Mässlingsepidemier i Europa

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Re: Mässlingsepidemier i Europa

Inläggav Tryggve » tor 04 jan 2018, 12:13

micke.d skrev:Man kan ju inte vänta på en epidemi och försöka göra något då. Man behöver förbereda sig. Den minimala åtgärden tror jag vore att kartlägga vilka som är mottagliga i förväg - på så sätt kan de få stanna hemma när det blir utbrott/epidemier. Det är inte acceptabelt att patienter utsätts för smitta av personal.

Jag instämmer helt och hållet. Och det verkar finnas sjukhus som faktiskt har agerat.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/soder ... ccinererad
Runt 200 anställda på Södertälje sjukhus vaccinerade sig mot mässling i våras, för att öka skyddet mot sjukdomen.

I mars i fjol erbjöd Södertälje sjukhus samtliga anställda som är födda 1960-80 att vaccinera sig mot mässling.

– Det var den åldergrupp där skyddet mot mässling ansågs vara som svagast, eftersom det fanns personer som varken var vaccinerade eller hade haft sjukdomen, säger Yvonne Hejdenberg som är kommunikationschef på Södertälje sjukhus.

Jag tycker som sagt att det är fullt rimligt att man, om man arbetar på sjukhus, har krav på sig att vara vaccinerad mot de värsta smittsamma sjukdomarna. Både för sin egen skull, och för patientsäkerheten.

Det var en kompis som pratade om att han hade varit inne på Östra sjukhuset för ett par år sedan, och när han kom in på avdelningen där han skulle besöka en patient så fick han frågan vilken hiss han hade tagit upp. När han (något förvånad) undrade varför man frågade om det så visade det sig att det var en person med vattkoppor som hade gått runt på ett par olika avdelningar, och de försökte kartlägga smittan.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Johannes » tor 04 jan 2018, 13:26

Tryggve skrev:Att nyfödda kan ha smittats här är en skandal, tycker jag.

Dock har nyfödda temporär immunitet från modern, om hon är vaccinerad eller har haft sjukdomen. Så den risken är kanske inte så stor. Men jag håller fullt med om att vårdpersonal bör vara vaccinerad. Som en jämförelse var jag nyligen i Kanada som observatör i en operationssal. För att bli insläppt på kirurgavdelningen var jag tvungen att visa upp intyg på mässlingsvaccination (samt ytterligare en del andra vaccinationer).
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Tryggve » tor 04 jan 2018, 13:37

Johannes skrev:Dock har nyfödda temporär immunitet från modern, om hon är vaccinerad eller har haft sjukdomen. Så den risken är kanske inte så stor. Men jag håller fullt med om att vårdpersonal bör vara vaccinerad. Som en jämförelse var jag nyligen i Kanada som observatör i en operationssal. För att bli insläppt på kirurgavdelningen var jag tvungen att visa upp intyg på mässlingsvaccination (samt ytterligare en del andra vaccinationer).

Ska man tro denna artikel så kan barnet ha visst skydd de första månaderna om mamman haft mässlingen eller blivit vaccinerad, men det är inte säkert att så är fallet.

https://www.dn.se/nyheter/sjukhusanstal ... -massling/

Sjukhuset kontaktar nu alla föräldrar som varit på förlossningen och erbjuder barnen injektion med immunglobulin, eftersom de är för små för att vaccineras. Immunglobulin innehåller antikroppar mot mässling och skyddar mot smitta. Ovaccinerade vuxna och äldre barn erbjuds vaccination.

Om mamman är vaccinerad eller har haft mässling kan barnet ha ett visst skydd mot sjukdomen under de första månaderna.

– Men det är inte säkert att alla barn har ett skydd och sannolikt är det i vilket fall inte tillräckligt. Vid ett utbrott av den här karaktären har vi ingen möjlighet att undersöka enskildas skydd, utan vi måste betrakta alla barn som att de inte har något skydd och behandla dem därefter, säger Görel Nergelius.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav micke.d » tor 04 jan 2018, 15:50

Ja, om modern är immun får även barnet skydd via antikroppar som överförs via moderkakan i slutet av graviditeten. Men alla mödrar är inte immuna, och om barnet fötts mycket för tidigt kan det vara så att det inte hunnit få så mycket antikroppar.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav pwm » fre 05 jan 2018, 08:56

Hur fungerar detta? Kan en vaccinerad person inte bära på (och sprida) en smitta?
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Johannes » fre 05 jan 2018, 10:02

En person kan överföra smitta utan att själv vara smittad, på samma sätt som man kan bli smittad om man t ex tar i ett dörrhandtag som en smittad person nyss tagit i. Dvs viruset överförs utanpå huden eller kläderna. Men det handlar om minuter eller någon timme som viruset klarar sig utanför värden.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav micke.d » fre 05 jan 2018, 10:16

pwm skrev:Hur fungerar detta? Kan en vaccinerad person inte bära på (och sprida) en smitta?

Oklart vad du undrar. För att man ska sprida luftburen mässlingssmitta måste man vara infekterad. Vaccinerade kan i undantagsfall bli infekterade, i det fall de inte blivit immuna av vaccinationen.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Anders G » fre 05 jan 2018, 11:12

Anders W Jonsson (C) levererar mot antivaxare (det ser inte klokt ut hur jag än stavar???)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh ... omedelbart

https://www.facebook.com/anders.w.jonss ... 6092214543
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Tryggve » fre 05 jan 2018, 11:31

Det är ju intressant att läsa att man från arbetsgivarhåll redan anser sig ha rätten att kräva vaccination av vårdpersonal.
Från arbetsgivarsidan menar man att man redan i dag har rätt att kräva vaccination av vårdpersonal.

– Om en person som inte är vaccinerad redan arbetar i en sådan verksamhet så kan man omplacera den personen, säger Hans Karlsson, direktör för vård och omsorg på Sveriges Kommuner och Landsting, till Dagens Medicin.

Det låter ju rimligt.

EDIT: här är artikeln i Dagens Medicin.
Men från arbetsgivarsidan anser man sig redan i dag ha rätt att kräva vaccination av vårdpersonal.

– Om en person inte har ett vaccinationsskydd och vill arbeta i en verksamhet där det finns en smittorisk och en risk att personalen kan föra smittan vidare, så kan man neka den personen anställning. Och om en person som inte är vaccinerad redan arbetar i en sådan verksamhet så kan man omplacera den personen, säger Hans Karlsson, direktör för vård och omsorg på Sveriges Kommuner och Landsting.

Han stödjer sig på en paragraf i de allmänna bestämmelserna i kollektivavtalen med fackförbunden i sjukvården som lyder ”Arbetsgivare kan meddela en arbetstagare förbud att arbeta för att förhindra att smitta sprids”.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav pwm » fre 05 jan 2018, 22:22

micke.d skrev:
pwm skrev:Hur fungerar detta? Kan en vaccinerad person inte bära på (och sprida) en smitta?

Oklart vad du undrar. För att man ska sprida luftburen mässlingssmitta måste man vara infekterad. Vaccinerade kan i undantagsfall bli infekterade, i det fall de inte blivit immuna av vaccinationen.
Jag vet som sagt inte. Kan inte en vaccinerad person bära på smittan utan att själv bli sjuk, men ändå sprida viruset han bär på? Har jag förstått det riktigt kan mässlingsviruset spridas via aerosol i utandningsluften och hänga kvar i luften i ett par timmar. Hur länge kan viruset överleva i människokroppen på en vaccinerad person?
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav micke.d » fre 05 jan 2018, 22:49

pwm skrev:
micke.d skrev:

Jag vet som sagt inte. Kan inte en vaccinerad person bära på smittan utan att själv bli sjuk, men ändå sprida viruset han bär på? Har jag förstått det riktigt kan mässlingsviruset spridas via aerosol i utandningsluften och hänga kvar i luften i ett par timmar. Hur länge kan viruset överleva i människokroppen på en vaccinerad person?

Om du med "vaccinerad" menar immun, så klarar sig inte virus så länge att några nämnvärda mängder virus hinner produceras. Och för att sprida virus måste ju celler tas över och omvandlas till virusfabriker. Så immuna sprider inte virus, och alla vaccinerade utom någon procent blir immuna.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav pwm » fre 05 jan 2018, 23:10

micke.d skrev:Om du med "vaccinerad" menar immun, så klarar sig inte virus så länge att några nämnvärda mängder virus hinner produceras. Och för att sprida virus måste ju celler tas över och omvandlas till virusfabriker. Så immuna sprider inte virus, och alla vaccinerade utom någon procent blir immuna.
Bra, tack.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Tryggve » tis 09 jan 2018, 17:12

I Borås så har man nu bekräftat ett fall. Tyvärr hos en skådespelare som spelar på stadsteatern.

https://www.expressen.se/gt/masslingsmi ... re-varnas/

En skådespelare som medverkade i teaterföreställningen Bröderna Lejonhjärta på Borås stadsteater har smittats av mässling.

Nu har teatern skickat ut en varning till de omkring 900 besökarna, skriver Göteborgs-Posten.

Det var under den 3-5 januari som Borås stadsteater satte upp föreställningen Bröderna Lejonhjärta. Senare visade det sig att en av de medverkande skådespelarna smittats av mässling. Sjukvården rådde då teatern att varna besökarna, skriver GP.

"Smittrisken bedöms som låg men på grund av den höga smittsamheten kan ändå enstaka personer insjukna. Personer som själva misstänker att de kan vara sjuka i mässling ska kontakta 1177 Vårdguiden innan de söker vård", står det i sms:et enligt GP.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » lör 13 jan 2018, 14:10

Västra Götalandregionen ändrar policyn, och erbjuder nu vaccin mot mässling från 12 månaders ålder.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2 ... v-manader/
Som ett resultat av mässlingutbrottet har Smittskydd och Central barnhälsovård i Västra Götaland beslutat att erbjuda barn vaccin mot mässling-påssjuka-röda hund (MPR-vaccin) redan från 12 månaders ålder. Det är sex månader tidigare än vad som är vanligt i det nationella vaccinationsprogrammet.

– Det är ett beslut i samråd med Smittskydd i Västra Götaland utifrån det utbrottet vi har, säger Ann Sofie Cavefors.

Möjligheten har funnits i Göteborg och Södra Bohuslän sedan en vecka, men erbjudande utvidgas nu till hela Västra Götalandsregionen. Barn som är mellan 12 och 18 månader, och som ännu inte fått vaccin, erbjuds också möjlighet till vaccination.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Matsan » sön 14 jan 2018, 21:31

På Östra sjukhuset verkar man ta det hela på allvar nu i alla fall. Stora skyltar i alla dörrar, vakter i alla lite större ingångar och mindre använda dörrar är låsta. Tillhör man gruppen födda 1960-1980 får man inte komma in om man inte vet att med sig att man fått två doser mässlingvaccin eller haft sjukdomen. Äldre och yngre anses tydligen ha skydd. Undertecknad som är född i slutet av 70-talet fick snällt vända i dörren och åka och vaccinera sig istället för att jobba i tisdag. På kvinnokliniken (Förlossning, BB med mera) står det att det är TOTALT besöksförbud på grund av mässlingutbrottet.
Matsan

FöregåendeNästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik