Mässlingsepidemier i Europa

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Re: Mässlingsepidemier i Europa

Inläggav Vetinteallt » tis 22 maj 2012, 14:37

micke.d skrev:Viruset kommer från fladdermöss, ser det ut som, vilket kan ha betydelse för utrotning och post-utrotning:

ScienceDaily: Bats: an unexpected virus reservoir

Nejmen! Jag älskar fladdermöss. Men så klart om folk inte vaccinerar sig och vi inte hjälper dem som har inte har råd att göra det, så måste det kanske bli så. Synd i alla fall.
Ingen person finns på min ignorelista längre.
*folkbildning kan allvarligt skada dina fördomar*
Användarvisningsbild
Vetinteallt

Inläggav Vetinteallt » tis 22 maj 2012, 14:42

Jag fattade fel. Utrotning är inte ett alternativ och det kände jag på mig men lät tangenterna gå ändå. Sorry!
Så här står det med googles översättning:
Utrota fladdermöss eller andra vilda djur vore varken möjligt eller meningsfullt. "Fladdermöss och andra små vilda däggdjur är omätbar värde för vår planets ekosystem," Drosten sammanfattade hans och hans kollegors enhälliga uppfattning.
Användarvisningsbild
Vetinteallt

Inläggav micke.d » tis 22 maj 2012, 14:47

Vetinteallt skrev:
micke.d skrev:Viruset kommer från fladdermöss, ser det ut som, vilket kan ha betydelse för utrotning och post-utrotning:

Nejmen! Jag älskar fladdermöss. Men så klart om folk inte vaccinerar sig och vi inte hjälper dem som har inte har råd att göra det, så måste det kanske bli så. Synd i alla fall.

Som du säger så menade jag inte att fladdermöss skulle utrotas (och de menar de inte heller i artikeln)!

Det de säger är att mässlingsvirus kommer från och finns bland fladdermöss. Det är tänkbart att mässlingsvirus kan komma att korsa artgränsen fler gånger. Det är alltså möjligt att även om vi utrotar mässling helt från den mänskliga populationen, så kan det återkomma genom att fladdermöss direkt eller indirekt infekterar människor. Alltså måste vi ha en beredskap för att det kan återkomma via fladdermössen; under sista skedet av utrotningen av mässlingsvirus bland människor eller efter att mässlingsviruset blivit utrorat bland människor.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Vetinteallt » tis 22 maj 2012, 17:27

micke.d skrev:
Vetinteallt skrev:

Som du säger så menade jag inte att fladdermöss skulle utrotas (och de menar de inte heller i artikeln)!

Det de säger är att mässlingsvirus kommer från och finns bland fladdermöss. Det är tänkbart att mässlingsvirus kan komma att korsa artgränsen fler gånger. Det är alltså möjligt att även om vi utrotar mässling helt från den mänskliga populationen, så kan det återkomma genom att fladdermöss direkt eller indirekt infekterar människor. Alltså måste vi ha en beredskap för att det kan återkomma via fladdermössen; under sista skedet av utrotningen av mässlingsvirus bland människor eller efter att mässlingsviruset blivit utrorat bland människor.

Jag läste mer ordentligt sen på svenska. Och det är ju svårt då att utrota mässlingen för den återkommer via fladdermössen igen i så fall. Hursomhelst så tycker jag att det värsta är antivaxx-folks nonchalans mot kunskap om att vi behöver vaccinera oss alla.
Användarvisningsbild
Vetinteallt

Inläggav micke.d » lör 16 jun 2012, 15:17

http://ecdc.europa.eu/en/publications/P ... report.pdf (Issue 12)
• From 1 January to 30 April 2012, 2919 cases of measles were reported by the 29 contributing EU and EEA countries.
• In the 12-month period leading up to 30 April 2012, a total of 17 448 measles cases were reported.
• France, Romania, Italy and Spain accounted for 83% of the measles cases.
• The majority of cases (82%) were unvaccinated, including in the age groups targeted by vaccination programmes.
• The number of new cases and the cumulative number of measles cases continues to be considerably lower in 2012 compared with 2010 and 2011.
• There were no fatal cases in the last 12-month period; nine cases of measles acute encephalitis were reported.
• Epidemic intelligence has not detected any major new outbreaks or unexpected developments since the previous EMMO.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav micke.d » tis 17 jul 2012, 20:04

http://www.ecdc.europa.eu/en/publicatio ... ssue13.pdf

Det har lugnat ned sig betydligt i Frankrike. Just nu är Rumänien och Storbritannien i den inte så smickrande täten.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav micke.d » tor 11 okt 2012, 19:40

Rapport för augusti: SUR Monthly measles and rubella monitoring Aug 2012

Röda hund- utbrottet i Järna nämns i augustirapporten:
The Swedish Institute for Communicable Disease Control (SMI) has reported an outbreak of to date 48 cases of rubella, concentrated in the small town of Järna south of Stockholm. It is the highest number of reported rubella cases in Sweden since 1996. Järna is the centre of the anthroposophical movement in Sweden, many of whose groups argues against childhood vaccination. According to the county medical officer there is a possibility of a large number of unreported cases because it is a mild disease and parents want their unvaccinated children to become infected. Pregnant women living in the Järna area who are not sure about their immunity against rubella and have reason to suspect that they have been exposed to the virus have been encouraged to contact local clinics.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav micke.d » tor 11 okt 2012, 19:54

Rapport för september: SUR Monthly measles and rubella monitoring Sept 2012

Measles
• The 29 contributing EU and EEA countries reported 5 037 cases of measles from 1 January to 31 July 2012 and 9 183 cases during the last 12-month period from August 2011 to July 2012.
• France, Italy, Romania, Spain and the United Kingdom accounted for 91% of the reported cases.
• Of the cases for which vaccination status was available (8130 cases), 73% were reported as unvaccinated(6723 cases). For infants under one year of age, 99% were reported as unvaccinated (n=1116).
• There have been no measles-related deaths during the last 12 months, but 10 cases were complicated by acute measles encephalitis.
• Measles transmission continued to be slow at the European level and no new large outbreaks have beenreported since the previous monitoring report.

Rubella
• 18 297 cases of rubella were reported from 1 January to 31 July 2012 by the 26 EU and EEA countries contributing to the enhanced surveillance for rubella.
• 23 023 cases were reported during the period from August 2011 to July 2012.
• Poland and Romania accounted for 99% of all reported rubella cases.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav micke.d » ons 02 jan 2013, 23:57

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav micke.d » lör 09 feb 2013, 21:29

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Skurt » ons 27 feb 2013, 16:01

Nytt utbrott i Sverige, dock inte Järna den här gången vad det verkar. http://www.svt.se/nyheter/regionalt/svt ... v-massling

En framgång för vaccinationsmotståndarna får man väl anta. :banghead:
Jag är inte den riktiga Skurt.
Användarvisningsbild
Skurt

Inläggav kurtl » tor 21 mar 2013, 11:37

Nu publiceras ytterligare en analys i EID Journal av det Franska utbrottet:

http://wwwnc.cdc.gov/eid/article/19/3/1 ... rticle.htm

Och med anledning av det så påminner SMI om att problemet med bristande skydd också finns i Sverige:

http://smi.se/nyhetsarkiv/2013/viktigt- ... -massling/
kurtl

Inläggav ulltand » fre 19 apr 2013, 22:48

Sveriges Radio skrev:800 fall av sjukdomen. I Storbritannien har många insjuknat i mässling efter att en mängd föräldrar avstått från att vaccinera sina barn efter larmrapporter om vaccinet i slutet av 90-talet.
Sveriges Radio skrev:Många föräldrar här lät helt enkelt bli att vaccinera sina barn mot mässling. Man räknar idag med att omkring två miljoner brittiska barn saknar skyddet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5511029

Bild
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Anders G » lör 20 apr 2013, 17:36

Än så länge är utbrottet isolerat till Wales, där man hittills räknar med över 800 smittad [sic]. Och där man också misstänker det första dödsfallet av sjukdomen på över fem år.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav kipphebel3 » mån 22 apr 2013, 10:22

Relaterat:
Homeopaths Embrace Vaccination Against Measles – Or Do They?

There is no general reason why a child in the UK should suffer measles. We have excellent and safe medical technology to ensure communities can be free from this nasty disease. And yet, we are seeing hundreds of children in South Wales currently being infected and many being hospitalised.

Minns ni hur Marina Szöges hävdade att ingen riktig homeopat var positiv till vacciner?

The medical homeopaths, those that are registered medical practitioners, said:
There is no evidence to suggest homeopathic vaccinations can protect against contagious diseases. We recommend people seek out the conventional treatments.

Tyvärr är det dock så att de flesta homeopater ljuger:
So, can we believe that the homeopaths have finally put away their anti-vax rhetoric and are doing the ethical and sensible thing of warning parents away from homeopathy for the treatment of this dangerous disease?

I would suggest not. In fact, I would suggest these statements are the minimum necessary required to deflect attention away from themselves during this crisis – and no more.

Vilket kanske inte är så konstigt.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

FöregåendeNästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik