SL städar med Joniserat vatten

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Re: SL städar med Joniserat vatten

Inläggav Tryggve » tor 22 dec 2011, 12:21

Urquhart skrev:Vilken rengörande kraft menar du att avjonat vatten har? Jag använder dagligen en jävla massa avjonat vatten och har då inte sett några mirakler än. Anledningen till att jag använder avjonat vatten är att jag jobbar inom kemisk tillverkning och vill ha så rena ingredienser som möjligt. Avjonat vatten är dessutom dyrt så jag förstår inte vad du menar med att det numer är billigt? Om man nu vill ha "miljökompatibelt" vatten så är det väl bara att köra med vanligt kranvatten? Betydligt billigare.

Instämmer. Om avjonat vatten har rengörande egenskaper så borde väl labbglasvarorna bli rent oavsett om man kommer ihåg att fylla på diskmedel eller ej i diskmaskinen. Så blir det inte här, i alla fall.... :-)
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav skunkjobb » tor 22 dec 2011, 13:01

Anders G skrev:Blir inte mycket till artikel. Jag fick i uppdrag av en annan skurmaskinsleverantör att försöka klura ut vad det var de sålde. Det gick ju inte att läsa ut av informationen. Jagade folk på många sidor av atlanten, ingen kunde ge en begriplig bild. Renare än med vatten blir det inte i vilket fall, vilket SL kommer att märka.
I min ovanstående länk hittar du i alla fall vad tillverkaren påstår och varför det inte fungerar.
Användarvisningsbild
skunkjobb

Inläggav skunkjobb » tor 22 dec 2011, 13:08

Urquhart skrev:...Avjonat vatten är dessutom dyrt så jag förstår inte vad du menar med att det numer är billigt? Om man nu vill ha "miljökompatibelt" vatten så är det väl bara att köra med vanligt kranvatten? Betydligt billigare.
Köper ni stora mängder avjoniserat vatten på dunk eller? Jag köpte en apparat liknande den första modellen Typ L4 på den här sidan: http://www.eurowater.com/products/standard_products/reverse_osmosis_plants.aspx fast lite förenklad (ingen pump, inkommande vattentryck räcker) för c:a 12 000 kr. Funkar kanon men den drar ungefär dubbelt så mycket vatten in som man får ut som RO-vatten. Hälften i avloppet alltså men det gör inte så mycket om man bara ska ha 0,1 m³/dygn. De dyrare modellerna med pump spiller mindre.
Användarvisningsbild
skunkjobb

Inläggav Urquhart » tor 22 dec 2011, 13:13

skunkjobb skrev:
Urquhart skrev:...Avjonat vatten är dessutom dyrt så jag förstår inte vad du menar med att det numer är billigt? Om man nu vill ha "miljökompatibelt" vatten så är det väl bara att köra med vanligt kranvatten? Betydligt billigare.
Köper ni stora mängder avjoniserat vatten på dunk eller? Jag köpte en apparat liknande den första modellen Typ L4 på den här sidan: http://www.eurowater.com/products/standard_products/reverse_osmosis_plants.aspx fast lite förenklad (ingen pump, inkommande vattentryck räcker) för c:a 12 000 kr. Funkar kanon men den drar ungefär dubbelt så mycket vatten in som man får ut som RO-vatten. Hälften i avloppet alltså men det gör inte så mycket om man bara ska ha 0,1 m³/dygn. De dyrare modellerna med pump spiller mindre.

Vi gör vattnet själva. Det går åt rätt många kubik här varje dag. Själv har jag gjort av med ca 700 liter idag.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Olle » tor 22 dec 2011, 15:20

Att använda avjoniserat vatten vid städning kan jag begripa. Jonerna i kranvatten är ju ofta t.ex. kalcium, mangan med mera. Dessa bildar olösliga komplex med tvålar och kan påverka även andra ytaktiva ämnen negativt.
En del diskmaskiner tillsätter man "diskmaskinsalt" i. Detta fungerar enligt jonbytesprincipen till att just avjonisera (avhärda) diskvattnet, så att disken blir lättare att göra ren.
Alla svåra frågor har enkla och lättbegripliga felaktiga svar
Olle

Inläggav Olle » tor 22 dec 2011, 15:21

droidgren skrev:Joniserat vatten är avjoniserat vatten som man har tillsatt ett litet antal lämpliga joner för att få vattnet så miljökompatibelt möjligt. Eftersom detta vatten då liknar vårt vanliga hushållsvatten blir miljöpåverkan ytterst liten. Samtidigt så behåller man den rengörande kraften från det avjoniserade vattnet. Denna process kostade tidigare flera miljoner men idag kostar den knappt några joner alls.

Lysande parodi på wowo-försäljningstrams. :lol:
Alla svåra frågor har enkla och lättbegripliga felaktiga svar
Olle

Inläggav droidgren » tor 22 dec 2011, 19:08

Urquhart skrev:
droidgren skrev:Joniserat vatten är avjoniserat vatten som man har tillsatt ett litet antal lämpliga joner för att få vattnet så miljökompatibelt möjligt. Eftersom detta vatten då liknar vårt vanliga hushållsvatten blir miljöpåverkan ytterst liten. Samtidigt så behåller man den rengörande kraften från det avjoniserade vattnet. Denna process kostade tidigare flera miljoner men idag kostar den knappt några joner alls.

Vilken rengörande kraft menar du att avjonat vatten har? Jag använder dagligen en jävla massa avjonat vatten och har då inte sett några mirakler än. Anledningen till att jag använder avjonat vatten är att jag jobbar inom kemisk tillverkning och vill ha så rena ingredienser som möjligt. Avjonat vatten är dessutom dyrt så jag förstår inte vad du menar med att det numer är billigt? Om man nu vill ha "miljökompatibelt" vatten så är det väl bara att köra med vanligt kranvatten? Betydligt billigare.

Det var bara ett löjligt skämt på den kvasivetenskapliga jargongen som användes i länken i första inlägget. Ledsen om jag har spridit ovetenskap. Men här nedan är ett riktigt citat från hemsidan:

Eftersom joniseringen minskar vattnets ytspänning minskar även vattenförbrukningen i jämförelse med tidigare tekniker

Det går inte att säga att jonisering minskar vattnets egenskaper, tvärt om så ökar den vid tillsats av exempelvis oorganiska salter, som tex NaCl. Vanligtvis används surfaktanter för att minska ytspänning i vatten, dvs vanligt tvättmedel. Och hur detta skulle minska vattenförbrukningen ställer jag mig starkt skeptisk till.

http://en.wikipedia.org/wiki/Surface_tension#Influence_of_solute_concentration
Användarvisningsbild
droidgren

Inläggav Hippieungen » fre 23 dec 2011, 11:50

Har sådant här vatten något att göra med s.k. basiskt joniserat vatten som skall drickas? Det är något som ett blufföretag försöker marknadsföra i Sverige som boten mot precis allt. Den som dricker det dagligen sägs inte bli sjuk, därför att alla sjukdomar beror på försurad kropp. Marknadsföringen sker via ljusskygg lobbying på nätet, genom sidor som Facebook och Flashback.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.
Användarvisningsbild
Hippieungen

Inläggav Mr Shark » fre 23 dec 2011, 16:54

take skrev:
ulltand skrev:Är det samma grejer man köpt till Lunds sjukhus? http://sorma.se/2011/12/12/start-up-of- ... al-sodexo/

Att SL är dåligt på kemi må väl ha hänt men på ett sjukhus förväntar man sig lite kemiskt kompetens.

Det är väl en underleverantör som är ansvarig (Sodexo) så sjukhuset kan svära sig fria (i alla fall rent legalt, moraliskt är mer tveksamt).
Informationsmaterialet från leverantören har följande pärla:
Tennant Center Sorma Sverige AB skrev:Från vattencellen flyter nu en jämn ström av blandat, starkt laddat, surt och alkaliskt vatten med alla egenskaper som ett normalt rengöringsmedel har.

Fascinerande att vattnet är både surt och alkaliskt, och om det har samma egenskaper som rengöringsmedel blir det då inte också miljöfarligt?
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity.
-- Hanlon's razor
Användarvisningsbild
Mr Shark

Inläggav Anders G » fre 23 dec 2011, 17:15

Nej, bara miljöfarliga rengöringsmedel är miljöfarliga. Känns igen på märket med död fisk och dito träd, samt därtill kopplade riskfraser av olika grad.
http://www.kemi.se/farosymboler
http://www.kemi.se/faropiktogram (kommande system framöver)
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav skunkjobb » fre 23 dec 2011, 17:21

Hippieungen skrev:Har sådant här vatten något att göra med s.k. basiskt joniserat vatten som skall drickas? Det är något som ett blufföretag försöker marknadsföra i Sverige som boten mot precis allt. Den som dricker det dagligen sägs inte bli sjuk, därför att alla sjukdomar beror på försurad kropp. Marknadsföringen sker via ljusskygg lobbying på nätet, genom sidor som Facebook och Flashback.
Det är samma skit som vår vän (hrm) Siddan saluför ja. "Ionized and alkaline water, snake oil on tap har en del att säga om hans påhitt.

Vi har ju en annan tråd om detta här fast då om en apparat för mjölkbönder som ska göra sådant här vatten att ge till korna. Jag skrev till en bekant på JTI (tidigare inom SLU) nyligen och ska försöka få ett utlåtande därifrån varefter jag tänker kontakta lantbrukstidningen ATL som skrev okritiskt om denna bluffapparat. Hoppas de kan skriva en mer kritiskt granskande artikel som uppföljare.
Användarvisningsbild
skunkjobb

Inläggav Hippieungen » fre 23 dec 2011, 21:27

skunkjobb skrev:
Hippieungen skrev:Har sådant här vatten något att göra med s.k. basiskt joniserat vatten som skall drickas? Det är något som ett blufföretag försöker marknadsföra i Sverige som boten mot precis allt. Den som dricker det dagligen sägs inte bli sjuk, därför att alla sjukdomar beror på försurad kropp. Marknadsföringen sker via ljusskygg lobbying på nätet, genom sidor som Facebook och Flashback.
Det är samma skit som vår vän (hrm) Siddan saluför ja.

Vadå, Siddan saluför ju ingenting. Han är bara en glad och go entusiast som lägger en massa tid och energi på att lära folk vilket fantastiskt läkemedel det är. Han har absoluuuuut iiiiiiiiingenting med företaget att göra och iiiiinget som helst ekonomiskt intresse i vattnet. :roll:

Hade du skrivit detta på Flashback hade svaret blivit en hel sida långt, handlat väldigt lite om vattnet, men till 90% om vilken konsensuslobotomerad idiot du är. Och dessutom VoF:are!! :banghead:
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.
Användarvisningsbild
Hippieungen

Inläggav garozzo » mån 22 okt 2018, 21:01

familjebostäder i Göteborg har installerat nya tvättstugor där man tvättar med kallt avjoniserat vatten utan tvättmedel.

så här skriver de:
I samband med byggnationen av lägenheter byggs även tvättstugor på gårdarna för både nya och redan befintliga hyresgäster. Här tvättar man med en ny och modern teknik i kallt avjoniserat vatten utan tvättmedel, vilket är bra för både miljön och hyresgäster

Kan det här stämma?
Det är ju inte vem som helst som skriver det här. utan ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag.

[url]www.familjebostader.se/projekt/grevegarden/
[/url]
garozzo

Inläggav Anders G » mån 22 okt 2018, 21:28

Naturligtvis fungerar det inte. När man testar tvättmedel använder man avjonat vatten som nollprov. Allt fungerar bättre än det.

Mycket av konsumenters tvätt blir renare av att bara sköljas upp i kallvatten (prova gärna själv hemma) så till en början är det ingen som ser bluffen. Många hyresgäster har tvättmaskin uppe i lägenheterna, det är bara de resurssvagaste som är helt hänvisade till gemensamhetstvättstugorna. F_n att jag inte kom på denna affärsidé först.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Procentaren » mån 22 okt 2018, 21:35

Förmodligen handlar det om det här.
Det svenska företaget Scandinavian Water Technology (Swatab) har tagit patent på ett filtersystem som kan kopplas till tvättmaskinen. Det inkommande vattnet passerar först genom ett membran där det renas genom omvänd osmos. Därefter avjoniseras det i en massa av harts.
Genom att vattnet blir fritt från salt, mineraler, metaller och lösta gaser får det rengörande egenskaper och kan lösa upp smuts och fett.
Därför kan tvättmaskinen få kläderna rena utan tvättmedel. Vattnet behöver inte heller värmas upp.
– Tekniken med omvänd osmos är jättegammal. Vi såg att det fanns system för att tvätta fönster och fasader i England och i Tyskland och tänkte att det borde gå att lösa smuts och fett på kläder också, berättar Per Hansson, utvecklingschef på Swatab.

https://www.nyteknik.se/innovation/svenska-metoden-later-dig-tvatta-utan-tvattmedel-6852785
Användarvisningsbild
Procentaren

FöregåendeNästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik