Mässlingsepidemier i Europa

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Re: Mässlingsepidemier i Europa

Inläggav Ingvar_s » fre 03 feb 2012, 22:44

Tack! Jag har läst om detta tidigare men kunde inte ihåg allt.
Tack för hjälpen.
Ingvar_s

Inläggav micke.d » tis 14 feb 2012, 23:04

ECDCs decemberrapport om mässling, publicerad 16 januari.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav devadatta » ons 15 feb 2012, 20:54

Enligt en obekräftad uppgift är det nu flera fall av mässling bland barnen på waldorfskolan Örjanskolan i Järna. Någon som har mer information eller kan ta reda på om det stämmer?
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav EmmaS » tor 16 feb 2012, 10:02

devadatta skrev:Enligt en obekräftad uppgift är det nu flera fall av mässling bland barnen på waldorfskolan Örjanskolan i Järna. Någon som har mer information eller kan ta reda på om det stämmer?

SvD 16 februari, Flera mässlingsfall i Järna.

Flera mässlingsfall i Järna skrev:Boende i Järna i Södertälje uppmanas att vaccinera sig mot mässling sedan fyra fall av sjukdomen konstaterats på orten. Mässling kan vara dödlig och är anmälningspliktig enligt smittskyddslagen, skriver Länstidningen. Det kan räcka med att vistas i samma rum som en smittad för själv bli sjuk.

I fjol upptäcktes 26 fall av mässlingen i Sverige, 2010 upptäcktes sex fall

I Järna bor en större andel än riksgenomsnittet som inte är vaccinerade mot sjukdomen.

Nyheter P4 Väst 23 januari, Ökat hot för mässling i Sverige.

Ökat hot för mässling i Sverige skrev:Mässlingen hotar åter Sverige. Med ett allt större internationellt resande, och efter ett utbrott förra året i Europa där åtta dog, uppmanar nu regionens smittskyddsläkare Peter Ulleryd alla som inte är vaccinerade att ta sprutan snarast.

-- Risken att få mässling ökar eftersom vi reser mer och fler turister kommer hit, säger smittskyddsläkaren Peter Ulleryd.

Mässling är en mycket smittsam sjukdom som fortfarande är vanlig i fattigare delar av världen.

– I Afrika till exempel pågår mässlingepidemier konstant, säger Peter Ulleryd.

Även i Europa har det på sistone blivit vanligare med mässlingsutbrott. Frankrike har bland annat drabbats hårt och det beror på att det är färre som vaccinerar sig där än i till exempel Sverige.

I Sverige är det störst risk att de som är födda mellan 1960 och 1982 riskerar att bli smittade. Är man född före 1960 har man med största sannolikhet redan haft sjukdomen och kan därför inte bli smittad igen.

Nästan alla barn födda efter 1982 har blivit vaccinerade. Men trots hög andel vaccinerade var det ett trettiotal som sökte vård mot mässling i Sverige under 2011, varav fyra i Västra Götaland.

– De som har haft mässling tycker ofta att det är den värsta sjukdom de haft, säger Ulleryd. Samtidigt finns det enstaka barn i Sverige som inte kan vaccinera sig och de har inget gott skydd. Då är det viktigt att så många som möjligt vaccinerar sig så vi inte får något utbrott eller spridning.
Användarvisningsbild
EmmaS
Avstängd

Inläggav micke.d » tor 16 feb 2012, 10:16

Finns det något enkelt test för att få reda på om man haft mässling?
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav EmmaS » tor 16 feb 2012, 10:57

micke.d skrev:Finns det något enkelt test för att få reda på om man haft mässling?

Det undrar jag också. Verkar säkrast att se över sitt skydd.

DN skriver också om Järna idag:

Flera mässlingsfall i Järna skrev:Boende i Järna i Södertälje uppmanas att vaccinera sig mot mässling sedan fyra fall av sjukdomen konstaterats på orten.

Mässling kan vara dödlig och är anmälningspliktig enligt smittskyddslagen, skriver Länstidningen. Det kan räcka med att vistas i samma rum som en smittad för själv bli sjuk.

I fjol upptäcktes 26 fall av mässlingen i Sverige, 2010 upptäcktes sex fall.

I Järna bor en större andel än riksgenomsnittet som inte är vaccinerade mot sjukdomen.

TT

Undrar lite över hur relevant jämförelsen mellan antalet fall av mässling 2011 och 2010 är? Med tanke på att det rapporterades exempelvis 1 fall år 2007 och 25 fall år 2008. Hur många år behöver man se till för att göra en riktig tolkning av eventuell ökning eller minskning?
Användarvisningsbild
EmmaS
Avstängd

Inläggav micke.d » tor 16 feb 2012, 12:01

micke.d skrev:Finns det något enkelt test för att få reda på om man haft mässling?

Det finns tester, men det är inget som brukar användas i vården, tydligen. Enligt min vårdcentral så är det enklare och billigare att ta en extra dos vaccin om man inte lyckas ta reda på om man är vaccinerad eller har haft infektionen. De allra flesta svenskar som är födda innan vaccinationsprogrammet mot mässling inleddes 1982 har haft mässlingen.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav micke.d » fre 17 feb 2012, 02:33

Nu sju fall av mässling i Järna.

SvD: Fler fall av mässling i Järna
Fler fall av mässling i Järna

Antalet bekräftade mässlingsfall i Järna, Södertälje, är nu uppe i sju. Och siffran befaras stiga.

- Inkubationstiden är tio dagar och vi förväntar oss fler fall eftersom det handlar om en miljö med många ovaccinerade, säger smittskyddsläkaren Helena Hervius Askling till Länstidningen.

I Järna bor många som har en antroposofisk livsåskådning. De använder ofta alternativ medicin, och många barn är inte vaccinerade.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Suresh » ons 22 feb 2012, 14:04

devadatta skrev:Enligt en obekräftad uppgift är det nu flera fall av mässling bland barnen på waldorfskolan Örjanskolan i Järna. Någon som har mer information eller kan ta reda på om det stämmer?

Jag känner de först drabbade. De bor i ett kollektiv där en av medlemmarna tagit med sig smittan hem från Indien. Smittan är begränsad till kollektivet samt några grannar. De är inte antroposofer. De flesta är friska nu och min väninna meddelar att hon tycker att det är taskigt att Vidarkliniken får skulden eftersom de inte har någon koppling till den.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

Inläggav Suresh » ons 22 feb 2012, 14:08

Sen undrar jag, mässling - wtf? Är inte det kulturhistoria som skall skyddas? Det var ju det vi besegrade indianerna med.
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

Inläggav micke.d » ons 22 feb 2012, 15:41

Suresh skrev:Jag känner de först drabbade. De bor i ett kollektiv där en av medlemmarna tagit med sig smittan hem från Indien. Smittan är begränsad till kollektivet samt några grannar. De är inte antroposofer. De flesta är friska nu och min väninna meddelar att hon tycker att det är taskigt att Vidarkliniken får skulden eftersom de inte har någon koppling till den.

Tydligen var de inte vaccinerade. Varför var de inte vaccinerade, tror du?
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Hexmaster » ons 22 feb 2012, 16:20

Suresh skrev:Sen undrar jag, mässling - wtf? Är inte det kulturhistoria som skall skyddas? Det var ju det vi besegrade indianerna med.

Snarare smittkoppor. Och vi fick syfilis istället.
Suresh skrev:min väninna meddelar att hon tycker att det är taskigt att Vidarkliniken får skulden eftersom de inte har någon koppling till den.

Det spelar ju ingen som helst roll hur smittan kommer dit. Vi vet 1) att den förr eller senare kommer, och 2) att massor av stora och små ovaccinerade antroposmurfer löper risk.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Anders G » ons 22 feb 2012, 16:52

No true Järnabo?
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Suresh » ons 22 feb 2012, 17:18

Hexmaster skrev:Det spelar ju ingen som helst roll hur smittan kommer dit. Vi vet 1) att den förr eller senare kommer, och 2) att massor av stora och små ovaccinerade antroposmurfer löper risk.

Lite mässling rensar systemet.
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

Inläggav Tryggve » ons 22 feb 2012, 17:19

Suresh skrev:
Hexmaster skrev:Det spelar ju ingen som helst roll hur smittan kommer dit. Vi vet 1) att den förr eller senare kommer, och 2) att massor av stora och små ovaccinerade antroposmurfer löper risk.

Lite mässling rensar systemet.

Väl ordentligt ibland...
http://faktoider.blogspot.com/2011/06/m ... ukdom.html
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik