Biobränsle ur trämassa - Är den tekniken körd?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Biobränsle ur trämassa - Är den tekniken körd?

Inläggav Frågvis » fre 09 dec 2011, 22:30

Jag minns när man berättade att företag i Jämtland hade kommit på att man kan utvinna biobränsle ur trämassa; biobränsle som var mycket mer effektivt och billigare än odlad dito.
Men som jag förstått det har investeringarna och forskningen slagit bakut och man har mer eller mindre lagt ner projektet.

Vad var det som hände? Är tekniken verkligen död?
Det skulle ju vara en enorm boost för Sverige med vår enorma areal av trä att kunna göra biobränsle av det i en allt mer oljefattig värld.

Re: Biobränsle ur trämassa - Är den tekniken körd?

Inläggav skunkjobb » fre 09 dec 2011, 23:18

Nä dött vore väl fel att kalla det. Göteborgs energi satsar på ett sådant projekt som de kallar Gobigas http://www.goteborgenergi.se/Privat/Projekt_och_etableringar/GoBiGas. Det rör sig om en gengasliknande process. Det finns/fanns en sådan försöksanläggning i Värnamo. Joho, den verkar fortfarande vara i drift http://energimyndigheten.se/sv/Press/Pressmeddelanden/Pressmeddelanden-2008/Fortsatt-stod-till-Varnamo-projektet/

Och så är det något pappersbruk som snackar om att göra flytande bränsle av svartluten men då är det ju inte direkt ur veden.

Björn Gillberg har väl inte gett upp sitt träspritsprojekt (metanol ur ved) heller men någon fabrik har det inte blivit.

Rätt trögt går det kan man väl säga.
Användarvisningsbild
skunkjobb

Inläggav Procentaren » lör 10 dec 2011, 09:38

skunkjobb skrev:Och så är det något pappersbruk som snackar om att göra flytande bränsle av svartluten men då är det ju inte direkt ur veden.

På jobbet (massafabrik) finns långt gångna planer på att bygga en biogasanläggning modell större. "Råvaran" är avloppsvattnet som innehåller en hel del biologiskt material.
Det är ett ovanligt bra exempel på "win-win". Den biologiska reningen kräver idag stora mängder elenergi för luftning av avloppsvattnet.
Om man istället bryter ner det genom rötning och utvinning av biogas, så får man dels energi från processen och dels minskar elbehovet för luftning av avloppsvattnet.
I första utbyggnaden skall man elda gasen direkt och tillverka t.ex fjärrvärme.
Sen kan man bygga en reningsanläggning och göra fordonsgas. Har för mig att skulle räcka till 6000 bilar, 1500 mil per år.
Det här är energi som idag går ut i sjön, bokstavligt talat.
Planerna och tillstånden är klara, men kruxet är att det är en investering på ett antal 100 miljoner.
Och skogsindustrin investerar inte i europa idag. Det är sydamerika och kina som gäller.
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav skogaliten » lör 10 dec 2011, 22:00

Här är en väldigt konkret och lätttillgänglig användning av skogsråvara:

Preem:s biodiesel
skogaliten

Inläggav skunkjobb » sön 11 dec 2011, 22:14

Procentaren skrev:
skunkjobb skrev:Och så är det något pappersbruk som snackar om att göra flytande bränsle av svartluten men då är det ju inte direkt ur veden.

På jobbet (massafabrik) finns långt gångna planer på att bygga en biogasanläggning modell större. "Råvaran" är avloppsvattnet som innehåller en hel del biologiskt material.
Det är ett ovanligt bra exempel på "win-win". Den biologiska reningen kräver idag stora mängder elenergi för luftning av avloppsvattnet.
Om man istället bryter ner det genom rötning och utvinning av biogas, så får man dels energi från processen och dels minskar elbehovet för luftning av avloppsvattnet.
I första utbyggnaden skall man elda gasen direkt och tillverka t.ex fjärrvärme.
Sen kan man bygga en reningsanläggning och göra fordonsgas. Har för mig att skulle räcka till 6000 bilar, 1500 mil per år.
Det här är energi som idag går ut i sjön, bokstavligt talat.
Planerna och tillstånden är klara, men kruxet är att det är en investering på ett antal 100 miljoner.
Och skogsindustrin investerar inte i europa idag. Det är sydamerika och kina som gäller.
Mycket trevligt! Jag gnuggar händerna och hoppas på ett positivt investeringsbeslut så kanske vi ses i verkligheten någon gång. Chansen är väl rätt god att firman jag jobbar på får komma till er och snickra ihop anläggningen om det blir av.

Jag besökte ett pappersbruk i Polen i somras och där utvinner man biogas ur enbart vattnet från returpapperslinjen då det från de andra maskinerna är för utspätt. Fast det var pappersbruk och du snackar massabruk och där brukar ju finnas mer godaker i vattnet. Jag hörde av en kollega att det förväntas väldigt hög svavelhalt i gasen från massabruks avloppsvatten (berore säkert på vilken process man kör) så man bör nog satsa på biologisk svavelrening för gasen innan den går till CO2-avskiljningen. De flesta kör bara med aktivt kol för svavelavskiljning men i stor skala och hög svavelhalt så går det åt en hiskelig massa kol så bioligin vinner på driftkostnaden.

Ni minskar elåtgången för luftning, får ut energirik gas och minskar mängden avloppsslam så det borde väl kunna löna sig.
Användarvisningsbild
skunkjobb

Inläggav skunkjobb » sön 11 dec 2011, 22:17

skogaliten skrev:Här är en väldigt konkret och lätttillgänglig användning av skogsråvara:

Nämen vad kul! Jag läste om det i Ny Teknik för ganska länge sedan men visste inte att det gått till kommersiell produktion.
Användarvisningsbild
skunkjobb

Inläggav Johannes » mån 12 dec 2011, 09:05

skunkjobb skrev:Björn Gillberg har väl inte gett upp sitt träspritsprojekt (metanol ur ved) heller men någon fabrik har det inte blivit.

Hans företag annonserade i Sydsvenskan förra veckan om nyteckning av aktier.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Picea » tor 15 dec 2011, 18:11

skogaliten skrev:Här är en väldigt konkret och lätttillgänglig användning av skogsråvara:

Jag läste i någon kemi/trä-eller vad det var-tidskrift att den här "råvaran" redan används till lim, färg, smörjolja och andra saker, och att ta den till biodiesel skulle bara leda till att de fick ta gammal hederlig fossil olja till det den användes till förr. Det kan ju löna sig ändå, de kanske t.ex. hittar andra bra råvarukällor till de andra sakerna, men enligt den artikeln är det inte några oanvända restprodukter som plötsligt har fått en bra funktion i det här fallet. Det finns en massa skräp som kanske skulle vara bättre att använda för att tillverka fordonsbränsle? För att ta levande skog är väl ändå ingen bra idé? Hur länge skulle den räcka egentligen?
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav Vitnir » tor 15 dec 2011, 19:49

För att det skall vara någon miljövinst borde det väl vara vedmassan som används till spriten, barken och gröna delar innehåller en hel del metaller som behöver återföras om inte marken skall utarmas, enligt vad jag hörde i ett reportage iaf.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav JackBlack » tor 15 dec 2011, 22:15

Det finns många saker på gång för biodrivmedel:

DME från svartlut (en biprodukt från massaindustrin för er som inte vet vad det är). Här tror jag potentialen beräknas vara 60 TWh.

Bioenergi från Grot (Grenar, rötter och toppar) också en restprodukt från skogsindustrin.

Värmekraftverk som ger en andel biodrivmedel ur biomassan. Restvärmen går till uppvärmningen och på så sett utnyttjar man biomassans exergi bättre.

En som arbetade med bioenergi sa nyligen till mig att all skog i Sverige redan är produktiv och det finns ett stort behov av virke så ska man ta virke till drivmedel så måste någon annan industri få mindre.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).
JackBlack

Värmlandsmetanol

Inläggav Tryggve » sön 23 nov 2014, 20:17

Väcker liv i denna tråd också, eftersom jag har följt det där med Björn Gillbers projekt att bygga metanolfabrik i Värmland.
Det verkar fortfarande inte hänt så mycket med VärmlandsMetanol annat än man har haft nyemissioner. Nu verkar det vara 3,5 miljarder som man behöver till en fabrik.

Jag måste säga att jag gillar tanken på metanol som bränsle så sett, men man undrar ju lite över realismen i projektet. Gillberg själv verkar hävda att problemet är att biobränslen inte har fått tillräckliga skattebefrielser för att större investerare ska våga satsa, och det är ju möjligt. VärmlandsMetanol hade en annonskampanj i ett anta tidningar inför valet där man gjorde ståndpunkten klar.
http://www.varmlandsmetanol.se/dokument ... isprit.pdf

(Gillberg verkar dock nu vara ungefär lika sur på den nya regeringen)

Samtidigt så undrar jag lite hur ekonomin i detta kommer att fungera. Priset på råvara kan väl också variera en del, och ska en stor del av Sveriges bränslebehov hämtas ur skogen så kommer väl priset på råvara att gå upp?

Värmlands Folkblad hade precis en artikel där man konstaterat att Gillberg verkar ha fått rätt fördelaktiga villkor som VD i bolaget, trots att man går med stor förlust. Samtidigt så hävdar han att det är en sak mellan honom och investerarna, och det kan man väl för all del hålla med om.
http://www.vf.se/naringsliv/metanolfabr ... -miljonlon
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Värmlandsmetanol

Inläggav nanowire » mån 24 nov 2014, 09:37

Tryggve skrev:Väcker liv i denna tråd också, eftersom jag har följt det där med Björn Gillbers projekt att bygga metanolfabrik i Värmland.
Det verkar fortfarande inte hänt så mycket med VärmlandsMetanol annat än man har haft nyemissioner. Nu verkar det vara 3,5 miljarder som man behöver till en fabrik.

Jag måste säga att jag gillar tanken på metanol som bränsle så sett, men man undrar ju lite över realismen i projektet. Gillberg själv verkar hävda att problemet är att biobränslen inte har fått tillräckliga skattebefrielser för att större investerare ska våga satsa, och det är ju möjligt. VärmlandsMetanol hade en annonskampanj i ett anta tidningar inför valet där man gjorde ståndpunkten klar.
http://www.varmlandsmetanol.se/dokument ... isprit.pdf

(Gillberg verkar dock nu vara ungefär lika sur på den nya regeringen)

Samtidigt så undrar jag lite hur ekonomin i detta kommer att fungera. Priset på råvara kan väl också variera en del, och ska en stor del av Sveriges bränslebehov hämtas ur skogen så kommer väl priset på råvara att gå upp?

Värmlands Folkblad hade precis en artikel där man konstaterat att Gillberg verkar ha fått rätt fördelaktiga villkor som VD i bolaget, trots att man går med stor förlust. Samtidigt så hävdar han att det är en sak mellan honom och investerarna, och det kan man väl för all del hålla med om.
http://www.vf.se/naringsliv/metanolfabr ... -miljonlon

Största problemet för biodrivmedel, iaf inom Sverige/EU, är att det krävs investeringar på många miljarder för en enskild anläggning. Samtidigt saknas det fastslagna planer för vilka subventioner, som tex. skattebefrielse, som kommer gälla ens de närmaste åren. Detta gör att inget privat kapital är villigt att investera för det är så stor osäkerhet kring vilken avkastning det blir. Ett dödläge.
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"
Användarvisningsbild
nanowire

Inläggav nanowire » mån 24 nov 2014, 09:44

Detta gör att det bara är sådant som kräver inkrementella investeringar i befintliga anläggningar, eg. HVO, som ökar.
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"
Användarvisningsbild
nanowire

Inläggav Tryggve » mån 24 nov 2014, 14:01

Tack för infon. Det verkar som om Gillbergs kritik stämmer då.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Björn-Ola » lör 29 nov 2014, 20:17

Lite OT kanske, men kan biobränsle anses vara miljövänligt?
Björn-Ola

Nästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik