changes appeared to result from a decrease in muscle stiffness without a concurrent change in tendon stiffness, which in integrated terms was translated into a trend (P 0.07) for decreased MTU stiffness. Collectively, these data strongly suggest that changes in the passive elastic properties of human skeletal muscle can be induced by stretch training, but also indicate that the mechanical properties of the whole MTU may appear to remain unaltered despite significant changes being elicited in the mechanical properties of the muscle or tendon separately."

From just those simple papers we can see that it is not really true to say that muscle doesn't change with stretching. You can read a little more here as well when I addressed this issue a few years ago. We know that range of motion can increase and this increase in ROM is due to both increases in stretch tolerance AND changes in passive properties of muscle.

Länkar i originalposten som även tar upp lite andra frågor.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Föregående

Återgå till Naturvetenskap och teknik