Mässlingsepidemier i Europa

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Mässlingsepidemier i Europa

Inläggav micke.d » ons 23 nov 2011, 10:50

Det här året (2011) tycks det bli rekordmånga fall av mässling i Europa. Enligt septemberrapporten från ECDC har vi nu över 29 100 fall, som resulterat i 8 dödsfall och 24 fall av akut hjärninflammation vilket kan ge bestående hjärnskador. Till det kommer mängder av mässlingsinducerad lunginflammation av olika svårighetsgrad.

Tänkte mig att den här tråden skulle samla information om de mässlingsutbrott och mässlingsepidemier som förekommer i Europa. Vilka är det, hur många insjuknar, mortalitet, komplikationer, vilka virusstammar är det, etc, etc.

Huvudanledningen till mässlingsutbrotten tycks vara låg vaccinationsgrad på vissa håll; enligt WHO och ECDC krävs två doser vaccin för minst 95% av populationen för att det inte ska bli mässlingsepidemier. Största epidemin just nu är den i södra Frankrike, som beskrivs av ECDC ovan, och också av en amerikansk barnläkare som dessutom ger uppgifter om vaccinationsgrad och annat kring vaccinationstatus i Frankrike.

Jag har stött på påståenden om att den virusstam som förekommer i Frankrike är muterad, vilket jag inte hittat några uppgifter om. Antagligen handlar det om försök att förringa vaccinationens effekt, alltså att epidemin skulle bero på att vaccinet inte fungerat, men med de vaccinationsgrader det tycks handla om så skulle det bli epidemier även med omuterat mässlingsvirus.

Nån som vet mer om vilka virusstammar det handlar om i Frankrike?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Mässlingsepidemier i Europa

Inläggav micke.d » ons 23 nov 2011, 11:50

Det som står om komplikationer ovan baseras tydligen endast på de cirka 5500 fall där information om dem finns tillgänglig.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav micke.d » ons 23 nov 2011, 14:46

micke.d skrev:Jag har stött på påståenden om att den virusstam som förekommer i Frankrike är muterad, vilket jag inte hittat några uppgifter om.
Det närmaste jag hittat är det här, där det spekuleras i om det kan vara så att den aktuella virustammen evolverat i en population av fullvaccinerade som ändå fått subkliniska infektioner. Det är tydligt att det är spekulation, eftersom författarna påpekar att inget fall av spridning av såna infektioner någonsin påvisats.

micke.d skrev:Antagligen handlar det om försök att förringa vaccinationens effekt, alltså att epidemin skulle bero på att vaccinet inte fungerat, men med de vaccinationsgrader det tycks handla om så skulle det bli epidemier även med omuterat mässlingsvirus.
... och dessutom har det konstaterats att av mässlingsfallen i Frankrike 2010 där vaccinationsstatus var känd, så var 82% helt ovaccinerade, och 13% bara fått en dos av de två som behövs. Fullvaccinerade var endast 2%.

Det finns alltså inget som tyder på att fullgod vaccinering inte skulle vara verksamt mot viruset i den sydfranska epidemin.

Nån som vet mer om vilka virusstammar det handlar om i Frankrike?

Det finns flera olika subtyper av mässlingsvirus. Vaccination är verksamt mot alla, vad jag förstår, men det är ändå intressant att hålla rätt på de olika subtyper som förekommer eftersom det ger information om spridningsmönster och huruvida ett visst utbrott kommer utifrån eller kommer av stammar från det egna landet.

Den sydfranska stammen är av typ D4, och härstammar antagligen från ett utbrott i Storbritannien 2007.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav ulltand » mån 05 dec 2011, 13:38

Dagens Medicin skrev:WHO varnar för mässlingsvåg
36 länder i Europa har under årets första nio månader rapporterat 26 000 fall av mässling, uppger nyhetsbyrån AFP. Bara i Frankrike har 14 000 personer blivit sjuka, hälften av dem behövde vård på sjukhus.
Tycker det redan verkar pågå en mässlingsvåg, men det kanske blir värre...
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav micke.d » tis 06 dec 2011, 12:06

ulltand skrev:Tycker det redan verkar pågå en mässlingsvåg, men det kanske blir värre...
Mässling är säsongsbundet, tydligen. På sidan sex i ECDCs septemberrapport, så finns ett diagram över hur den franska epidemin utvecklat sig månadsvis under de senaste åren, och på sidan sju liknande data för Schweiz. Om det fortsätter enligt det mönstret så är antalet fall just nu på uppåtgående och vi kommer att få en topp nånstans i mars-april-maj.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav micke.d » tis 06 dec 2011, 12:17

ECDCs oktoberrapport för mässling har nyss blivit publicerad:
European monthly measles monitoring (EMMO), October 2011 skrev:Main developments
• During the period January to September 2011, 27 081 cases of measles were reported to TESSy by the 29
contributing EU and EEA countries, including eight measles-related deaths and 23 cases of acute measles
encephalitis. The highest incidence was among infants below one year (35.9 cases per 100 000 population).
Ninety-seven percent of cases were infected in their country of residence. Of the cases with known
vaccination status, 82% were unvaccinated.
• Over 1 000 new measles cases were detected through epidemic intelligence in the EU and EEA/EFTA
countries since the previous measles monitoring report, bringing the number of cases for 2011 to more than
30 200.
• Two cases of subacute sclerosing panencephalitis (SSPE), one of whom died, were reported in October
2011. SSPE is a late fatal complication of measles infection
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav ulltand » tis 06 dec 2011, 18:06

micke.d skrev:...så finns ett diagram över hur den franska epidemin utvecklat sig månadsvis under de senaste åren, och på sidan sju liknande data för Schweiz. Om det fortsätter enligt det mönstret så är antalet fall just nu på uppåtgående och vi kommer att få en topp nånstans i mars-april-maj.
Läskigt...
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav B Hellqvist » tis 13 dec 2011, 21:53

Men mässlingen är ju så fantastisk!

Bild
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav micke.d » tis 13 dec 2011, 22:11

Borde inte ett lämpligt namn för antroposofiskt dagis vara Mässlingen?
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav B Hellqvist » tis 13 dec 2011, 22:45

micke.d skrev:Borde inte ett lämpligt namn för antroposofiskt dagis vara Mässlingen?

Är det en utslagsfråga?
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav micke.d » tis 13 dec 2011, 23:50

... men allvarligt talat så var det en mycket tragisk historia. Jag har svårt att föreställa mig hur det skulle vara att förlora ett barn på det sättet. Det är inte så underligt om såna föräldrar söker efter en syndabock.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav micke.d » fre 30 dec 2011, 05:02

ECDCs novemberrapport om mässlingsövervakning, publicerad 14 december.
Main developments
  • During the period January to October 2011, 27 970 officially validated cases of measles were reported
    to TESSy by the 29 contributing EU and EEA countries. There were eight measles-related deaths and 24
    patients developed acute measles encephalitis. The highest incidence was among infants below one
    year of age (38.0 cases per 100 000 population). Ninety-seven percent of cases were infected in their
    country of residence. Of the cases with known vaccination status, 82% were unvaccinated.
  • Epidemic intelligence at ECDC captured 30 917 cases of measles in the EU and EEA/EFTA countries from
    January to 7 December 2011. The additional 2 947 cases captured by epidemic intelligence is explained
    by the longer surveillance period, delays in reporting to TESSy and the fact that not all early reported
    measles cases will become validated measles.
  • The 2011 measles epidemic curve mirrors that of 2010. The fluctuation in case numbers follows the
    expected seasonal pattern of measles transmission in Europe but at a level that is 3–5 times higher than
    the incidence during the 2007–2009 period.
  • The measles epidemic in Europe continues. The slow transmission season has passed its nadir and the
    number of new cases is expected to increase in the beginning of 2012 and peak in the February to May
    period in the absence of effective interventions.
  • Three out of the 29 reporting countries remain measles free in 2011: Cyprus, Hungary and Iceland.

Sverige ligger förhållandevis bra till med endast 0.2 fall per 100 000.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Ingvar_s » fre 03 feb 2012, 21:06

Finns det någon bra förklaring till Diagrammet och texten

"Mässlingsvaccinet kom efter att mässlingsdödsfallen minskat med 97% – De vaccinerade drabbas av mässling"

http://vaccin.me/2012/01/18/masslingsva ... sjukdomen/

i vaccin.me's propaganda.

Jag har för mig att jag läst något för länge sedan men jag kommer inte ihåg. Det är ju många faktorer som spelar in. När man blåser upp diagrammet så ser man ju inte vad som händer efter 1968. men man måste ju också förklara varför man kunde minska sjukdomen med 97 % utan vaccin.

Diagrammet imponerar på alla med dåliga kunskaper. De förstår inte att man måste analysera vidare för att kunna dra några slutsatser.
Ingvar_s

Inläggav Moridin » fre 03 feb 2012, 21:59

Ingvar_s skrev:Finns det någon bra förklaring till Diagrammet och texten

"Mässlingsvaccinet kom efter att mässlingsdödsfallen minskat med 97% – De vaccinerade drabbas av mässling"

http://vaccin.me/2012/01/18/masslingsva ... sjukdomen/

i vaccin.me's propaganda.

Jag har för mig att jag läst något för länge sedan men jag kommer inte ihåg. Det är ju många faktorer som spelar in. När man blåser upp diagrammet så ser man ju inte vad som händer efter 1968. men man måste ju också förklara varför man kunde minska sjukdomen med 97 % utan vaccin.

Retoriken kalls för "vaccines didn't save us gambit" och det principiella felet är att den blandar ihop dödlighet och incidens (nya fall per tidsenhet). Vaccin handlar om att begränsa incidensen, inte dödligheten hos de som får sjukdomen. Det är inte överraskande att dödligheten när en person väl insjuknande har minskat. Införandet av järnlungan betydde att barn med paralytisk polio inte behövde kvävas ihjäl. Detta har dock inget med förekomsten av infektioner att göra. Vaccin fungerar genom att göra en person immun mot att bli infekterad och att blockera smittospridningen. Inget vaccin är 100% effektivt, så ett mycket litet antal människor kan bli sjuka trots de vaccinerats. Dödligheten för dessa är oftast samma för de som inte är vaccinerade. Läs vidare i artikeln The intellectual dishonesty of the "vaccines didn't save us" gambit (se även här). Tvärt om visar all statistik på att det är först när vaccination börjat användas som incidensen av sjukdomarna minskat radikalt.

Bild

Generellt sett så är graferna som pratar om hur dödligheten i mässling minskade manipulerade, se Gorskis utläggning ovan.

Det andra påståendet är att det är fler som är vaccinerade som blir sjuka än icke-vaccinerade. Detta gäller endast för absoluta antal och är en artefakt för att antalet icke-vaccinerade individer är få. CDC vederlägger även detta.

MISCONCEPTION #2. The majority of people who get disease have been vaccinated.

This is another argument frequently found in anti-vaccine literature - the implication being that this proves vaccines are not effective. In fact it is true that in an outbreak those who have been vaccinated often outnumber those who have not - even with vaccines such as measles, which we know to be about 98% effective when used as recommended.

This is explained by two factors. No vaccine is 100% effective. Most routine childhood vaccines are effective for 85% to 95% of recipients. For reasons related to the individual, some will not develop immunity. The second fact is that in a country such as the United States the people who have been vaccinated vastly outnumber those who have not. Here's a hypothetical example of how these two factors work together.

In a high school of 1,000 students, none has ever had measles. All but 5 of the students have had two doses of measles vaccine, and so are fully immunized. The entire student body is exposed to measles, and every susceptible student becomes infected. The 5 unvaccinated students will be infected, of course. But of the 995 who have been vaccinated, we would expect several not to respond to the vaccine. The efficacy rate for two doses of measles vaccine can be higher than 99%. In this class, 7 students do not respond, and they, too, become infected. Therefore 7 of 12, or about 58%, of the cases occur in students who have been fully vaccinated.

As you can see, this doesn't prove the vaccine didn't work - only that most of the children in the class had been vaccinated, so those who were vaccinated and did not respond outnumbered those who had not been vaccinated. Looking at it another way, 100% of the children who had not been vaccinated got measles, compared with less than 1% of those who had been vaccinated. Measles vaccine protected most of the class; if nobody in the class had been vaccinated, there would probably have been 1,000 cases of measles.

Så vaccinmotståndarna misslyckas med grundläggande epidemiologi och aritmetik. Pinsamt värre. :)
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav micke.d » fre 03 feb 2012, 22:29

Ingvar_s skrev:Finns det någon bra förklaring till Diagrammet och texten

Till Moridins utmärkta förklaring vill jag tillägga att antalet som dör i mässling beror mycket på de sanitära förhållandena och vilka sjukvårdsresurser som finns. Mässling har mycket komplikationer, följdinfektioner som drabbar lungor, öron, etc, etc. På detta kommer ofta bakteriella infektioner när mässlingen öppnat för dem. Om det inte finns antibiotika eller god sjukvård är sånt alltför ofta dödligt.

Det som hände innan vaccinationsprogrammen infördes var alltså att 1) de sanitära förhållandena blev allt bättre, vilket gav allt färre bakteriella följdinfektioner, 2) vi fick tillgång till antibiotika, vilket radikalt förbättrade möjligheterna att behandla t ex bakteriell lunginflammation som är en vanlig komplikation till mässling, och 3) sjukvården blev överhuvudtaget mycket bättre och mer allmänt tillgänglig vilket ytterligare minskade antalet som dog i mässlingskomplikationer eftersom de fick adekvat vård.

Antalet som blev sjuka var dock detsamma (dvs i princip alla), eller ökade något i takt med befolkningsökningen, ända fram till att vaccinationsprogrammet infördes. Så de dödsfall som orsakas av svårbehandlade komplikationer, som t ex mässlingsinducerad encefalit eller svår lunginflammation hos spädbarn, skulle finnas kvar idag om vi inte vaccinerade. Vi ser ju att sånt förekommer i den franska epidemin.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Nästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik