Mässlingsepidemier i Europa

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Re: Mässlingsepidemier i Europa

Inläggav Tryggve » tor 29 mar 2012, 14:00

Ragnar skrev:Ok förlåt jag menar rapporteringen egentligen.. det är det jag är intresserad av, eventuella slutsatser eller analyser av instutitioner och media. Alltså om de kan dra någon lärdom eller vara självkritiska då det visar sig att de höga döds och skadetalen uteblir.

Annars, jättebra tråd, glad att ni har lagt fram relevant statistik som jag har kunnat hänvisa till när jag har diskuterat med rabiata vaccinförespråkare.

Man uppskattar att mässlingen har dödat ca 200 miljoner människor under de senaste 150 åren. Menar du verkligen på fullaste allvar att det inte är något man bör vaccinera emot om man kan?

Det är relativt få som dör av mässlingen i-världen idag, men det dör faktiskt barn av det, och detta helt i onödan.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Vidugavia » lör 31 mar 2012, 10:14

Ragnar skrev:Ok förlåt jag menar rapporteringen egentligen.. det är det jag är intresserad av, eventuella slutsatser eller analyser av instutitioner och media. Alltså om de kan dra någon lärdom eller vara självkritiska då det visar sig att de höga döds och skadetalen uteblir.

Annars, jättebra tråd, glad att ni har lagt fram relevant statistik som jag har kunnat hänvisa till när jag har diskuterat med rabiata vaccinförespråkare.

Jag upprepar. Vilka är de höga döds- och skadetalen du menar har uteblivit? Om du ska ha minsta trovärdighet måste du kunna presentera grunden för dina påståenden, dvs givna prognoser och siffror som du menar avviker från sagda prognoser.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern
Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav Crysis » mån 02 apr 2012, 16:46

Suresh skrev:
Anders G skrev:Kul för dig Suresh och 998 andra. Den tusende var nog inte lika glad.

Och motsvarande resonemang vad gäller de som fick narkolepsi av svininfluensavaccinet.

Så för eller emot handlar om riskbedömningar och/eller övertygelser.

En sak jag undrar över är de långsiktiga genetiska konsekvenserna. Gör vi oss någon björntjänst genom att försöka bota för många sjukdomar? Virusarna var ju rätt bra att ha när vi skulle invadera Amerika och ha ihjäl indianer.

Hellre ett barn med narkolepsi än ett dött barn. Det avgörande för mig när vi skulle besluta om vaccination av sonen (som då var 1,5 år) var en 3-åring som dog i svininfluensa. Sjukvårdspersonalen i landstinget gjorde en felbedömning och skickade hem honom, vilket gav en tragisk utgång. Med det som bakgrund var det ett enkelt beslut att vaccinera sonen. Visst kan biverkningar uppstå, men det är ovanligt med dödsfall orsakade av vaccin.
Crysis

Inläggav micke.d » tis 17 apr 2012, 20:33

Det ser ut som att epidemierna dämpats betydligt, med undantaget Ukraina där vi ska ha fotbolls-EM.

European Monthly Measles monitoring, March 2012 skrev:In January 2012, 584 cases of measles were reported by the 29 contributing EU and EEA countries.
• Romania reported 63% (367) of the cases.
• There were substantially fewer cases in January 2012 than in the same month of 2011 (2 289 cases) and
2010 (2 673 cases).
• Measles is spreading in the Ukraine and transmission is expected to continue during the mass-gathering
event of the UEFA European Football Championship in June 2012 unless effective control measures are
implemented.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Moridin » fre 20 apr 2012, 22:52

CDC: 2011 was worst measles year in US in 15 years

ATLANTA — Last year was the worst year for measles in the U.S. in 15 years, health officials said Thursday.

There were 222 cases of measles, a large jump from the 60 or so seen in a typical year. Most of the cases last year were imported — either by foreign visitors or by U.S. residents who picked up the virus overseas.

U.S. children have been getting vaccinated against the measles for about 50 years. But low vaccination rates in Europe and other places resulted in large outbreaks overseas last year.

So far this year, 27 U.S. cases have been reported and it's too early to gauge whether 2012 will be as bad as last year. But with large international events like the London Olympics coming up, health officials are urging everyone — particularly international travelers — to make sure they're fully vaccinated.

"For those of you traveling abroad, bring back memories and not measles," said Dr. Anne Schuchat of the Centers for Disease Control and Prevention.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav micke.d » lör 21 apr 2012, 10:44

Enorm skillnad i antal mässlingsfall mellan Europa och USA:

222 fall i USA under 2011
30 567 fall i Europa under 2011

Varför lyckas amerikanerna bättre, tro? I några skolor och universitet jag har kännedom om, var det ett krav att elever och studenter var vaccinerade mot ett antal sjukdomar. Är det ett utbrett fenomen?
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav ulltand » lör 21 apr 2012, 11:02

micke.d skrev:Enorm skillnad i antal mässlingsfall mellan Europa och USA:

222 fall i USA under 2011
30 567 fall i Europa under 2011

Varför lyckas amerikanerna bättre, tro? I några skolor och universitet jag har kännedom om, var det ett krav att elever och studenter var vaccinerade mot ett antal sjukdomar. Är det ett utbrett fenomen?
Det man borde titta på är vad det ger för följsdsjukdomar, det är faktiskt möjligt att mässlingen inte är så drastisk i västvärlden. Är vaccinet befogat?
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav micke.d » lör 21 apr 2012, 11:26

ulltand skrev:Det man borde titta på är vad det ger för följsdsjukdomar, det är faktiskt möjligt att mässlingen inte är så drastisk i västvärlden. Är vaccinet befogat?
Jag tror det. Om det är så att 1 på 3000 dör, vilket har varit fallet i epidemierna i Europa, så innebär det att sisådär 30-35 barn per år skulle dö av mässling i Sverige om vi inte vaccinerade (en årskull är cirka 100 000 barn). Plus att vi skulle få ett antal fall av bestående men på grund av hjärnskador från mässlingsinducerad hjärninfektion, vilket vi skulle ha ungefär 100 fall per år av.

Det är alltså om vi helt egoistiskt bara betraktar Sverige. Om vi vill vara solidariska och inte bidra till att sprida mässling till länder där sjukdomen har allvarligare följder så blir vaccinering ännu mer motiverad. Helst vill vi nog utrota mässling helt, då slipper vi ju vaccering sedan.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Ragnar » tis 08 maj 2012, 09:51

Vilka är de höga döds- och skadetalen du menar har uteblivit? Om du ska ha minsta trovärdighet måste du kunna presentera grunden för dina påståenden, dvs givna prognoser och siffror som du menar avviker från sagda prognoser.

Statistiken är ju redan framlagd i tråden, 8 döda på vad var det 26.000 smittade ? dvs massvaccinering finns inte tillräckligt fog för.
Ragnar

Inläggav micke.d » tis 08 maj 2012, 10:10

Ragnar skrev:Statistiken är ju redan framlagd i tråden, 8 döda på vad var det 26.000 smittade ? dvs massvaccinering finns inte tillräckligt fog för.
Du kanske inte förstår vad dessa siffror innebär om man inte skulle vaccinera alls mot mässling?

Mässling är mycket smittsamt, så om man inte skulle vaccinera alls, skulle i princip alla få sjukdomen. I Frankrike bor ungefär 65 miljoner människor, vilket betyder att en årskull är ungefär 650 000 barn. Om en av 3000 dör av mässling (vilket är vad vi sett i epidemin) så betyder det då att över 200 barn skulle dö varje år. Till det kommer fall av lunginflammation (30 000 fall per år), hjärninfektion (650 fall), etc, vilka även om de inte i det individuella fallet medför dödsfall, onödigtvis belastar både barnet, familjen och sjukvården.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Mässlingsepidemier i Europa

Inläggav QRZ » tis 08 maj 2012, 15:28

Ragnar skrev: Statistiken är ju redan framlagd i tråden, 8 döda på vad var det 26.000 smittade ? dvs massvaccinering finns inte tillräckligt fog för.

Utan vaccination skulle i stort sett alla barn i Sverige smittas med mässling under sin uppväxt. Det skulle med statistiken ovan innebära att ca 30 barn/år skulle dö till följd av mässling.

Nu råkar vara så att det finns tre exempel på andra saker som dödar ca 30 barn per år i Sverige;
- Cancer dödar ca 30 barn/år
- Trafikolyckor dödar ca 30 barn/år
- Självmord är dödsorsaken för ca 30 barn/år

Låt oss säga att du skulle ha en enskild åtgärd som kunde utrota dödlig barncancer eller alla dödliga trafikolyckor med barn eller alla självmord bland barn i Sverige. Skulle du då säga att det inte fanns "tillräckligt fog" för en sådan åtgärd?
/Martin
Användarvisningsbild
QRZ

Inläggav Moridin » tis 08 maj 2012, 15:32

Ragnar skrev:
Vilka är de höga döds- och skadetalen du menar har uteblivit? Om du ska ha minsta trovärdighet måste du kunna presentera grunden för dina påståenden, dvs givna prognoser och siffror som du menar avviker från sagda prognoser.

Statistiken är ju redan framlagd i tråden, 8 döda på vad var det 26.000 smittade ? dvs massvaccinering finns inte tillräckligt fog för.

Slutar man vaccinera, kommer sjukdomen man vaccinerar mot tillbaka om den inte är utrotad.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav micke.d » ons 16 maj 2012, 16:44

Det verkar har lugnat ned sig betydligt.

Tyvärr fortfarande mycket högre än i USA, och i fotbolls-Ukraina finns mycket mässling.

European monthly measles monitoring (EMMO) - Issue 10 (Maj)
Main developments (surveillance)
• During the period 1 January to 28 February 2012, 1 447 cases of measles were reported by the 29 contributing EU and EEA countries.
• Romania accounted for 56% (816) of the cases.
• There were substantially fewer cases in January and February 2012 (1 447) than in the same two months of 2011 (5 731 cases) and 2010 (5 752 cases).
• Two cases of measles encephalitis were reported.
• There were no deaths.
• Epidemic intelligence findings indicate that measles transmission is at a much lower level during the ongoing peak transmission season compared to the 2011 and 2010 peak seasons.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav micke.d » tis 22 maj 2012, 11:31

Situationen i Europa är tydligen en mild västanfläkt jämfört med Afrika och Indien, även om det blivit mycket bättre även där under de sista tio åren:

Medical News Today, 24 april 2012: Measles Mortality Drops 74% Globally In Ten Years

(Baserat på artikel i Lancet, av forskare från WHO, Penn State och CDC)
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav micke.d » tis 22 maj 2012, 12:30

Viruset kommer från fladdermöss, ser det ut som, vilket kan ha betydelse för utrotning och post-utrotning:

ScienceDaily: Bats: an unexpected virus reservoir
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik